Da kommer vi fra samme landsdel og bruker samme lab.
TSH skal ligge mellom 0,3 og 4,2
FT3 skal ligge mellom 3,1 og 6,8
FT4 skal ligge mellom 11 og 22

TSH er signalet hypofysen din sender til skjoldbruskkjertelen om hvor mye FT4 den skal produsere. TSH stiger når den oppdager at stoffskiftet er for lavt og til høyere tall, til mer FT4 "roper" den til skjoldbruskkjertelen om og produsere.
FT4 blir sendt ut i kroppen, og underveis blir det omdannet til hormonene kroppen vår trenger, og kan bruke. FT3 er altså det virksomme hormonet.

Dine blodprøver sier meg at TSH har oppdaget at stoffskiftet ditt er for lavt. Både FT4 og FT3 ligger helt nederst i referanseområdet.
Enkelte leger gir fillern i hvordan FT3 og FT4 er så lenge TSH er helst under 4,2, men enkelte leger vil ikke medisinere før TSH er over 10.
Men TSH er altså ikke det viktigste her, det som teller er hvor mye stoffskiftehormoner kroppen din har, og du har for lite. Du er ikke i grenseland, men lav.

Det er individuelt hvor i referanseområdet vi bør ligge for og trivest. Jeg må for eksempel ha FT4 opp i 25-26 for og føle meg ok.

Jeg ville krevd og få tatt anti-TPO, ferritin, d-vitamin, B12 og TRAS i tillegg til de prøvene du allerede tar (som forresten bør sjekkes hver sjette uke fremover).
Anti-TPO er antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen, og har man dette har man Hashimoto, den autoimmine varianten av lavt stoffskifte (dette er den vanligste varianten). TRAS er også antistoffer, men mange leger nekter og ta denne prøven når man har lavt stoffskifte, fordi TRAS er en indikator på at man har den autoimmune varianten av høyt stoffskifte, Graves. Men man kan ha begge deler selv med lavt stoffskifte. Jeg har lavt stoffskifte med Hashimoto og Graves.
Stoffskifteprøver skal ALLTID tas om morgenen og FØR du tar levaksin. Dette fordi hormonnivået i kroppen forandrer seg i løpet av døgnet, og om morgenen får man den mest korrekte blodprøven i forhold til referanseområdet.
Ferritin (jern), d-vitaminer og B12-mangel er mangler man ofte får som stoffskiftesyk, og derfor er det viktig og vite at disse er ok. Tro meg, man føler seg skikkelig dårlig om man får for lav d-vitamin for eksempel.