Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Uanset lidt forskellige referencer, er det tydeligt at dit stofskifte, stille, roligt og langsomt er faldende. Det ser heller ikke ud til at det er den autoimmune variant der er i spil her.

Hvis du ikke har (eller har haft) spiseforstyrrelse, eller var på langvarige kaloriefattige slankekure, eller var i behandling med lægemidler der (bi)virker på stofskifte, da er det nærliggende at rette fokus på jodmangel, som mulig medvirkende årsag til dine helseproblemer. Selv om mangel på et enkelt sporstof kan føles som en bagatel, så er jodmangel så absolut det modsatte af en bagatel, og kan udgøre hele forskellen mellem helse og sygdom. Desuden kan man kun trægt hæve jern-værdier ved igangværende jodmangel... Jodmangel, selen- og jernmangel følges gerne ad.

Bed lægen om analyse af jod i døgnurin og selen i serum idet disse to sporstoffer arbejder sammen, og selv hvis kun et af dem er i underskud i forhold til det andet - vil det alvorligt påvirke helbredet.

Ca. 2 uger inden dagen for opsamlingen af døgnurin bør man cutte fuldstændigt alle flerumættede planteolier fra kosten, fordi der er komponenter i disse olier, der både hindrer at det indtaget jod nyttiggøres, og også "afmonterer" disse olier de jodatomer der allerede er bundet til hormoner og hormonreceptorer. Det, således frigjorte jod bliver skyllet ud af kroppen med urin. Det betyder at resultatet af prøven vil blive forfalsket ved at der udskilles mere jod end det ellers ville gøre. Jod i kroppen måles ved at måle det jod som bliver udskilt i løbet af et døgn, så hvis der udskilles mere pga. de jod-fjendtlige planteolier - vil evt. jodmangel blive kamufleret, som om der ikke er nogen mangel.

Med din sygdomshistorie og resultaterne af analyser siden 2002, ville det være klogt, for en stund at rette fokus på jod og selen.
Sitat Opprinnelig skrevet av eline Vis post
Hei Anisa

Tusen, tusen takk for svar!! Jeg har aldri målt jod i urin, så det skal jeg ta opp med legen.
Forbereder meg på å spørre legen om å forsøke Levaxin for å se om jeg kan ha effekt av det. Hva tror du/dere om det?
Hej Eline

Jeg er bange for, at du opfatter den del af mit svar som handler om "jod" og "selen" som om jeg "bare" snakker om tilfældigt kosttilskud, i stedet for at tage stilling til din sygdom. Du vil hellere snakke om Levaxin.

Men hvorfor skulle vi snakke om Levaxin HVIS ÅRSAGEN til din hypothyreose evt. er jodmangel? Du har jo ikke TPO-antistoffer, og hvis du heller ikke har Anorexi, er det absolut værd, NØJE at undersøge om din hypothyreose evt. kunne stamme fra en "kronisk" jodmangel. Hvis det er jodmangel som er årsagen - da ville du alligevel ikke have brug for Levaxin, idet behandling med tilskud af jod og selen ville få hypothyreose til at fosvinde. Selv hvis du fik Levaxin, ville den alligevel ikke virke godt nok hvis du har jodmangel... Men alt dette kan ingen vide noget om, før man VED OM du har jodmangel, vel?

Når man får diagnosen "hypothyreose" uden at det er den autoimmune variant, da bør man altid undersøge OM patienten har jodmangel, eller OM patienten har selenmangel.

Har man nok af jod, men for lidt selen, eller har man nok af selen, men for lidt jod - da er det grobunden for udvikling af hypothyreose. Hvis man mangler selen - vil tilskud af jod ikke nytte. Hvis man mangler jod - vil tilskud af selen ikke nytte. Hvis man får begge disse sporstoffer til at balancere - da er der en fin chance for at hypothyreose vil blive helbredt.

Det er grunden til, at jeg har svaret dig med at spørge om jod og selen. For hvorfor i alverden forholde sig til Levaxin, hvis den alligevel ikke kan hjælpe, i tilfælde af at din hypothyreose er udviklet på grund af jodmangel og/eller et skævt forhold mellem selen og jod?

Er det ikke værd at tjekke FØR man skal i tablet-behandling på livstid?