Viser søkeresultater 1 til 10 av 354
Hybrid View
-
05-07-12, 09:53 #1
Sv: Hashimotos. Under behandling med hydrokortison og Thyroid.
Så hyggelig å høre at det går fremover for deg! Høres lurt ut å ta en ting av gangen:-) Bare en ting jeg lurte på: du blir ikke veldig treg i magen når du har såpass lavt stoffskifte? Det er en av de tingene jeg sliter med når stoffskiftet er lavt. Dette vil jo gjøre at mye død sopp blir liggende en stund i tarmen og såvidt jeg har skjønt så er død sopp mat for levende sopp. Masse lykke til videre!
-
05-07-12, 17:50 #2
Hei og takk for tilbakemelding og hilsen, Anisa og Dennis

Det er egentlig det jeg håper litt på, Anisa, nemlig at stoffskiftet skal ordne seg av seg selv. Det er interessant det du skriver! Og ting går riktig vei, så håpet lever. Legen min er heller ikke helt avvisende til at det kan skje. Det hadde vært flott, men tar det som det kommer. Så jeg kommer ikke til å starte med stoffskiftehormoner på en god stund ennå.
Antistoffene mine vil ikke ned, de er stabilt høye. Men nå er det en liten stund siden jeg testet antistoffene.
Dennis, jeg er tidvis treg i magen. Det er perioder der jeg er ganske forstoppet, men i andre peridoer fungerer tarmen fint. Jeg tror muligens det kan være en en effekt av tarmskyllingene. Jeg har jo tatt langt mer enn de ti tarmskyllingene som blir anbefalt som max. Jeg er nøye med probiotika og FOS, men skyllingene forrykker nok noe av balansen i tarmen likevel. Enten det eller at tarmen "blir lat" og ikke jobber som det skal. Forhåpentligvis retter det seg etter at jeg er ferdig med behandlingnene. Men det kan selvsagt også hende at det er det lave stoffskiftet som gir meg treg mage. Treg mage er jo ganske ugunstig mht sopp, som du sier. Soppen gjemmer seg i avføringen, og avføring i tarmen gir grobunn for ny sopp. Så det er en litt vond sirkel. Jeg ser nemlig at i perioder der jeg er forstoppet, blusser soppen opp. Men jeg føler at jeg ikke har så mye valg. Skal forsteiningene ut, må jeg skylle dem ut.
Rufus
-
05-07-12, 20:54 #3
Rufus
Jeg har et råd til dig, du har alt at vinde ved at teste... men så må det gøres i mindst et par måneder. Det kan gavne både fordøjelsen, svække forstoppelsen og... undertrykke (trimme ned) levende svamp (sopp). Man tager dette enzym-præparat en kapsel 3-4 gange pr dag ALTID MELLEM MÅLTIDERNE, og en tablet af dette enzym-præparat lige FØR hvert af hovedmåltiderne.
Man skal også være MEGET opmærksom på, at genstridige svamp-tilstande hos folk med forhistorie med hypothyreose, kan ganske enkelt være understøttet af både den hypothyreose-betinget brist i produktionen af fordøjelsesenzymer, og ligeledes af den hypothyreose-betinget hypochlorydia som er en uønsket "normal" tilstand, sekundær til hypothyreose. Derfor ville det altid være en god chance at tage, at teste Betaine Hydrochloride, UANSET at det kan føles besværligt ("mærkelige" mave-fornemmelser) i begyndelsen. Den kan tages enten lige før måltidet, eller midt i måltidet, hvis det første føles for stærkt. Har man et korrekt "surt" miljø i mavesækken og særlig i tarmene - holdes både parasitter og sopp nede på et "normalt" niveau, men det kan altså tage tid, før der er ryddet op i "bestanden" såfremt man forinden havde gået længe med parasitter og/eller overvækst af candida.
Som sagt - korrekt (doseret) nok, længe nok og det skal nok bringe bedring i mave/tarmsystemet, foruden en ekstra "bivirkning": en øget og mere fordelagtig udnyttelse af makro- og micronutrienter i den mad man spiser, kosttilskud og... også de lægemidler man evt. behandles med.
Noget andet er, at når man først havde anledning til at udvikle hypochlorydia, uanset graden og uanset årsagen, bør man regne med at et mindre, permanent (dog gerne justerbart) vedligeholdes-tilskud af HCL/enzymer vil nok være bedst, da hypochlorydia ellers ikke kan "helbredes" 100% når den en gang er opstået. Fordelen, trods alt er, at alle mennesker udvikler hypochlorydia med alderen, selv om det kommer langsomt og snigende hos de friske, som derved ikke vil være klar over hvad der foregår... og de vil derfor acceptere fordøjelsesproblemer som værende aldersbetinget (som om det er OK når det er bare "alderen"). Hos os med hypothyreose derimod, er graden af hypochlorydia altid mere mærkbar og vi har derfor den fordel, at når vi sætter os selv i enzym-støtte - vil vi kunne beskytte vores fordøjelse også mod det aldersbetinget forfald senere....
Vær altid obs på, at det kan føles "forkert" når genopretningsprocessen af fordøjelsen først er startet. Det kan føles som om man har for meget mavesyre, eller man kan få mavekneb, eller luft i maven, eller andet... "mærkeligt". Det er ikke så mærkeligt alligevel, når man tænker på, at genopretningen af rette miljø i mave/tarm må nødvendigvis kunne "mærkes" i kontrast til at man har længe været vant til en underfungerende mave/tarm. Der er mange der slet ikke mærker noget (andet end behag ved bedre fordøjelse), mens andre måske oplever enkelte "bivirkninger", men der er altså ingen grund til panik, fordi det vil gå over når mave/tarm miljø er genoprettet til den oprindelig, normal fuld-funktion. At spise 1-2 kivi ½ time FØR hvert hovedmåltid, som en fast vane, vil understøtte/speede op denne process.
Hold da helt op, hvor det er blevet en lang smørre... igen.
Krydser fingre, krydser fingre, krydser fingre...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-07-12, 20:27 #4
Anisa, da skal jeg følge rådene dine!
Takk for at du bruker tid og energi på å svare meg
-
01-09-12, 13:36 #5
Anisa, du fortjener stor takk!
Dette var et meget godt råd. Min mage fungerer nå nærmest som normalt. Tiden med forstoppelse er så godt som over. Hvilken lettelse! Startet først med "super enzymene" før hvert måltid, og merket fort bedring. Noen uker senere begynte jeg med pancreatin mellom måltidene i tillegg, effekten kom raskt. I løpet av et par uker var magen "på plass" igjen!
Rufus
-
06-02-13, 22:12 #6
Hva slags kosthold spiser du Rufus? Rart at du ikke snart får skikk på magen din.
-
07-02-13, 07:19 #7
Bare for å være tydelig: det jeg snakket om var to biter i to forskjellige doser første perioden, jeg ser det var litt uklart formulert. En periode er fra 4-14 dager. Det varierer fra person til person, noen er svært følsomme og må ta det langsomt. For meg har det ikke vært noe problem, jeg øke med 3-4 dagers mellomrom
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-02-13, 12:33 #8
Ja, det er litt rart at den ikke er i orden ennå. Det er nok ikke vanlig at det tar så lang tid. Kostholdet mitt er lavkarbo og glutenfritt. Går mest i fisk, kjøtt og grunnsaker. En god del egg, nøtter og frø, kokosfett etc. Melkefritt. Jeg tror ikke det er kostholdet som er problemet.
Årsaken ligger nok i stor bruk av antibiotika flere år tilbake i tid. Har blitt fortalt at noen ganger kan det ta lang tid å få ut alle avleiringer i tarmen. Det kan være snakk om flere kilo avføring tilsammen. Det tar tid å få ut. Det er ganske åpenbart at det er en del å ta av. Nesten på hver skylling kommer det ut store mengder gammel avføring, jeg kan se at det er gammelt ved at det er tørre "korn" som fyker forbi. Noen ganger bare kommer det og kommer det i en halvtime i strekk. Lurer av og til på hvor det kommer fra. Jeg er en slank person, magen føles normal og myk ut når man klemmer på den, men inne i tarmens kriker og kroker er det tydeligvis gjemt seg store mengder gammel dritt.
Apropos det med mange kilo avføring, så har jeg alltid vært slank/tynn. Men de gangene jeg har veid meg sammen med andre på min størrelse/høyde har jeg vært påfallende tung i forhold til andre. Jeg har tenkt at det har handlet om tung beinbygning, men det kan kanskje ha vært magen?
Lignende tråder
-
Hashimotos og Erfa Thyroid
Av Freya i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 10Siste melding: 19-10-11, 11:36 -
Jeg har sat mig for at jeg vil i behandling med Armour Thyroid.
Av arenys i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 21-03-11, 16:59 -
Info til lege om behandling av Hashimotos?
Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 09-11-10, 17:47 -
Info til lege om behandling av Hashimotos?
Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 09-11-10, 17:47 -
Erfa Thyroid/Hydrokortison i Danmark
Av Gekko i forumet "Naturlig" Thyroid til danskereSvar: 3Siste melding: 15-04-10, 22:09

Svar med sitat

Bokmerker