Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
14-08-08, 13:06 #1
Stofskiftemedicin - farligt hvis du ikke har brug for det?
Hej
Jeg har været i behandling med stofskiftemedicin i lidt over 1 år. Mine værdier lå lige i toppen af normalområdet 3.6 (0,1-4,0) og jeg blev sat i behandling som et forsøg, da jeg havde mange symptomer (det var ikke så let som det lyder at få lægen overbevist!).
Jeg tager 125 mikrogram/dagligt, og mine tal har været "pæne" med TSH på omkring 0.3 ogT3 og T4 øvrige også fine.
Nu har jeg haft det skidt i nogle dage, med mange symptomer fra hjertet og har idag fået taget nye blodprøver og EKG. Jeg spekulerer jo på, som mange læger også siger, hvis du ligger indenfor normalområdet inden behandling, så kan kroppen tage skade af behandling, altså hvis du bliver behandlet uden reelt at have nedsat stofskifte.
Mine blodprøvetal har været meget svingende hidtil og som regel ligget over 4 men har også været nede på 2. Min Anti-TPO var også positiv, så jeg (og lægen) troede at jeg om ikke andet så over tid, ville udvikle stofskifteproblemer.
Jeg har fået det bedre men altså nu her et år efter, fået symptomer fra hjertet...Er der mon sket nogen skade?
Jeg får først de nye blodprøvesvar om en uges tid - jeg føler mig overdoseret, har høj morgentemperatur, men fryser og har lav puls :o/ det er ret pudsigt.
Håber nogen kan hjælpe?
Mvh Gitte - endnu en fra Danmark
-
14-08-08, 14:42 #2
Re: Stofskiftemedicin - farligt hvis du ikke har brug for det?
..ja, det der lurer jeg også veldig på....siden jeg går på Levaxin mens alle leger mener jeg ikke skal gjøre det egentlig... Jeg syns ikke jeg blir særlig bedre av Lev lenger (selv om jeg gjorde det litt i starten) og når jeg slutter og IKKE går på Lev så er ikke det bra nok heller.... Øker jeg kjennes det feil, og slutter jeg så kjennes det feil. Og JA, jeg vet tålmodighet må til... 8)
Men spent på om jeg aldri skulle startet på Levaxin.....var jeg sjøl som kranglet meg til det...med TSH på 4.8 på det høyeste.
Oh well - blir spennende å lese kommentarene til innlegget ditt!Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
14-08-08, 18:12 #3
Jo - det er "farlig".
Og det finnes flere grunner.
Flere studier jeg har sett viser at om en frisk starter på Levaxin vil hjernens TSH system reagere med å senke utskillelsen av TSH.
Ikke såå rart - fT4 stiger jo, men det som er rart - og farlig - er at den reagerer mer på Levaxinen. Den syns på en måte at Levaxinen er bedre enn kroppens endogene og senker TSH mer enn forventet - noe som medfører at kjertelen mister sitt stimuli og slutter å produsere - noe som igjen medfører økt behov for mer Levaxin - og da er døds-spiralen igang.....
Hvis den får fortsette lenge !
Om jeg forstår tilleggsforklaringenen rett, så skal det gå mange måneder og kanskje år får skaden er uopprettelig.
OM - den får gå lenge, så lenge at kroppens renovasjonssystem får tre i kraft, så fjernes en kjertel som er helt i orden. De som har blokkerende TRAS er utasatt for samme fare.
Handlingsvegringen behandlerene viser er jo begrunnet i dette får man tro, og ikke i økonomiske interesser og samrøre med kjemisk industri.......
eller ?
Sikker positiv anti-TPO er jo bankers. Ellers er man på usikker grunn.
Jeg har selv aldri hatt sikker positiv anti-TPO.
Er jeg feilbehandlet til kjertelen døde ?
Hadde jeg blokkerende TRAS ?
Eller var det egentlig D-vitaminmangel som førte til så lave tall - og så mye mas fra min side at men besluttet å behandle tross tynt grunnlag ?
Det får jeg jo aldri vite.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-08-08, 20:27 #4
Hej Gitte,
Opprinnelig skrevet av gitteh
Ja, vi har jo næsten fulgtes ad fra begyndelsen.
Jeg er sikker på, at jeg ikke kunne klare mig uden medicin, da jeg så vil få alle mine symptomer inkl. de neurologiske symptomer igen. Generelt har jeg det meget meget bedre, og jeg fungerer fint til daglig.
