Sitat Opprinnelig skrevet av Linnschpinn Vis post
Nå vet jeg ikke om det stemmer - ettersom fastlegen min er en konservativ lege som ikke egentlig vil gi meg behandling, men han sa at man må passe på at TSH ikke blir for lavt, for da risikerer man å få for høyt stoffskifte.
Det er ikke sandt!

En læge må gerne være "konservativ", men det undskylder ikke når lægen hævder en u-sandhed. At et lavt TSH skulle være årsag til højt stofskifte - er en direkte løgn! Tro ikke på det!

Højt stofskifte kendetegnes ved en bestemt rækkefølge af forhøjede værdier af FT3, FT4 og så til sidst (såfremt FT3 er alt for højt ) "for" lavt TSH.

Selv et for højt FT4 og lavt TSH betyder ikke automatisk højt stofskifte.

Kun hvis FT3 er alt for højt - har man for højt stofskifte / hyperthyreose - men i så fald behøver man ingen blodprøver for at påvise den, idet symptomerne er så overvældende tydelige, at der er ingen tvivl.

Hvis FT3 er normalt (selv i overkanten) og man har ingen symptomer på højt stofskifte, mens FT4 er normal eller forhøjet, og TSH er lavt - er det ikke hyperthyreose og man skal ikke reducere medicindose. Beordrer lægen til at sætte Levaxin-dosen ned og patienten adlyder lægen - da vil lavt stofskifte komme igen.

TSH er ikke stofskiftehormon!
T4 er ikke stofskiftehormon
. T4 er kun det stof som T3 dannes af!

Kun T3 er et stofskiftehormon!