Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
Tråd: Lavt stoffskifte
-
20-10-12, 21:17 #11
Sv: Lavt stoffskifte
Takk for svar. Da er jeg iallefall 100% sikker på at jeg er glad for min avgjørelse om å ikke høre på legen denne gangen. Syntes det er skummelt hvordan de har bare synset seg fram. Når det gjelder det å finne en gynekolog med erfaring med hypothyreose pasienter så ville jeg jo antatt at de beste finnes på sykehusene rundt om kring. Men det hjelper nok lite når de ikke vil ta imot meg. Litt frustrert nå.
Jeg har nok ikke vært så streng når det gjelder å få tatt blodprøve kl 08.00 ettersom legekontoret ikke ville ta i mot meg/gi meg en time før rundt lunsjtid. Men neste gang skal jeg insistere. Fikk ikke med meg at jeg måtte faste før prøvene så det var et godt tips. Neste blodprøve skal taes om en mnd ettersom legesekretæren sa at det tok over to uker før en kunne forvente å se noen resultater fra medisinene. Men forhåpentligvis har jeg fått komme til en spesialist innen de neste to ukene.
-
20-10-12, 21:26 #12
Jeg kan kun sige: stakkels, stakkels norske gravide med hypothyreose!

I de fleste civiliserede lande findes der nationalle retningslinjer for svangerskabskontrol af gravide med thyreoideasygdom. Men ikke i Norge!
Jo, der findes Retningslinjer for tilsyn med f.eks. gravide med diabetes, men så er også det norske Diabetesforbundet stærk og foretagsom. Når der ikke arbejdes intenst på at sikre vordende mødre med hypothyreose og deres børn, som gerne skulle slippe for selv at leve med hormonskader senere i livet, da må jeg bare sige lige ud, at hvis dette ikke er formålet - kan jeg slet ikke se formålet med det norske thyreoideaforbund. 
Kære Cita
Selv om det gælder for Danmark, vil du måske alligevel finde god info og lidt hjælp til at blive mindre usikker, ved at læse de danske Retningslinjer for gravide med thyreoideasygdom. Du finder Retningslinjerne (Thyroidea-sygdomme, graviditet og fødsel) her, hvor Knokkel har bidraget med en oversættelse af retningslinjer for behandling af hypothyroide i svangerskabet, i Schweiz. Håber det hjælper lidt på usikkerheden. 
Iflg. de danske Retningslinjer: "Gravide med såvel nydiagnosticeret som kendt hypothyreose bør straks behandles som nedenfor anbefalet og om muligt henvises til endokrinolog, så snart graviditeten er bekræftet. Hvis endokrinolog ikke er til rådighed, tilbydes den gravide kontrol hos obstetriker med speciel interesse og erfaring i behandling og kontrol af gravide med thyroidea-lidelser, gerne i samarbejde med den gravides praktiserende læge."• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-10-12, 21:38 #13
Tips for å slippe å krangle om alt er hvis du har legetime kl 12 så sier du bare at det passer dårlig å ta blodprøve akkurat nå fordi du er sent ut til en annen avtale. Spør om du kan komme i morgen tidlig istede.
-
20-10-12, 21:48 #14
Tusen takk for all hjelp.
Jeg føler meg endelig svært trygg på at jeg faktisk behøver mer oppfølging og håper jeg slipper fort til hos spesialisten. Hittil har jeg bare følt meg svært hysterisk når jeg har tatt opp med legen hvor bekymret jeg er for stoffskiftet. Fastlegen er allerede byttet ut og jeg krysser fingrene for at min nye lege sitter inne med mye mer kunnskap. Dosen økes med 50 mg i kveld og jeg håper det vil hjelpe meg godt på vei.
Takk for veldig gode svar alle sammen.
-
20-10-12, 22:54 #15
Re: Lavt stoffskifte
Jeg ble undermedisinert i lang, lang tid fordi jeg hadde som deg en lege som ikke kan stoffskiftet. Leger som gjør feil, kan si "uuuups, tabbe", for oss som blir utsatt for feilbehandlingen kan resultatet være katastrofalt og noe vi må leve med resten av livet. I ettertid har jeg lært, spesielt fra alle de kunnskapsrike her inne, og IKKE godta leger som leker med helsa mi.
