Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Heisann. Jeg har noen kommentarer til prøvene dine selv om det ikke direkte er det du spør om. SHBG er forhøyet. Det kan tyde på forhøyet stoffskifte, altså at dosen din er for høy. Du har ganske lav progesteron som kan gi signaler om østrogendominans. Østrogendominans kan gi deg samme symptomer som lavt stoffskifte tiltross for at det ikke er i stoffskiftehormonene. Som tidligere nevnt her er det heller ikke heldig å ha for høy D vitaminstatus, det viser iallefall endel forskningsrapporter. Østrogendominans kan forårsakes av hormonpreparater som p-piller, hormonspiral osv. Det kan gi symptomer som ødemer i legger, ømme bryster evt cyster i brystene, samt mange andre symptomer som ligner lavt Stoffskifte.
TAK for dit svar
Jeg vil prøve at sætte min dosis af D-vit ned og så se om det kan hæve T3.
At den lave progesteron kan give østrogendominans lyder som en mulig årsag. Jeg tager ingen hormonpreparater - har ikke haft min menstruation siden januar 2009, så der har ikke rigtig været behov for det. Men jeg mener at have læst flere gange at der er flere der anvender progesteroncreme - vil det være en mulighed for at hæve niveauet? Men samtidig er jeg ikke meget for at afprøve det på egen hånd, og da lægen slet ikke har bemærket det kan jeg ikke forvente hjælp derfra.
Men endnu engang tak for dit svar - jeg vil kigge mine gamle blodprøvesvar igennem og se hvordan SHBG og progesteronen har ligget i forhold til dosis af erfa.