Viser søkeresultater 11 til 20 av 44
-
15-06-12, 20:24 #11
Sv: Er i gråsonen og trenger sårt noen råd!
Takk for tipset!
Skal scrolle meg gjennom forumet etter noen jeg kan spørre. (vet ikke hvordan jeg spør noen om noe enda da hehe) sender man personlig melding?
Ble litt nervøs av det da, vil jo ikke bli dårligere. Er det ca. en uke det tar før man merker virkningen av Levaxinen? Jeg får jo bare kjenne etter. Er det slik at jeg evt kan øke selv til 50, eller bør jeg rådføre meg med legen før jeg evt gjør det?
Vet han skal på ferie, og så skal jeg på ferie så jeg har ikke ny time før 31.juli og jeg begynte på Levaxin den 13. juni.
-
16-06-12, 11:17 #12
Nå gjør jeg ikke noe annet enn å lese meg opp på stoffskifteproblematikken og har sett at man burde ligge over 70 på D3 (jeg lå sist på 63 ref:50-150) og ferretin burde være høyere (husker ikke hvor mye høyere) der var mitt på 52 ref: 15-200 når man starter med Levaxin. Jeg har også tatt 100 mikrogram selen, og føler meg litt "gira" om dagen. Har bare tatt Levaxin i tre dager, så da er det kanskje selen jeg reagerer på? Sov bare 7 timer i natt (!) og da pleier jeg som regel å bli dønn sliten utover dagen, får vente å se, men føler meg merkelig "gira" og har klump i halsen. Burde jeg kanskje kutte ut eller vente med selen? Noen som har peiling?
-
19-06-12, 08:22 #13
Nå har jeg tatt 25mcg Levaxin i 7 dager på morgenen og 100mcg selen på kvelden. Er veldig spent på blodprøvene jeg skal ta 19.juli om det har hatt noe innvirkning. Og om selenen har noen innvirkning på anti tpo (som jeg synes jeg har lest
at den har- somewhere...) De fleste symptomene jeg kjente i begynnelsen har gitt seg og jeg tror jeg føler meg litt mer våken, eller har litt mer energi enn jeg har hatt! Er ikke helt sikker for jeg er samtidig trøtt! (ikke lett å forklare) Nå har jeg jo ferie så det er først når jeg kommer igang med skole og jobb til høsten at jeg virkelig får kjenne på det.
Jeg lurer på om det er noen som vet om man burde komme opp i 1,5-2 µ pr. kilo kroppsvekt når man har latent hypotyreose? Eller er det bare når man slutter helt selv med egenproduksjon?
SKal prøve å finne ut hva verdiene mine var i 2008, da jeg visstnok hadde helt fine prøver.
Ha en fin dag alle sammen!
-
19-06-12, 13:11 #14
Det tar noen uker før du har full effekt av Levaxinen du har begynt med, 4-6 uker er vel det vanlige. Det skyldes at Levaxin består av syntetisk T4, som skal omdannes til T3 i kroppen din - det er T3 den kan bruke. Noen merker at det skjer noe ganske raskt, mens andre skal opp i høyere dose før det merkes noen forskjell. Etter 4 -6 uker tas det nye blodprøver, og legen din vurderer om du har kommet innenfor ønskelig område i forhold til TSH (0,5 - 1,5), eller om dosen må økes. 25 µg er en startdose, og de fleste må nok ha mer enn det.
Det med 1,5 - 2 µg medisin pr. kilo kroppsvekt, tror jeg bare er tilfelle hvis du har en kjertel som ikke fungerer i det hele tatt. Jeg bruker mindre. Har du restfunksjon, er det sannsynlig at du skal ha mindre - men noen kan ha behov for mer enn 1,5 - 2 µg, på grunn av dårlig opptak fra tarmen, eller av andre årsaker.
Som du skjønner, er det ikke alt som er lett å finne eksakte svar på, her ...
-
21-06-12, 19:42 #15
ER så spent på om han legen sier seg enig i det... men den tid den sorg! Nå er jeg i full gang med trening og i dag har jeg vært på kostholdsveiledning og det er noen småfeil jeg har gjort til hvert måltid (!!) ikke rart det ikke skjer noe på vekta! hehe
Har egentlig gitt opp å gå ned i vekt, men da jeg sa det til hun veilederen min lyste det i øyene hennes at dette skulle hun motbevise, så jeg har lagt meg i hennes hender fra nå av - jeg skal følge rådene hennes så godt det lar seg gjøre -og virker det... ja, da skal jeg kanskje få igjen troa en dag!
