Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
-
21-04-12, 17:55 #1
Er i gråsonen og trenger sårt noen råd!
Jeg har tatt blodprøver siden August 2011 da jeg etter å ha sluttet å røyke i Januar 2011 gikk opp 14 kg, og følte at noe ikke var som det skulle..
hatt ekstremt lite overskudd og blir sliten av ingenting, mye hodepine og vondter og forstoppelse i over et år.
Har ikke visst hva verdiene mine har ligget på da, men fått beskjed om at jeg er i gråsonen for lavt stoffskifte.
Nå dro jeg på Volvat for å få flere svar og fikk vite at jeg har en Anti TPO på 1300, T3 på 4,6 (3,5 - 6,5) T4 15 (11-23) og TSH på 3,6 (0,2-4)
Alle andre prøver var fine - vitaminer og jern og slikt.
Legen mente jeg kunne prøve levaxin siden jeg har plager, men at jeg ikke behøver å begynne nå... Jeg er skikkelig i tvil på om jeg skal begynne med medisinering.
Er det noen som har noen råd i forhold til det?
Har vært i gråsonen for ca. 8 år siden, men i 2008 var visst prøvene mine hele fine.
Hilsen Ny og Usikker :-)
-
21-04-12, 19:52 #2
Sv: Er i gråsonen og trenger sårt noen råd!
Hei

anti-Tpo er antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen og ødelegger kjertelens mulighet for og produsere nok stoffskiftehormoner.
Med en så høy anti-TPO som over 1300, har du den auto-immune varianten av lavt stoffskifte, også kalt Hashimoto.
Stoffskifteprøvene dine ellers med en TSH på 3,6 og en lav verdi på FT4 sier at jeg ville iallefall begynt med Levaksin nå. Hvorfor vente og bli enda dårligere før du uansett må gå på levaksin?
TSH er signalene fra hypofysen til skjoldbruskkjertelen om og øke produksjonen av FT4. Til høyere TSH er til mer "maser" den om at kroppen er i underskudd av stoffskiftehormon.
FT4 og FT3 vil bli lavere og lavere etter som stoffskiftet blir svakere, og med antistoffer (anti-TPO) kommer ikke kroppen til og klare og fikse dette selv. Du vil være avhengig av og få tilført FT4 som medisin.
Mitt råd er og starte på levaksin nå, men jeg ville også fått tatt blodprøver for og sjekke ferritin, B12 og d-vitamner.
Vet du om du har hatt anti-TPO når du var i "gråsonen"?
-
21-04-12, 22:38 #3
Du kunne måske spørge lægen om, hvorfor mener han at du kan undvære behandlingen på nuværende tidspunkt? Måske tror han ikke på dine plager, siden han ikke selv vil tage ansvaret for igangsætning af behandlingen?
Jeg kan ikke se meningen med at overlade sig i en læges varetægt, når han ikke vil påtage sig sit ansvar.
Jeg kan ikke se, at du både skal betale lægens regning, og tage lægelige beslutninger... der ellers er jo lægens opgave.
Linnschpinn
Hvorfor er du selv i tvivl?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-04-12, 16:25 #4
-
22-04-12, 16:30 #5
Jeg synes nettopp det er skremmende å måtte ta den avgjørelsen selv. Men hvis det bare er å utsette noe som er uunngåelig så vil jeg helst starte så fort som mulig.
Men jeg har så lite kunnskap om det, og da blir jeg i tvil - speiselt når de legger ansvaret på meg!
Tusen takk for svar
-
22-04-12, 21:03 #6
Symptomene du beskriver, høres ikke mye "gråsone" ut, selv om blodprøvene er det? Anti-TPO'en din er heller ikke mye gråsone. Den indikerer en betennelse i skjoldbruskkjertelen, hvor kroppens eget immunforsvar angriper cellene i kjertelen og ødelegger dem - slik at de ikke kan produsere det thyreoideahormonet som kroppen trenger for å føle seg bra. Så vidt jeg vet, er det som regel slik at hvis man har antistoffene, er det et spørsmål om tid før man utvikler lavt stoffskifte (hypothyreose).
Du har jo ikke så mye å tape ved å gjøre en prøvebehandling med stoffskiftemedisin. Mange blir bedre med levaxin, og det må vel være bra om du kan bli kvitt en del av det du sliter med? Har du allerede hatt det slik i et år, er det mer enn lenge nok. Det verste som kan skje, er vel at du ikke merker noen forskjell, og da er det jo bare å avslutte?
Lykke til med avgjørelsen!
-
02-06-12, 11:49 #7
Nå har jeg vært hos fastlegen min og fått sett på verdiene mine fra målingene siden August 2011. Jeg har hele tiden hatt Anti TPO over 1300, og i August var TSH på 4.8, men har vært under 4 siden. Fastlegen min har nå videresendt meg til en spesialist og jeg spurte han om jeg skulle begynne på behandling - og svaret jeg fikk var: -javel, hvorfor skal du det? du har jo normale verdier.
Nå har jeg fått så mye foskjellige tilbakemld fra disse ulike legene, men har jo lyst å prøve behandlig hvis det kan lette på plagene mine.. Er det noen som har fått behandling selv om man er innenfor normalen og følt seg bedre?
-
02-06-12, 15:18 #8
Ja, mye bedre, men jeg har brukt Erfa Thyroid. Benytter lavkarbo og tar hensyn til matvareintoleranser i tillegg.
-
14-06-12, 20:34 #9
Så bra! Jeg håper jo på mirakler jeg nå , hehe, men det er vel ikke gjort i en håndvending? Det er så mye å sette seg inn i.. Oppdager noe nytt hver dag synes jeg. Mens legene er stumme....
Jeg har vært hos fastlegen min igjen (!) og nå har jeg fått Levaxin!
Begynner på den minste dosen og skal ta ny blodprøve om en måneds tid. Tror jeg skal få prøve behandling i et halvt år for å se om det har noe virkning. Tenker også på kosten og skal til kostholdsveiledning på treningssenteret
jeg trener på, og nevte det med lavkarbo for henne.
-
15-06-12, 08:08 #10
Pass på å ikke gå i den fella mange gjør: å øke for langsomt. da kan du risikere å bli sykere. Spør erfarne Levaxinbrukere her inne hva en smart plan for økning er, det er ikke mitt bord. Men jeg kjenner desverre altfor mange som har økt for langsomt og blitt mye sykere
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte? Sjekk om du er i gråsonen
Av myris i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 13-06-11, 06:30 -
Ny og trenger noen tips til legetime imorgen
Av izzie i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 7Siste melding: 26-04-10, 10:06 -
Trenger svar på noen spørsmål
Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 13-01-08, 00:44 -
Trenger hjelp av noen som vet.
Av Leia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 01-09-07, 19:24
Svar med sitat

Bokmerker