Sitat Opprinnelig skrevet av Bønna Vis post
Vi har vært runden for 4 år siden, men vi ga opp fordi vi ikke fikk noe respons på vår bekymring

Vi har nå bestemt oss for å ta opp igjen kampen for å kunne bekrefte/avkrefte våre mistanker om at hun har lavt stoffskifte.

Symptomer:
- "tung i kroppen". Hun er en "aktiv" jente som har mange fritidsaktiviteter. Men det er bare fordi vi pusher på henne. Aller helst kunne hun tenkt seg å sitte foran TV 24/7. Hun syns det er morsomt når hun først kommer seg avgårde, men har ikke samme tempoet som de andre jentene.
- Overvektig, men spiser lite.
- Tørt og flisete hår
- Ekstrem tørr hud
- Tynne bølgete negler som er helt myke
- Sløvt blikk
- til tider rødflammete i ansiktet uten grunn (sånn rett-fra-trening-rød)

Må også få lagt til at jeg var til vekst-kontroll (ul) under svangerskapet fordi hun var unormalt liten. Men etter fødselen 3 uker før termin, har hun vokst mye.
Hun har fulgt sin egen kurve frem til 6-årsalder, etter det, stiger kurven urovekkende.

Helsesøster mente vi burde starte kampen igjen, og lover å stå på vår side i kampen

For 2 uker siden var vi til legen, og jeg været allerede ved det besøket at dette kommer ikke til å bli lett....

Nå fikk jeg svar på prøvene (da jeg ringte å ba om en kopi så jeg for meg hvordan hun i resepsjonen himlet med øynene mens hun sa at "selvfølgelig kan hun det, men prøvene er da helt normale")

Kan noen hjelpe meg å tolke svarene?

S-A-TPO <10 (0-34)
S-a-tTG <1 (ingen referanse oppgitt)
Lav t... 0-10 (ingen referanse oppgitt)
B-LEU 3,9 (4,0-13,0)
PS-FR-T3 5,9 (3,1-6,3)
PS-FR-T4 14 (11-23)
PS-LD (u/l) 297 (105-205)
PS-TBIL 7 (3-26)
PS-TSH 2,6 (0,3-4,50)

Hva kan dere erfarne lese ut i fra dette?
Tja - jeg har ikke erfaring med lavt stoffskifte hos barn, men hun har jo en del typiske symptomer som stemmer overens med diagnosen. Selv hadde jeg alle disse, bortsett fra rødflammet ansikt Om dere ikke blir hørt hos fastlege, så ikke drøy med å søke hjelp hos annen lege - spander heller penger på en privat klinikk, for barnets helse er viktigere enn penger (og fastlegens prestisje!).

Så var det blodprøvene: T4 er jo ikke noe å skryte av - jeg tror de fleste her vil skrive under på at med en T4 på 14 så er man ganske matt! Derimot ser jo T3 bedre ut, og som kjent så er det det som er det aktive hormonet. Men så er vi alle ulike, og kanskje trenger datteren deres en T3 som ligger høyt?
Ingen antistoffer - det betyr at hun ihvertfall ikke har betennelse i kjertelen. Det hadde heller ikke jeg, men var da sannelig syk nok likevel Les noen tråder der sekundær hypotyreose blir omtalt. Når hypofysen er sløv (pga skader, svulst eller en "uforklarlig" tilstand) sender den ikke tilstrekkelig signal til skjoldbruskkjertelen om å produsere nok tyroxin. Da er gjerne TSH lav, slik som det ser ut hos dette barnet. Og tro meg, man kan bli like syk av sekundær hypotyreose som av primær, som er den mest vanlige.

På den annen side: Når på dag ble prøvene tatt? TSH synker kraftig utover dagen, og bør tas så tidlig som mulig. Jeg drev i årevis og tok prøvene på ettermiddagen, og hadde selvfølgelig aldri TSH over ca. 2,7 - og det var jo "helt normalt" Nå bør vel forresten snart også det norske helsevesen komme dit hen at de reagerer når TSH er over 2, ihvertfall når pasienten har masse symptomer og ikke føler seg frisk! En TSH over 2 kan f.eks forårsake forhøyet kolesterol, og tyder på at det er ting i kroppen som ikke fungerer som det skal. I mange andre land får man behandling når TSH kommer opp på 2-taLLET.

LD var i høyeste laget, men kan være forårsaket av muskelarbeid kort tid forut. Hadde hun f.eks. gym eller annen fysisk aktivitet kort tid før prøven ble tatt? Ellers blir den høy ved diverse sykdomstilstander. Men kanskje det også kan komme av at kroppen er i kraftig ubalanse? Uansett - lykke til med kampen mot "Uvitenhetens Høyborg" Angående Hypotyreose så må man få lov til å bruke en slik betegnelse