Hei Zirius. Jeg har ikke tenkt å si så mye om stoffskifteprøvene. Det er nok mange på forumet som kan si mer om dette, enn det jeg kan. Det jeg har lyst til å si noe om er magen. Begynn med å få orden på den. Jeg vet ikke hva du har forsøkt tidligere, men det kan være lurt å forsøke å få oversikt over hva du tåler eller ikke tåler av matvarer. Et sted å begynne er å ta en matvareintoleransetest (bmlab i Sandvika, legen må sende prøven dit og pasient må betale for den i sin helhet). Alternativt kan man forsøke å legge om kostholdet selv, f.eks kutte ut gluten, melk, egg, sukker, gjær og andre mistenkte matvarer i f.eks 4 uker. I den forbindelse vil jeg anbefale en tilnærmet ren steinalderkosthold med ren mat (kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker og naturlig fett (f.eks kokosolje, olivenolje, fett fra nøtter, hvis man tåler det, avocado, fet fisk etc). Man kan ta melkesyrebakterier og FOS (mat til melkesyrebakteriene). Hvis man har blitt mye bedre på et slikt kosthold, så kan man systematisk teste ut hva man ikke tåler. Det er også viktig å sikre at man får tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Lykke til videre