Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Jeg tror jeg ville satset på og ligge på mellom 50 og 70 karber den første måneden iallefall, og så kan du ta babysteps nedover etterhvert.
Lavkarbo er faktisk alt opp til 150 karber pr.dag, men under 72 kan du spise så mye fett du vil (iallefall til du kjenner på kroppen om det funker).
Men helt klart; går man fra og spise slik en gjennomsnittsnordmann spiser, mellom 300 og 400 karber pr dag, til 20 karber, så er det et sjokk for kroppen, spesielt om man ikke passer på og få i seg MYE fett og ikke minst vann.
Avgiftningsprosessen kalles forresten for the Atkins Flue, men det går over
Når du etterhvert har vent kroppen til og bruke fett og ikke karbohydrater som energikilde, vil du oppdage det iallefall vi har opplevd; lavkarbo er på ingen måte en "diett" men rett og slett en livstil med enormt mye gode mat.

Å ligge på 20 karber pr dag, krever at du setter sammen måltidene nøye. Karbene skal komme hovedsaklig fra grønnsaker (ikke bare salat, tomat og agurk), og fettmengden må økes slik at kroppen har det den trenger i omstillingsprosessen. Har man lavt stoffskifte trenger vi litt mer proteiner enn friske menneske, men ca 1,5 - 2 gram protein pr kilo kroppsvekt er fint.
Ikke minst må du ikke finne på og leve lavkarbo og lavkalori samtidig; det eneste du oppnår er at kroppen din hyler og skriker i sult og nekter å gi slipp på noe fordi den tror det er hungersnød (og du vil føle at du må spise noe fordi du har det fælt).
Jeg anbefaler og bruke diett.no eller tilsvarende program for og se at du ligger fint både når det gjelder protein, karbohydrater og fett, men også når det gjelder vitaminer og mineraler.
Jeg hadde forresten stor hjelp i Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" i starten.
takk for de flotte tipsene dine,jeg har tatt det til meg og prøver no å spise mer grønnsaker og kjøtt og fett..og null tilsatt sukker...så får jeg ta dette mer stille og roligt...tror de blodsukker svingningene mine har skapt en del trøbbel for meg den siste tiden så er veldig opptatt akkurat no på å få stabilisert det og slippe de store hoppene..
jeg skrev alt inn på diett.no for en tid siden og skal begynne å notere inn og veie maten min igjen og se hvor mange kaber jeg foreløbig må ligge på for å føle velvære.
jeg har også den "frisk med lavkarbo"og bruker oppskrifter der fra ofte...super bok..har et par lavkarbo bøker til som jeg leser på innimellom...
jeg er no fast bestemt på at dette skal jeg klare,men tror jeg trenger litt tid på meg for å finne frem til det kostholdet som passer akkurat meg