Jeg har også perioder med overdoseringssymptomer, varme, fryser, hjertebanken, og neurologiske symptomer som rystende hænder. Mange af gangene falder det sammen med menstruationscyklus og disses hormoner, men nogle gange tror jeg bare, at det er antistofferne, der angriber og laver rod i skjoldbruskkirtlens hormonsystem. Har du ikke også prolaktinom at slås med eller husker jeg fejl? Det er nemt at tvivle på alting, når man pludselig igen har det dårligt og ikke vil acceptere, at man kan få dårlige perioder på grund af antistofferne.
:idea: I den sidste udgave af Thyreoidea Foreningens blad "Thyreoidea Bladet" er der en artikel om et dansk forskningsresultat "Subklinisk Hypothyroidism: Variation i thyroidea funktion og diagnostisk udfald ved observation i et år". Jeg vover et lille citat fra artiklen fra konklusionen: "Variation i thyroidea funktion syntes at foregå parallelt med ændringer i den autoimmune reaktion mod thyroidea, idet der var parallel variation i TSH og TPO-Ab". Den fulde artikel kan læses i bladet, men den er skrevet af Læge Jesper Karmisholt som et Phd-projekt fra Medicinsk Endokrinologisk afd. Aalborg Sygehus. *** efter en lille søgning på nettet, fandt jeg dette link, hvor noget af artiklen er beskrevet med anden ordlyd men det er samme forskningsresultat, der tales om. http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 8_20_54041 Spørgsmålet er så om dine blodprøver viser en 40% og 15% forskel eller større????
Alt godt til dig, og jeg håber virkelig der ikke er noget alvorligt i vejen!!!
-
15-08-08, 08:04 #5
Hej Ninus
Hvor er du sød og opmærksom. Tænk at du kan huske mig.
Jeg mener også at kunne huske at vi startede behandling ca. omkring samme tidspunkt.
Jeg har også generelt fået det meget meget bedre, men som du rigtigt siger, så ryger man hurtigt ned i kulkælderen når det så går tilbage igen.
Jeg kan også mærke tydelige ændringer i løbet af måneden, især op til menstruationen, så jeg er også ret sikker på at hormonstatus og stofskifteproblematik hænger sammen. Jo jeg har også et prolaktinom at kæmpe med, 0,5 cm stort og jeg er i behandling for det med Dostinex. Det giver også ret slemme bivirkninger, så de dårlige dage kan jo skyldes mange ting!
Jeg vil studere dit link det lyder rigtigt interessant- og vender tilbage når jeg får blodprøvesvar. Hvordan går med med dine tal? Kan du se om der er nogen sammenhæng imellem dit velbefindende og hvad tallene ligger på? (jeg synes nogen gange jeg har følt mig godt tilpas hvor lægen så siger at TSH er steget og følt mig dårlig, når tallene er "fine" grrrrr!)
Tak for din besked og mange hilsner
Gitte
-
15-08-08, 09:02 #6
Hej
Tak Ninus for dit link - på nettet "faldt" jeg over en endnu interessant artikel af Jesper Karmisholt, som har udarbejdet den afhandling du omtaler Ninus.
Den omhandler problematikken som vi mange herinde står i - altså et TSH omkring "normalområdet" - skal vi/ skal vi ikke behandling ?
Prøv at kigge med her, hvis I kan åbne linket
Subklinisk hypotyroidisme - en tilstand der skal behandles?
http://www.laeger.dk/portal/page/portal ... 6_37_47788
Mvh. Gitte
-
15-08-08, 11:02 #7
Tenkte bare at jeg ville legge inn noen linker som belyser hva andre sier om begrepet subklinisk hypothyreose.
Jeg må minne om at utrykket faglig sett betyr at behandleren ikke kan se tydelige tegn til sykdom ved bruk av den klassiske undersøkelsesmetode.
Metoden utelukker som kjent bruk av all laboratorieundersøkelser.
Likevel er det på dette grunnlag man idag stiller denne diagnose, i det men definerer en laboratorieundersøkelse : Er TSH forhøyet uten at fT3 og fT4 er det, definerer man dette som en subklinisk situasjon.
Man fjærner seg altså totalt fra den nærhet til pasienten som den kliniske undersøkelsen forutsetter ved å omdefinere begrepet totalt.