For deg som er gravid er det ekstra viktig og få justert opp dosen Levaksin til et nivå som gir både deg og den lille det den trenger.
Jeg ville ikke økt med 50 mcg daglig, det kan gi en del hjertebank og slikt og øke så mye. Jeg ville nok økt med f.eks. 1/2 tablett annenhver dag for ikke og få så mye ubehag.
Frykten legen har gitt deg med at det er bedre med for lavt stoffskifte enn det er med for høyt, er liksom litt svada i mine ører utifra blodprøvene dine. Nå vet jeg ikke hvor langt i svangerskapet du er, men om det skulle være slik at blodprøvene skulle vise at TSH faller under 0,5 og FT4 over 24-25, som bør være så hyppige som Blondie sier, så korrigeres det lett med og hoppe over Levaksin en dag, og så redusere dosen til et mer passende nivå. Motsatt fall, når stoffskiftet er for lavt, tar det laaang tid før rett dose gir fine prøver og enda lengre tid før man føler seg bedre (iallefall etter min erfaring)
Ellers vil jeg anbefale og ringe til pasientombudet i ditt fylke og fortelle hvor fortvilet du er siden legen ikke kan stoffskifte, de ikke sjekker vesentlige stoffskifteprøver, du er gravid og du blir nektet og få time hos noen som kan stoffskiftet.
Min opplevelse av og prate med pasientombudet i mitt fylke er at de lytter, de bryr seg og de sier om de kan hjelpe og i såfall hvordan. Og det koster ingenting og få hjelp av dem!
Du har ingenting og tape ved og kontakte dem.
-
20-10-12, 23:15 #16
Sv: Re: Lavt stoffskifte
Kære Cita
Hvis alt andet fejler, eller tingene tager for lang tid, efter dit skøn, da findes den nærmeste (tror jeg) Pasientombudet i Kristiansund:
Pasient- og brukerombud: Runar Finvåg
Juridisk rådgiver: Marianne Glærum
Rådgiver: Reidun Helgheim Swan
Konsulent: Torill Avnsnes
Post- og besøksadresse:
Astrups gate 9
6509 Kristiansund N
Tlf. 715 70 900
e-post: mr@pasientogbrukerombudet.no
Ha' en fin nat og en god søndag.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-10-12, 23:27 #17
Angående gynekologer: I samme bygg som Frisksenteret på Moa finnes det en gynekolog som jeg tror du kan ha nytte av å snakke med. En helt utrolig hyggelig dame, og en lege som det går an å kommunisere med
. Koster en liten tusenlapp for en time, men det er verdt det! Ikke lang ventetid heller.
Begynner å bli så mange møringer her nå at vi snart må danne egen klubb
.
-
21-10-12, 01:48 #18
Re: Lavt stoffskifte
Jeg må bare få skyte inn at enkelte kunnskapsløse leger skremmer sine pasienter med at de har fått/er i ferd med og utvikle høyt stoffskifte når de ser at TSH kryper nedover og kanskje under 2.
Men TSH er ikke noe hormon, det er bare et signal, og TSH alene kan ikke føre til høyt stoffskifte.
Om FT3 og FT4 stiger over referanseområdet samtidig som TSH blir til 0,0et eller annet, da er man kanskje for høyt dosert.
Man er garantert underdosert når man har en FT4 på 15,7 og sannsynligvis en alt for lav FT3 også, selv om TSH er i ferd med og roe seg litt ned (Din TSH er fremdeles for høy, når man går på Levaksin skal TSH ligge mellom 0,5 og 1,5 ved optimal medisinering).
Hvis du tar jerntilskudd, så må du ikke ta det på samme tid som Levaksin, da virkningen til Levaksin vil bli dårligere.
Lignende tråder
-
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 24-03-12, 23:14 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat

Bokmerker