Viser søkeresultater 21 til 30 av 37
Tråd: Sentral Hypotyreose
-
01-08-12, 21:14 #21
Sv: Sentral Hypotyreose
Heisann
Håper du/dere har husket at stoffskifteprøvene bør taes kl08 om morgenen. Vet jeg har sagt dette endel ganger her på forumet, men en god ting kan ikke gjentaes for ofte. Det er stor forskjell på TSH som er tatt kl 08 sammenlignet med en TSH målt kl 0830 på samme person på samme dag. Det er derfor viktig å ta prøven kl 08 for å få en mest mulig optimal TSH måling.
-
01-08-12, 22:09 #22
Jeg har sett at flere nevner noe om at det bør tas om morgenen, men det har ikke vi gjort. Tror ikke legen har åpnet en gang kl 8. Men hvilken effekt har det å ta det senere, den synker vel da utover dagen? Hva mener du med optimal?
Takk for synspunkter og forslag. Har prøvd å lese litt om CT3M. Det virker litt omstridt, men er greit å vite om. Ellers blir jo dette bare mer og mer omstendelig jo mer man leser, og jeg har vel en jobb å gjøre for å få litt mer oversikt på vitaminer. Så langt har jeg skjønt at B12, D2 og K vitaminer er viktige å sjekke. Og C vitaminer nå da.
Kona tok jern tabletter en periode fordi hun hadde litt lite blod, men avføringen ble bare enda hardere så det ga hun opp.
-
01-08-12, 22:53 #23
Jeg har også alltid slitt med hard avføring av jerntilskudd, men så fant jeg denne
http://www.kinsarvik.no/products/340...tabletter.aspx
og den påvirker ikke magen min iallefall
-
02-08-12, 08:19 #24
Aminojern, fra helsekosten, gir heller ikke forstoppelse
-
02-08-12, 08:40 #25
Takker takker!!
Fruen har brukt Ferro Retard og etter hva jeg kan se så er den en del sterkere enn femijern (2,4x) og Aminojern (1,7x)
Det kan kanskje tyde på at jernbehovet har vært/er større enn vi har trodd det?
Men hvordan tar dere dette i forhold til stoffskifte medisin? Felleskatalogen sier ifm Ferro Retard:
Interaksjoner: Jern danner tungt løselige forbindelser med f.eks. tetrasykliner, kinoloner, levodopa, tyroksin og gir nedsatt absorpsjon. Dette kan unngås ved å gi midlene adskilt, f.eks. med 2-3 timers mellomrom.
Eller er tyroksin noe annet enn det som finnes i stoffskifte medisin?? Da må vel disse tungt løselige forbindelsene helst skje før kroppen har tatt dem opp?
-
02-08-12, 13:38 #26
Tyroksin er det samme som finnes i stoffskiftemedisin. Derfor er det viktig å ikke ta stoffskiftemedisinen og jerntilskuddet samtidig, fordi jernet da vil hindre tyroksinet (f.eks Levaxin) i å bli tatt opp.
Det er det samme med kaffe - en vanlig løsning er å ta stoffskiftemedisinen om morgenen, med en gang en våkner, og vente med kaffe og frokost en times tid. Jern og andre tilskudd kan tas om ettermiddagen eller kvelden, for å hindre interaksjoner.
-
02-08-12, 19:43 #27
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
03-08-12, 07:04 #28
Ja selvsagt D3, visste jo egentlig det. Men K2? Hvor mange K'er er det da? Har skjønt det slik at legene gjerne ser på D2 isteden for 3, er det noe tilsvarende for K'ene?
-
08-08-12, 19:01 #29
Beklager sent svar. Mye jobb i det siste. TSH prøven synker gradvis utover dagen. Ganske rask fra kl 08 og utover. Derfor er det optimale, eller mest korrekte å ta prøven når TSH er på sitt høyeste. Hvis man alltid gjør det vil prøveneresultatene gi størst sjanse for hjelp og det er lettere å sammenligne prøvesvar fra gang til gang, fordi den er tatt under samme forhold. Laboratorieprøver er veldig følsomme saker( jobber på et legekontor;-))
-
08-08-12, 21:49 #30
Takk Blondie!
Siden vi prøver å få legen til å skjønne at kona har sekundær/tertiær hypotyreose (lav/normal TSH og lav FT4) så lønner det seg faktisk å ta blodprøve på ettermiddagen?
Lignende tråder
-
B-12 og hypotyreose?
Av Vigdis i forumet B-vitaminerSvar: 31Siste melding: 31-01-13, 10:37 -
Artikkel i jcem om behandling av sentral hypo men interessan
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 1Siste melding: 29-06-12, 08:28 -
Hypotyreose og trening
Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 21-09-09, 19:21 -
Sykmelding og hypotyreose
Av Elly i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 27-10-08, 22:15 -
Artikkel i jcem om behandling av sentral hypo men interessan
Av nora i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 29-01-08, 20:56

Bokmerker