Hei - jeg gjør et forsøk på å svare på noe av det du spør om:

Den lave kroppstemperaturen forteller at kroppen din går på lavgir. Det vil rette seg etter hvert som du kommer opp i riktig dose med stoffskiftemedisin. Mange med lavt stoffskifte plages med at de fryser, og det henger sammen med lav kroppstemperatur.

Dette med at du har fått forskjellig beskjed om tidspunkt for å ta medisinen, henger sikkert sammen med at det til nå har vært vanlig å anbefale pasienter å ta medisinen om morgenen. De siste årene har det kommet studier som viser at mange har bedre virkning av medisinen hvis de tar den om kvelden. Det ser ut til at det er litt forskjellige erfaringer med det. Noen merker ingen forskjell, noen har bedre virkning av kveldsdosering, mens andre sliter med å sove dersom de tar medisinen på kvelden. Her må du bare prøve deg fram. Medisinen skal vel helst tas til samme tid hver dag, enten det er morgen eller kveld. Den skal heller ikke tas sammen med måltid, ikke sammen med kaffe, og ikke sammen med jerntilskudd. Det ødelegger for opptaket av medisinen. Jeg tar min om morgenen, med en gang klokka ringer, og venter med frokost og kaffe til jeg kommer på jobb et par timer seinere.

Det er individuelt hvor fort du vil merke at medisinen virker. Noen merker det ganske fort, andre ikke. Det kommer også an på typen stoffskiftemedisin. Levaxin inneholder syntetisk T4, som skal omdannes til T3 i kroppen, som er det stoffet kroppen kan gjøre seg nytte av. Det tar litt tid før nivået av stoffskiftehormon stiger igjen. Jeg startet også på 50 µg levaxin og syntes jeg merket litt forskjell etter 3-4 uker, men brukte flere måneder på å komme opp i den dosen som var passe.

Det med jod er omdiskutert, som du kan lese i andre tråder på forumet. Har du for lite jod, kan det gi lavt stoffskifte og struma, dvs skjoldbruskkjertelen begynner å vokse. Har du for mye jod kan det også bli galt. Har du fått målt jod i døgnurin hos spesialisten? Har du blitt anbefalt å ta tilskudd av både jod og kelp, som også inneholder jod, eller bare en av dem?

Vi med lavt stoffskifte kan ofte ha lave verdier av jern og D-vitamin, som i seg selv kan gi lignende symptomer som hypothyreose. D-vitamin (NB D3, eller cholecalciferol!) er det bra å ta tilskudd av hele vinteren (noen må ta det hele året), og jern når blodprøver viser at du ligger lavt. B12 kan det også være greit å få sjekket nivået av.

Det er mye å sette seg inn i! Du gjør klokt i å prøve å lese deg opp på emnet, og kan finne mye nyttig i trådene her på forumet. Du vil ha nytte av det fordi du vil forstå mer av hva som skjer med deg, hva legen sier om det, og hvordan du skal tilpasse din egen behandling