Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Threaded View
-
10-12-09, 14:50 #2
Sv: Hypotyreose og svangerskap
Hei!
Sender deg en link som dessverre er på tysk/fransk. Det er en artikkel som er veldig interessant. Overskriften lyder : "Endokrinologi: Skjoldbruskkjertel -hormonterapi i svangerskapet. 20 år 2 mnd forsent". Det han mener er at det har vært forsket 20 år på dette, men to mnd ut i svangerskapet kan det allerede være forsent. Så derfor - finn en god lege allerede når du planlegger å bli gravid.
Det har stor betydning for ditt framtidige barns kognitive og motoriske utvikling. I denne artikkelen beskriver han en studie av 19 pasienter med primær hypothyreose og svangerskapsforløpet. Se på det lille bildet med søylene: Den lille vannrette grafen står for svangerskapsuke, den loddrette for antall pasienter (19 i alt). Dette beskriver tidspunkt for når den første doseøkningen var nødvendig. 85% av de gravide trengte en døseøkning i løpet av de første ti ukene. En doseøkning på gjennomsnitt 29%. For å si det sånn: 29% mer medisin! Nå skal jeg ikke skrive så mye bla,bla her, men hvis du kan tysk eller fransk, eller kjenner noen som gjør det, kan kanskje denne artikkelen være nyttig for deg. Svangerskap følges som regel nøye opp, så da får du tipse fastlegen din om at du trenger en endokrinolog til å hjelpe deg. Lykke til
http://www.medicalforum.ch/pdf/pdf_d...004-51-294.PDF
.....og så en ting til..... Jeg skrev at i gjennomsnitt trengte pasientene 29% mer medisin. Dette var altså i løpet av de første ti ukene av svangerskapet. Etter de ti første ukene må selvfølgelig også dosen evt oppjusteres. Ifølge forsøket trengte pasientene fra 0 til 85 % mer medisin i hele svangerskapet. Det ble bestrebet at pasientene skulle ha en TSH på 0,5. Men nå føler jeg at jeg kommer til å få skjenn av noen her på forumet. Ordene "gjennomsnitt" og "TSH" kan være kilde til frustrasjon.....Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
Lignende tråder
-
Jeg har hatt hypo i mer enn 15 år, og tror og håper jeg er i ferd med å bli frisk
Av steinalder i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 13-06-12, 06:46 -
Diagnosen lavt stoffskifte siden 2007
Av Oppognedform i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 110Siste melding: 19-09-11, 12:29 -
Struma -2002, ME 2007, Graves siden mai 2009, kjertelen fjernet oktober 2009
Av rutta3 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 23-01-10, 08:11 -
Jeg ble diagnostisert med hypo i 2007, men legen ville se det an (TSH 13...)
Av sammy i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 20-01-10, 10:46 -
Hyper siden -92 hypo siden -98
Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 97Siste melding: 21-11-09, 11:45

Svar med sitat

Bokmerker