Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
31-07-12, 16:12 #4
Sv: En dame på 28 som har vert dårlig noen år
Hei

Thy. perox.antistoff, eller anti-TPO som det oftest kalles, viser at det er en autoimmun prosess i skjoldbruskkjertelen. Kort fortalt vil det si at kroppen din angriper eget vev, her skjoldbruskkjertelen, hvilket vil bety at stoffskiftet ditt vil bli stadig svakere siden "fabrikken" (skjoldbruskkjertelen) vil bli stadig mer rasert og ikke kan produsere de nødvendige hormonene lenger, og du vil være avhengig av og spise stoffskiftehormoner resten av livet som tabletter (Levaksin er det norske leger skriver ut).
Stoffskifteprøver skal tas om morgenen og helst fastende og til samme tid hver gang, fordi hormonene i kroppen vår følger vår biologiske klokke og er ikke like døgnet rundt. Tar du en prøve klokken åtte om morgenen, vil den være ulik den du tar klokken 15.00 for eksempel.
Litt for mange leger tror ikke det er nødvendig og ta anti-TPO eller TRAS mer enn en gang så lenge prøven er positiv, fordi de ikke tror på at anti-stoffene skal kunne påvirke hvordan vi har det.
Som stoffskiftesyk er jeg veldig uenig i dette; jeg kjenner meg mye dårligere med høye abtistoffer. Jeg tar forresten mine stoffskifteprøver hver fjerde uke og sjekker antistoffene hver gang, men jeg har både Hashimoto (påvist anti-TPO) og Graves (påvist TRAS)
TSH er signalene hyopfysen sender til skjoldbrusskkjertelen om hvor mye som skal produseres av FT4. Til høyere TSH er, til mer FT4 krever den skal produseres.
FT4 er et pro-hormon. Det vil si at kroppen vår ikke kan utnytte den slik den er, men på veien rundt i kroppen vår blir det forandret til FT3 som er det hormonet kroppen trenger.
Din FT4 har gått i fra 15 til 11
Din FT3 har gått jevnt og trutt ned fra 5,8 til 4,4
Slik jeg leser dine prøver betyr det at antistoffene fører til at produksjonen av hormoner går ned, og stoffskiftet blir svakere og svakere.
Endel leger nekter og gi medisin så lenge TSH og FT4 er innenfor normalområdet, selv om det er antistoffer til stede og stoffskiftet blir stadig svakere. Andre leger er mer villige til og starte prøvemedisinering (minst 6 måneder) når det er anti-TPO i bildet selv om TSH og FT4 fremdeles er innenfor referanseområdet
Om jeg hadde vært i dine sko og slitt med symptomene du nevner, ville jeg bedt om prøvebehandling med Levaksin allerede nå og ikke ventet til du har blitt enda verre, men jeg er ingen lege, og dette er bare mine personlige tanker om hvordan jeg ville gjort det.
Ellers vet jeg at svært mange med lavt stoffskifte velger og enten kutte en og en ting i kosten (kornprodukter, sukker, melkevarer, etc) fordi mange av oss sliter med magen, og andre velger og gå over på en lavkarbodiett. Jeg lever lavkarbo.
For antistoffene er jeg en av de som passer på og få i meg nok selen (selen hjelper til omed og ikke la antistoffene bli for høye) hovedsaklig i form av paranøtter.
Jeg vil også anbefale deg og få sjekket d-vitaminer, B12 og ferritin da det er veldig vanlig og få mangler her om man er stoffskiftesyk, og symptomene mangler gir, minner om det stoffskiftet gir oss av symptomer.
Lignende tråder
-
Noen som vet om rosiner er bra eller dårlig å spise ved lavt stoffskifte?
Av chr83 i forumet Helbred og kostholdSvar: 6Siste melding: 24-04-13, 15:56 -
Noen som vet om rosiner er bra eller dårlig å spise ved lavt stoffskifte?
Av chr83 i forumet Kosthold for barn med eller (ennå) uten stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 26-10-11, 23:12 -
Hyggelig dame på Tbanen
Av uheldig i forumet SolskinnshistorierSvar: 3Siste melding: 31-10-08, 19:23 -
Er det noen som kan hjelpe? Jeg har vært dårlig nå i cirka 10 år.
Av Lise i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 05-05-07, 02:23 -
Jeg har lovet å hjelpe en dame på jobben med å tolke blodprøvene hennes.
Av marge i forumet BlodprøverSvar: 16Siste melding: 26-06-05, 11:48

Svar med sitat
Bokmerker