Som helsepersonell er jeg for vaksinering. Influensavaksinen kommer likevel i en kategori for seg selv sammenlignet med andre vaksiner. Det er lett å glemme de sykdommer vi vaksinerer mot rett og slett fordi de nesten er forsvunnet fra vår del av verden, nettop på grunn av vaksiner. Influensa tar liv på verdensbasis. I likhet med deg har jeg tatt kortison i over tre år. Sluttet med den nå i jula. Jeg velger bort influensavaksinen fordi jeg aldri blir syk. Har ikke hatt antydning til sår hals, feber eller forkjølelse de siste 10 årene. Det jeg vil anbefale alle som er bekymret for influensa uansett om man velger vaksine eller ikke er høye doser d vitamin. I artikler publisert i The Lancet og det uavhengige Cochrane vises det til at av 100 personer som vaksinerer seg mot influensa vil 1-1,5 unngå influensa. Men igjen sier ikkedette noe om hvem som beskyttes i form av en mildere type influensa enn de ville fått dersom de var uvaksinert. Du kan søke på de to nevnte nettstedene samt at jeg regner med at folkehelsa er en av de nettsidene du henter informasjon fra. Det er også viktig å huske at man kan få influensalignende sykdom som ikke går u der sykdommen influensa som du vaksinerers mot. Hvis du vil være sikker på om du har influensa så må det taes en neseprøve som sendes til analyse på sykehus. Det jeg prøver å si er at selv om du skulle ta vaksinen vil den ikke beskytte deg mot alt av feber, forkjølelse og annen sykdom som på folkemunne kalles influensa. Lykke til i valget og skulle du velge vaksinen, så husk at det tar et par uker fra den er satt til den virker.