Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jul 2012
    Sted
    rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    10

Question En dame på 28 som har vert dårlig noen år

Hei er en dame på 28 som har vert dårlig noen år, har vert noen ganger hos legen bla tatt stoffskifte prøver ( som var fine). I april fantde ut at eg hadde thy. perox.antistoff ( bare 220), da var beskjeden at det kanskje var noe gale me stoffskifte mitt, skal ta blodprøver hver sjette uke for å se om det skjer noe
    fikk besked av en vennine at eg måtte få utskrift av blod prøvene mine for å følge me selv men hjelper lite når jeg ikke har peiling
    symptomeme mine er, tullete i hode, kan ha problemer me å konsentrere meg, enten veldig urolig i kroppen eller så er energinivået på bunn, sliter mye me magen, derfor holder jeg meg helst hjemme, endel smerter bak opppe på ryggen, migremen har økt kraftig disse årene.

blod prøver i april
    TSH 1, 8 n.v 0,35- 4,9
    ft4 15 n.v 9- 19
    t3 5,8 normalverdier 2,6-5,7

mai
    TSH O,99
    FT4 20
    T3 5,2

juni
    TSH 0,93
    FT4 11
    T3 4,4

NOEN SPØRSMÅL, er det noe gale me stoffskifte mitt? er anti stoff prøver noe de bare tar en gang?

håper noen gidde ta seg tid til å svare meg veldig forvirra nå :(
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: En dame på 28 som har vert dårlig noen år

Hei ziriuz

Jeg skjønner at du er forvirret. Jeg antar at thy.perox antistoff er det samme som vi kaller anti-TPO som er antistoff mot kjertelen. Jeg kan ikke mye om antistoff, men selv om det er «bare 220» så skal man normalt ikke ha det.
    Jeg er heller ingen spesialist på å tolke blodprøver, men det ser ikke mye stabilt ut. FT4 er veldig varierende og lav på siste måling.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å lese, lese og atter lese her på forumet. Det ligger enormt mye stoff her inne.
    Rådet fra venninnen din om å få utskrift av blodprøvene er et godt råd. Og da trenger du å skaffe deg kunnskapen for å tolke dem.

Du har typiske symptomer som tilsier at ting ikke er som de skal. Har du sjekket vitaminer og mineraler? Det er også viktig å ha på plass. Migrene har jeg erfaring med, og det er typisk at den øker ved ubalanse i kroppen.

Jeg ønsker deg lykke til videre. Husk at du må være innstilt på å bruke mye tid på å oppdatere deg på dette. Tålmodighet er et stikkord her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei Zirius. Jeg har ikke tenkt å si så mye om stoffskifteprøvene. Det er nok mange på forumet som kan si mer om dette, enn det jeg kan. Det jeg har lyst til å si noe om er magen. Begynn med å få orden på den. Jeg vet ikke hva du har forsøkt tidligere, men det kan være lurt å forsøke å få oversikt over hva du tåler eller ikke tåler av matvarer. Et sted å begynne er å ta en matvareintoleransetest (bmlab i Sandvika, legen må sende prøven dit og pasient må betale for den i sin helhet). Alternativt kan man forsøke å legge om kostholdet selv, f.eks kutte ut gluten, melk, egg, sukker, gjær og andre mistenkte matvarer i f.eks 4 uker. I den forbindelse vil jeg anbefale en tilnærmet ren steinalderkosthold med ren mat (kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker og naturlig fett (f.eks kokosolje, olivenolje, fett fra nøtter, hvis man tåler det, avocado, fet fisk etc). Man kan ta melkesyrebakterier og FOS (mat til melkesyrebakteriene). Hvis man har blitt mye bedre på et slikt kosthold, så kan man systematisk teste ut hva man ikke tåler. Det er også viktig å sikre at man får tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Lykke til videre

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Hei
    Thy. perox.antistoff, eller anti-TPO som det oftest kalles, viser at det er en autoimmun prosess i skjoldbruskkjertelen. Kort fortalt vil det si at kroppen din angriper eget vev, her skjoldbruskkjertelen, hvilket vil bety at stoffskiftet ditt vil bli stadig svakere siden "fabrikken" (skjoldbruskkjertelen) vil bli stadig mer rasert og ikke kan produsere de nødvendige hormonene lenger, og du vil være avhengig av og spise stoffskiftehormoner resten av livet som tabletter (Levaksin er det norske leger skriver ut).

Stoffskifteprøver skal tas om morgenen og helst fastende og til samme tid hver gang, fordi hormonene i kroppen vår følger vår biologiske klokke og er ikke like døgnet rundt. Tar du en prøve klokken åtte om morgenen, vil den være ulik den du tar klokken 15.00 for eksempel.

