Takk til begge! Da jeg først oppsøkte privat lege for å be om Armour, ble det tatt blodprøver for å se om det slo ut på cøliaki, det var en kjent sammenheng fikk jeg høre, der. Endokrinologen på Aker derimot, som jeg var hos noe seinere, bare fnyste av det ... Nå slo ikke mine prøver ut på cøliaki, men det kunne uansett være en sammenheng sa legen, den gangen. Det finnes så mye forskjellig i gluten som en kan reagere på, men jeg fikk i hvert fall ikke utslag på de mest vanlige testene.

Det rare er at det kan fungere fint i månedsvis, både fordøyelse og allmentilstand, og så kommer en sånn greie og slår beina under meg. Uten at jeg har spist eller gjort noe annet enn det jeg pleier, så det er liksom ingen åpenbar årsak. Samtidig som dette skjer merker jeg at jeg har en skjoldbruskkjertel hvor det er (sannsynligvis autoimmun) aktivitet. Det kan enten være at det begynner der, og at den er årsaken til at fordøyelsessymptomene kommer, eller det kan være at den autoimmune aktiviteten tar seg opp når fordøyelsen ikke fungerer - men det blir jo bare spekulasjoner, som du sier Blondie.

Noe av det vanskeligste en kan gjøre, er å endre på vanene sine. Det er vel en erfaring som alle gjør seg, som skal komme noen vei med røykeslutt eller vektnedgang. Matvanene mine har vært med meg i ganske mange år nå, og jeg kjenner at jeg kvier meg for å legge om på dem. Innkjøp og matlaging er rutiner som går mer eller mindre av seg selv, med nåværende kosthold. Skal jeg legge om til glutenfritt eller lavkarbo, krever det en ganske stor innsats, med energi som jeg for tiden ikke har, dessverre. Og i de periodene hvor allmentilstand og fordøyelse er bra, mangler jeg motivasjon til å legge om, fordi tingene fungerer så bra ....