I dag har jeg følt meg helt merkelig, sliten og litt svimmel eller no.. Ikke vært slik før, men har spist helt merkelig så det kan være det. Gleder meg bare til å sove! Takk for alle råd og vink
-
21-06-12, 21:39 #16
Jeg synes ikke, 25 µ lyder fornuftigt. Det er så lille en dosis, at det i bedste fald ikke forstyrrer din egenproduktion og altså mindsker din tsh = din billet til hjælp.
Man kan godt, selv med restproduktion, ha brug for ret meget medicin. Jeg startede selv på 50 µ, og lægerne regnede bestemt med, at det måtte være rigeligt til mig, men jeg måtte ha tre gange så meget og et par år efter fire gange så meget. Det er ikke muligt kun at vurdere det ud fra blodprøverne, vil jeg så også sige. Det er jo helsen, det handler om, og det er patienten, der ved mest om den. Man skal ikke finde sig i bare at få banket sin tsh ind i normalområdet, og så er alt "bare fint".
Om selens virkning på antistoffer her:
(det er vist især Selenmethionin, der virker http://www.naturoghelse.dk/shop/bio-...-90-4476p.html )
Nielsigne
-
23-06-12, 07:57 #17
Må lige understrege, at ens behov for medicin kan ændre sig .... Og har man betændelse i kirtlen, vil det bare vokse.
-
23-06-12, 09:55 #18
Takk For svar! Jeg skal jo "prøvebehandle" for å se om det har noe effekt på mine symptomer. Men for at man skal føle seg bedre burde TSHen senkes? Klarer man å oppnå det på en 6 måneders prøvebehandling? Hmm må snakke litt med legen om hva det er han tenker om dette. Jeg har følt at jeg har "klump i halsen" lenge - er det noe som har med oppstart av Levaxin å gjøre?
-
23-06-12, 12:05 #19
Ja, man kan godt nå nogen vegne på seks måneder .... hvis man får noget, man kan bruge og i tilpas mængde (eller måske kan udviklingen blive negativ, hvis noget ikke stemmer med behovet tænker jeg). Jeg tror som nævnt ikke på, at et voksent menneske kommer nogen vegne med 25 µ
I det hele taget: At tænke, at du bare lige skal prøve virker helt mærkeligt på mig, eftersom du har anti-TPO på 1300 (eller derover?)
Har du overvejet at gå til en anden læge? Du kunne jo evt. få henvisning til en endokrinolog. Det er rigtigt, at dine tal ligger inden for normalområderne, men med betændelse i kirtlen kan det lige pludselig gå meget stærkt, og så duer det ikke, at du skal til at bruge tid på en venteliste etc. Men det virker ikke som om, din læge har meget pejling på det her, siden h*n sætter dig på 25 µ
Nielsigne
-
23-06-12, 15:04 #20
Jeg har vært hos endokrinolog. Han mente jeg ikke skulle få behandlig i det hele tatt (!) at jeg måtte vente til jeg ble dårligere. Det var bare tull å begynne med Levaxin når jeg fortsatt hadde egenproduksjon, sa han.
Det at jeg hadde så høy Anti TPO hadde ingenting å si, for det kunne man ikke behandle. Derfor gikk jeg tilbake til min lege og sa at jeg ville prøve behandling selv om endokrinologen ikke ville det.Og da ble jeg satt på 25mcg.
Aner ikke om han har tenkt å sette den opp til 50 når jeg skal dit neste gang (som blir 7uker til fra jeg begynte på 25 mcg) Jeg har jo mulighet til å øke til 50 selv, men vet ikke om jeg bør gjøre det uten å snakke med han først. Jeg har også vært hos to andre leger tidligere der den ene sa jeg kunne begynne på behandling, mens den andre ville at jeg skulle vente.. bare ta blodprøver frem til jeg ble verre slik som endokrinologen ville.
Ikke rart jeg er forvirra!
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte? Sjekk om du er i gråsonen
Av myris i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 13-06-11, 06:30 -
Ny og trenger noen tips til legetime imorgen
Av izzie i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 7Siste melding: 26-04-10, 10:06 -
Trenger svar på noen spørsmål
Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 13-01-08, 00:44 -
Trenger hjelp av noen som vet.
Av Leia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 01-09-07, 19:24
Svar med sitat

Bokmerker