Litt for mange leger tror ikke det er nødvendig og ta anti-TPO eller TRAS mer enn en gang så lenge prøven er positiv, fordi de ikke tror på at anti-stoffene skal kunne påvirke hvordan vi har det.
    Som stoffskiftesyk er jeg veldig uenig i dette; jeg kjenner meg mye dårligere med høye abtistoffer. Jeg tar forresten mine stoffskifteprøver hver fjerde uke og sjekker antistoffene hver gang, men jeg har både Hashimoto (påvist anti-TPO) og Graves (påvist TRAS)

TSH er signalene hyopfysen sender til skjoldbrusskkjertelen om hvor mye som skal produseres av FT4. Til høyere TSH er, til mer FT4 krever den skal produseres.
    FT4 er et pro-hormon. Det vil si at kroppen vår ikke kan utnytte den slik den er, men på veien rundt i kroppen vår blir det forandret til FT3 som er det hormonet kroppen trenger.

Din FT4 har gått i fra 15 til 11
    Din FT3 har gått jevnt og trutt ned fra 5,8 til 4,4
    Slik jeg leser dine prøver betyr det at antistoffene fører til at produksjonen av hormoner går ned, og stoffskiftet blir svakere og svakere.

Endel leger nekter og gi medisin så lenge TSH og FT4 er innenfor normalområdet, selv om det er antistoffer til stede og stoffskiftet blir stadig svakere. Andre leger er mer villige til og starte prøvemedisinering (minst 6 måneder) når det er anti-TPO i bildet selv om TSH og FT4 fremdeles er innenfor referanseområdet

Om jeg hadde vært i dine sko og slitt med symptomene du nevner, ville jeg bedt om prøvebehandling med Levaksin allerede nå og ikke ventet til du har blitt enda verre, men jeg er ingen lege, og dette er bare mine personlige tanker om hvordan jeg ville gjort det.

Ellers vet jeg at svært mange med lavt stoffskifte velger og enten kutte en og en ting i kosten (kornprodukter, sukker, melkevarer, etc) fordi mange av oss sliter med magen, og andre velger og gå over på en lavkarbodiett. Jeg lever lavkarbo.
    For antistoffene er jeg en av de som passer på og få i meg nok selen (selen hjelper til omed og ikke la antistoffene bli for høye) hovedsaklig i form av paranøtter.

Jeg vil også anbefale deg og få sjekket d-vitaminer, B12 og ferritin da det er veldig vanlig og få mangler her om man er stoffskiftesyk, og symptomene mangler gir, minner om det stoffskiftet gir oss av symptomer.

Medlem siden
    Jul 2012
    Sted
    rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    10

hei hei ville bare si tusen takk for svar har aldri sjekket noe annet enn stoffskifte, men skal til legen i slutten av mnd og håper på litt hjelp da, tusen takk for rådene
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jul 2012
    Sted
    rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    10

hei igjen )

Jeg tok nye blodprøver for noen dager siden; spurte om å få ta d3 vit, ferritin, b 12 og anti stoff, men fikk ikke tatt det for det måtte legen godkjenne, fikk ikke tidligere timer heller så må vente til jeg skal til legen 27 aug for å spør henne.

formen har blitt mye verre siste ukene, måtte få en sykemelding, orke ikke jobb.
    får det ikke til å stemme me blod prøvene mine, kan noen hjelpe me de`?

THS gikk fra 0,93 til 3,2 på de siste seks ukene men T 4 gikk opp fra 11 til 12, og T3 gikk opp fra 4,4 til 5,4.
    skulle ikke T4 gått ned når TSH går opp??
    ikke lett å sette seg inn i dette her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Tar du prøvene til samme tid, altså ca klokken åtte hver gang, og uten og ha tatt levaksin den dagen?

Medlem siden
    Jul 2012
    Sted
    rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    10

hei igejn ja tok prøven ca samme tid, bruker ikke lexavin eller noe annet, legen min sier jeg må vente til stoff skiftet blir for lavt :(

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 24-04-13, 15:56
  2. Noen som vet om rosiner er bra eller dårlig å spise ved lavt stoffskifte?
    Av chr83 i forumet Kosthold for barn med eller (ennå) uten stoffskiftesykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 26-10-11, 23:12
  3. Hyggelig dame på Tbanen
    Av uheldig i forumet Solskinnshistorier
    Svar: 3
    Siste melding: 31-10-08, 19:23
  4. Svar: 9
    Siste melding: 05-05-07, 02:23
  5. Svar: 16
    Siste melding: 26-06-05, 11:48

Bokmerker

Regler for innlegg