Audhild Løhre har skrevet bok om sin sykdom og møtet med det Norake helsevesen.
http://www.leet.no/index.php?page=hypo& ... e&lang=nor
Syns også jeg må legge inn Nora sin side. Hennes situasjon ble vurdert til å være en subklinisk situasjon og hun hadde vansker med å bli behandlet. https://www.nora.heime.net/thyroidpage.html
Under Vårmøtet, et symposium for fastleger i østfold fylke 01.03.08, holdt overlege Bjarne Mella et foredrag med overskriften "Subklinisk Hypothyreose - finnes den lenger?"
Og bør vel minne oss om at behandlere har godt av å stille seg selv spørsmålet.
Det betyr også : Er vi dyktige nok til å behandle hypothyreose ?
Vi tar imot alle initiativ - det mangler !
Hjerteforskningen trekker de fleste penger - og de forskere med støst "personlige ambisjoner". Her er pengene.
Men det kan være vi får litt nytte av hjerteforskningen - man har fått signifikante data for at tilstanden subklinisk hypothyreose fører til økt cadrdiovaskulær sykdom !
Og så kan det kanskje skje noe ?
Jeg mener : hjertet er jo involvert og så er det jo til å begripe. De andre vanskeligheter man daglig skal kjempe med er det jo ikke ..........
Det er også SVÆRT forskjellig TSHnivå man definerer den subkliniske situasjon med. Danske pasienter skal altså finne seg i at de får en subklinisk diagnose når deres TSH er mellom 6 og 12 - mens "resten av verden" definerer dette området som manifest.
Så vi skal opp på barrikadene og sloss og velte marionettene som gir seg ut for å tale våres sak - det skal vi selv gjøre !Sist endret av Admin; 18-01-20 kl 15:38 Begrunnelse: 'Dødt' link erstattet
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-08-08, 21:56 #8
Hej igen, Gitte,
Opprinnelig skrevet av gitteh
Mine tal kan jeg ikke længere finde ud af. Siden jeg er begyndt på en kombination af Eltroxin og Liothyronin T3 for et halvt år siden, er det svært at se noget som helst på tallene. TSH ligger på 0,18, men alle andre T4 og T3 ligger i den lave ende af skalaen. Der er ikke nogen sammenhæng mellem tal og velbefindende for mig, og det viste den nævnte forskningsundersøgelse jo også. Rent videnskabeligt kan lægerne og os selv ikke sætte vor lid til symptomer som basis i sammenligning med tal. Jeg synes altid, at lægen siger, at mine tal er fine lige meget hvor de ligger - ser måske kun på TSH. Jeg er dog begyndt forsigtigt selv at justere på doserne efter mine symptomer via et selvopfundet skema dog højst 50 mcg om ugen i ændring ad gangen. Måske er symptomerne forsinket i forhold til tallenes udsving?
Desuden kan symptomerne også svinge efter hvilken mad vi spiser, så der er mange ubekendte i dette **SUK**.
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=47
Det kan være farligt at leve
-
15-08-08, 22:16 #9
Hei Ninus
For lavt er for lavt selv om det bare er litt for lavt.
Hormonmengden skal opp i et visst nivå - og være der lenge før det skjer noe som du merker til det positive.
Det er mange som ikke kan regulere dosen etter TSH - du kan være av dem. Jeg er selv en, min var null komma null så lenge jeg tok prøver.
Det er mengden hormoner som betyr noe - ikke hva din hjerne synes om mengden syntetisk hormonhermer du har i systemet - som jo i realiteten er det TSH reflekterer på.
Hvis du har bestemt deg for å prøve en forsiktig doseøkning så er det sikkert fornuftig å gjøre som du har tenkt. Resultatene henger efter som du sier, langt efter.
Hvor langt er nok avhengig av både person og status ellers.
En forlatt metode for å finne sin dose, var å øke den meget langsomt til man fikk hjertebank, og så litt ned igjen.
Lykke til med forbedringen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-08-08, 22:39 #10
Hej n'Finn,
Jeg tror at du har ret i at jeg måske ikke kan regulere efter TSH.
Efter at have været ude i en extrem overdosis da jeg begyndte på T3, har jeg mere en fornemmelse af, hvornår det er tid til at stoppe og sætte dosis ned igen. Finjustering!
Den sidste måling af blodprøver bekræftede rigtigheden af min egen dosering efter symptomer efter min mening
Antistofferne leger med os!
http://thyroid.about.com/cs/endocrinolo ... bodies.htm
http://thyroid.about.com/cs/newsinfo/l/blselenium.htm
Dygtige behandlere og forskere skal der til, og nogle der kan læse resultaterne rigtigt.
Svar med sitat
Bokmerker