Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Stressdosering hydrocortison

Jeg har lest at når man er syk skal HC dosen dobles, men hvor syk skal man egentlig være før man dobler? Er det da snakk om feber?

Er det noen som har erfaring med stressdosering av thyroid ved sykdom? Hvor mye øker dere da med, og hvor mye står dere på til vanlig? Hjelper det?

Er litt småsår i halsen og har vært det til og fra noen uker, verre igjen i dag. Lurer på om jeg bør gjøre noe med det.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Stressdosering

Jeg tar det litt på magefølelsen.... Ikke så ofte jeg stressdoserer med dobbel dose, men benytter meg av og til av en halv ekstra daglig dose, dersom jeg feks kjenner kribling i halsen eller er sterkt pms. Ved influensa skal man jo ta mer enn dobbel dose har jeg fått beskjed om, så da regner jeg med at dobbel dose kan være greit ved mer forbigående tilstander.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei Berit og tusen takk for svar
    Jeg er ganske sår i halsen i dag, men har foreløpig ikke tilført ekstra kortison. Tenkte å vente til jeg evt får feber, siden jeg ikke kjenner meg dårligere enn hva som er normalt når man har en infeksjon i kroppen. Får se det an utover dagen. Tror det er ganske viktig å stabilisere dosen før jeg svinger for mye i forhold til thyroid også. Men er det nødvendig så er jeg ikke fremmed for tanken.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Balder:
    Ved feber, forkjølelse, halsbetennelse og lignende har kroppen et større behov for kortisol. Hvils du allerede er innstilt på en dose som fungerer for deg, bør du doble dagsdosen med en gang du merker slike symptomer. Ofte er dobling av dosen adekvat i tiden infeksjonen pågår. Gå ned igjen til vanlig dose med en gang du føler deg ok igjen. Hvis det står på over 8-10 dager eller du blir mye verre bør lege kontaktes. Ved influensa kan det være aktuelt å øke dosen ytterligere. Denne doseøkningen under en infeksjon fører ofte til kortere og lettere sykdomsforløp.
    Føl deg litt frem. For meg har det noen ganger vært nok å øke 2,5, 5 eller 7 mg når formen har vært ute av lage
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Tusen takk, Ruth. Har du økt thyroiddosen din også da eller?

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 21-10-10, 18:45
  2. Dosering av hydrocortison
    Av akas i forumet Hydrocortison
    Svar: 22
    Siste melding: 24-09-10, 22:03
  3. Er hydrocortison og binyrebarkekstrakter det samme?
    Av AneMarie i forumet Hydrocortison
    Svar: 3
    Siste melding: 01-08-10, 18:41
  4. Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
    Av Babe i forumet Hydrocortison
    Svar: 15
    Siste melding: 24-06-10, 19:06

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn