Viser søkeresultater 331 til 340 av 354
-
05-05-13, 22:07 #331
Sv: Re: Hashimotos. Under behandling med hydrokortison og Thyroid.
Takk for kommentar:-) Har nå gått på Cortef siden mars 2010 med bare et lite opphold på et par-tre mnd på slutten av 2011, begynnelsen av 2012. Bruker også pregnelone, 7-keto, progesteron krem ++ så tror nok ikke det. Tror nok dette kan henge sammen med ubalanse i signalstoffene. Men takk for at du tenker og kommer med innspill. Veldig verdifullt:-)
-
07-05-13, 11:23 #332
Sv: Hashimotos. Under behandling med hydrokortison og Thyroid.
-
20-04-14, 11:24 #333
Hei
Det er veldig lenge siden sist jeg var her inne (og ja, jeg har litt svart samvittighet
).
Her er i alle fall en liten recap:
Det er egentlig lite endring i min situasjon. Jeg har fremdeles ingen effekt av orto-behandlingen min, dvs. SAM-e, metionin, 5P5, 5-HTP og sink som jeg tar pga undermetylering. Har snart stått på denne behandlingen ett år nå, men altså ingen effekt. Jeg økte dosen på SAM-e fra 400 til 800 mg i døgnet i desember, men fortsatt uteblir virkningen. Er klar over at det kan ta lang tid. Vil nok vente littegrann før jeg øker SAM-e mer.
Byttet lege før jul. DS kunne ikke hjelpe meg videre Går nå hos Skogi ved Funsonellmed.senter: http://www.funksjonellmedisin.no/
Nye prøver er tatt. Avføringsprøver viste normal flora med unntak av en bakterie (som jeg ikke husker navnet på i farten og får ikke sjekket det da jeg er på ferie for øyeblikket, men den var veldig uvanlig). Bakterien anses ikke patogen i seg selv, men den må fjernes. Den danner biofilm (http://www.funksjonellmedisin.no/biofilm) og er resistent mot de fleste typer antibiotika. - Ikke helt enkelt med andre ord. Må kanskje gjøre mange forsøk før jeg klarer å knekke den. Kan nok være forklaringen på at soppen blusser opp med ujevne mellomrom og at magen aldri blir bra. Behandlingen er at først må biofilmen brytes ned, så angripes bakterien med antibiotiske urter. Jeg har stått på biofilmbehandling i snart to måneder nå (Interfase plus, Nattokinase, Chitosan og Lactoferrin), nå snart skal jeg starte kuren for å knekke bakterien. Den besår av Cats's claw, Berberine, Grapefruit seed, Uva ursi og Pau'd Arco. Tar i tillegg chlorella samt bruker Fiberhusk og Heathers Tummy Care for magen.
Jeg har kviknet noe til etter at jeg har fått doblet dosen med pregnenolone. Bruker 100 mg og det har hjulpet meg.
Men jeg har fremdeles opptaksproblemer mht stoffskiftehormoner. Står på ren t3, det er det som definitivt har best effekt for meg. Bruker 120 (!) mcgr i døgnet, likevel er jeg underdosert. Grensenytten går ved 120, virker det som. Liten vits i å ta mer, merker ingenting av det. Men kan ikke ta mindre, da blir jeg dårlig. Tenkte først at jeg hadde et Rt3-problem (bla. siden jeg svitsjet over fra t4 til t3 og ikke klarer omdanningen av t4/t3), men etter over ett år med ren t3-behandling må nå den teorien forkastes, det er ingen endring. Det tyder nok på et annet slags reseptorproblem. Har ikke nok reseptorer? Mulig det skyldes autoimmun reaksjon?
Alt i alt er jeg fornøyd med bedring, ikke minst at hodet mitt virker igjen!
Jeg må bare innstille meg på at dette tar lang tid. jeg jobber full tid (jeg har ingen fysisk jobb derfor går det relativt greit), men jeg har fortsatt et gedigent forbedringspotensiale!
Ønsker alle en fortsatt god påske.
Beste hilsner fra Rufus
-
20-04-14, 13:49 #334
Det er visst stadig flere av oss som blir "ferdige" hos DS på Heggeli og blir henvist videre til Skogli på Funksjonellmedisinsk senter. Min erfaring så langt er at Skogli har mange kort i ermet og gode innfallsvinkler. Lykke til videre
-
20-04-14, 15:24 #335
Ja, det virker sånn- at det er mange som svitsjer fra DS til TES.
Det er godt det finnes alternativer! Og vi som bor på Østlandet er heldige sånn sett. De er nok gode på hver sin måte. Var ganske lei meg over å bli "gitt opp" av DS, men jeg har etter hvert fått et godt inntrykk av TES også.
Om jeg hadde vært ny pasient, ville jeg nok kanskje ha valgt TES fremfor DS. Opplever at denne legen forklarer mer, og er mer opptatt av å få pasienten til å skjønne sykdommen og behandlingen + at jeg opplevde utredningen på Funk.med.senter mer grundig (bred) til å begynne med. (Skulle ønske at DS hadde tatt flere prøver enn hva som ble gjort i mitt tilfelle, ble for lenge gående i sirkel).
Selv har jeg vært lenge i dette "gamet" og introduksjon til funksjonell medisin var ikke så viktig for min del, men for personer som er nye til funksjonell medisin er det viktig å skjønne helheten. Et suksesskriterium, nærmest?
eg tror også som deg at TES har mye å bidra med.
Lykke til du også
-
20-04-14, 16:41 #336
Så fint å høre at du får god hjelp hos Funksjonell Medisin.
I forbindelse med min undermetylering så tok jeg en gentest hos Nordic Laboratories: http://www.nordiclabs.com/EDetail.aspx?id=2762
Ifølge denne testen har jeg to kopier av mutasjonen MTHFR C677T. Dette gjør at kroppen har sterkt nedsatt (30%) kapasitet til å konvertere folsyre til det aktive methylfolate. Dette gjør at metyleringsprosessen ikke fungerer. Et av endeprodukten av dette er sam-e, men metyleringsprosessen er involvert i mye mer en dette. Les mer her: http://mthfr.net/read-this-first/2012/01/25/
Blant annet er metyleringen veldig viktig for dannelsen av Glutathione og dermed avgiftningen av kroppen.
Behandlingen består blant annet i å ta Methylfolat og B12 i riktig doser. I tillegg kan man ha andre mutasjoner i metyleringsprosessen, som må håndteres.
Dette gir en helt annen vinkling på begrepet undermetylering enn Dr. Bill Walsh fremstiller.
Anbefales og lese seg opp på hvis man kanskje kan være undermetylert.
Lykke til!
-
20-04-14, 17:58 #337
Hei og tusen takk!
Rent umiddelbart er det med MTHFR ganske så vanskelig å skjønne. Må lese mer. Men det er relevant for meg som ikke får metyleringsbehandlingen til å fungere!
Har lyst til å prøve og øke SAM-e ett hakk til for å se. I følge DS må noen høyt før effekten kommer, men MTHFR spiller kanskje en rolle her? Hmm.
Har MTHFR noe med at du har forhøyede kryptopyrroler også? Hadde du skrevet at du hadde mye betennelse i kroppen? Mente du i tilfellet anti-TPO?
Litt dumme spørsmål, kanskje. Lurer nemlig på hvorfor min lege ikke har nevnt det til meg (tilfeldig eller mente han at det ikke var så relevant for meg?).
Rufus
-
20-04-14, 18:14 #338
Ja, dette med metylering er ganske komplisert. Men prosessen består av mange steg og hvis et av disse stegene ikke fungerer så klarer ikke kroppen blant annet og lage nok sam-e. Jeg har vært oppi i 400mg x3 av sam-e og merker effekt av dette, blant annet mindre press på binyrene. Tar du noe for binyrene?
Den siden jeg henviste til er ihvertfall nyttig i forhold til å sette seg inn i dette.
Men i tillegg er metyleringsprosessen veldig viktig for dannelse av Glutathione og dermed avgiftning i leveren. Jeg har i tillegg andre genmutasjoner som også gir redusert avgiftning i kroppen. Tror ikke økte kryptoroller har sammenheng med MTHRF, men ikke helt sikker.
Jeg har ikke noe anti-TPO, men mutasjon på genet Interleukin-6 (IL-6) som gjør at en betennelsesreaksjon står på "hele tiden". Dette behandles med store doser omega-3.
Dette med gentestingen og behandlingen av disse mutasjonene er helt nytt på Heggeli og DS holder på å lese seg opp på dette nå.
Uten at jeg vet dette så antar jeg at DS har vært nødt til å redusere sine pasientlister og kanskje henvist noen pasienter videre som han mener kan få ytterligere nytte hos Funksjonell Medisin.
Tror ikke de kjenner til dette på Funksjonell Medisin. De nevnte ihvertfall ikke noe om dette når jeg var der ifjor høst. Kun fokus på Dr Walsh sine teorier om under- og overmetylering.
-
20-04-14, 18:50 #339
OK.
Jeg skal notere meg dette og spørre på Funksjon.med. ved timen min neste måned, skjønner at dette er viktig.
For binyrene tar jeg pregnenolone (stor dose - 100 mg) og 7- keto. Jeg tålte ikke DHEA og kuttet ut hydrokortison fordi jeg følte at effekten dabbet av. Progesteronkrem har jeg også sluttet med, har nå høyt progesteron.
Men binyrene er fortsatt et stort problem for meg, det som hemmer meg mest, tror jeg. Så det er viktig å få orden på metyleringen.
Takk skal du ha!
-
20-04-14, 19:37 #340
Lignende tråder
-
Hashimotos og Erfa Thyroid
Av Freya i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 10Siste melding: 19-10-11, 11:36 -
Jeg har sat mig for at jeg vil i behandling med Armour Thyroid.
Av arenys i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 21-03-11, 16:59 -
Info til lege om behandling av Hashimotos?
Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 09-11-10, 17:47 -
Info til lege om behandling av Hashimotos?
Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 09-11-10, 17:47 -
Erfa Thyroid/Hydrokortison i Danmark
Av Gekko i forumet "Naturlig" Thyroid til danskereSvar: 3Siste melding: 15-04-10, 22:09

Svar med sitat

Bokmerker