Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
Hybrid View
-
21-04-12, 17:55 #1
Er i gråsonen og trenger sårt noen råd!
Jeg har tatt blodprøver siden August 2011 da jeg etter å ha sluttet å røyke i Januar 2011 gikk opp 14 kg, og følte at noe ikke var som det skulle..
hatt ekstremt lite overskudd og blir sliten av ingenting, mye hodepine og vondter og forstoppelse i over et år.
Har ikke visst hva verdiene mine har ligget på da, men fått beskjed om at jeg er i gråsonen for lavt stoffskifte.
Nå dro jeg på Volvat for å få flere svar og fikk vite at jeg har en Anti TPO på 1300, T3 på 4,6 (3,5 - 6,5) T4 15 (11-23) og TSH på 3,6 (0,2-4)
Alle andre prøver var fine - vitaminer og jern og slikt.
Legen mente jeg kunne prøve levaxin siden jeg har plager, men at jeg ikke behøver å begynne nå... Jeg er skikkelig i tvil på om jeg skal begynne med medisinering.
Er det noen som har noen råd i forhold til det?
Har vært i gråsonen for ca. 8 år siden, men i 2008 var visst prøvene mine hele fine.
Hilsen Ny og Usikker :-)
-
21-04-12, 19:52 #2
Sv: Er i gråsonen og trenger sårt noen råd!
Hei

anti-Tpo er antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen og ødelegger kjertelens mulighet for og produsere nok stoffskiftehormoner.
Med en så høy anti-TPO som over 1300, har du den auto-immune varianten av lavt stoffskifte, også kalt Hashimoto.
Stoffskifteprøvene dine ellers med en TSH på 3,6 og en lav verdi på FT4 sier at jeg ville iallefall begynt med Levaksin nå. Hvorfor vente og bli enda dårligere før du uansett må gå på levaksin?
TSH er signalene fra hypofysen til skjoldbruskkjertelen om og øke produksjonen av FT4. Til høyere TSH er til mer "maser" den om at kroppen er i underskudd av stoffskiftehormon.
FT4 og FT3 vil bli lavere og lavere etter som stoffskiftet blir svakere, og med antistoffer (anti-TPO) kommer ikke kroppen til og klare og fikse dette selv. Du vil være avhengig av og få tilført FT4 som medisin.
Mitt råd er og starte på levaksin nå, men jeg ville også fått tatt blodprøver for og sjekke ferritin, B12 og d-vitamner.
Vet du om du har hatt anti-TPO når du var i "gråsonen"?
-
22-04-12, 16:25 #3
-
16-06-12, 11:17 #4
Nå gjør jeg ikke noe annet enn å lese meg opp på stoffskifteproblematikken og har sett at man burde ligge over 70 på D3 (jeg lå sist på 63 ref:50-150) og ferretin burde være høyere (husker ikke hvor mye høyere) der var mitt på 52 ref: 15-200 når man starter med Levaxin. Jeg har også tatt 100 mikrogram selen, og føler meg litt "gira" om dagen. Har bare tatt Levaxin i tre dager, så da er det kanskje selen jeg reagerer på? Sov bare 7 timer i natt (!) og da pleier jeg som regel å bli dønn sliten utover dagen, får vente å se, men føler meg merkelig "gira" og har klump i halsen. Burde jeg kanskje kutte ut eller vente med selen? Noen som har peiling?
-
19-06-12, 08:22 #5
Nå har jeg tatt 25mcg Levaxin i 7 dager på morgenen og 100mcg selen på kvelden. Er veldig spent på blodprøvene jeg skal ta 19.juli om det har hatt noe innvirkning. Og om selenen har noen innvirkning på anti tpo (som jeg synes jeg har lest
at den har- somewhere...) De fleste symptomene jeg kjente i begynnelsen har gitt seg og jeg tror jeg føler meg litt mer våken, eller har litt mer energi enn jeg har hatt! Er ikke helt sikker for jeg er samtidig trøtt! (ikke lett å forklare) Nå har jeg jo ferie så det er først når jeg kommer igang med skole og jobb til høsten at jeg virkelig får kjenne på det.
Jeg lurer på om det er noen som vet om man burde komme opp i 1,5-2 µ pr. kilo kroppsvekt når man har latent hypotyreose? Eller er det bare når man slutter helt selv med egenproduksjon?
SKal prøve å finne ut hva verdiene mine var i 2008, da jeg visstnok hadde helt fine prøver.
Ha en fin dag alle sammen!
-
19-06-12, 13:11 #6
Det tar noen uker før du har full effekt av Levaxinen du har begynt med, 4-6 uker er vel det vanlige. Det skyldes at Levaxin består av syntetisk T4, som skal omdannes til T3 i kroppen din - det er T3 den kan bruke. Noen merker at det skjer noe ganske raskt, mens andre skal opp i høyere dose før det merkes noen forskjell. Etter 4 -6 uker tas det nye blodprøver, og legen din vurderer om du har kommet innenfor ønskelig område i forhold til TSH (0,5 - 1,5), eller om dosen må økes. 25 µg er en startdose, og de fleste må nok ha mer enn det.
Det med 1,5 - 2 µg medisin pr. kilo kroppsvekt, tror jeg bare er tilfelle hvis du har en kjertel som ikke fungerer i det hele tatt. Jeg bruker mindre. Har du restfunksjon, er det sannsynlig at du skal ha mindre - men noen kan ha behov for mer enn 1,5 - 2 µg, på grunn av dårlig opptak fra tarmen, eller av andre årsaker.
Som du skjønner, er det ikke alt som er lett å finne eksakte svar på, her ...
-
21-06-12, 19:42 #7
ER så spent på om han legen sier seg enig i det... men den tid den sorg! Nå er jeg i full gang med trening og i dag har jeg vært på kostholdsveiledning og det er noen småfeil jeg har gjort til hvert måltid (!!) ikke rart det ikke skjer noe på vekta! hehe
Har egentlig gitt opp å gå ned i vekt, men da jeg sa det til hun veilederen min lyste det i øyene hennes at dette skulle hun motbevise, så jeg har lagt meg i hennes hender fra nå av - jeg skal følge rådene hennes så godt det lar seg gjøre -og virker det... ja, da skal jeg kanskje få igjen troa en dag!
I dag har jeg følt meg helt merkelig, sliten og litt svimmel eller no.. Ikke vært slik før, men har spist helt merkelig så det kan være det. Gleder meg bare til å sove! Takk for alle råd og vink
-
21-04-12, 22:38 #8
Du kunne måske spørge lægen om, hvorfor mener han at du kan undvære behandlingen på nuværende tidspunkt? Måske tror han ikke på dine plager, siden han ikke selv vil tage ansvaret for igangsætning af behandlingen?
Jeg kan ikke se meningen med at overlade sig i en læges varetægt, når han ikke vil påtage sig sit ansvar.
Jeg kan ikke se, at du både skal betale lægens regning, og tage lægelige beslutninger... der ellers er jo lægens opgave.
Linnschpinn
Hvorfor er du selv i tvivl?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-04-12, 16:30 #9
Jeg synes nettopp det er skremmende å måtte ta den avgjørelsen selv. Men hvis det bare er å utsette noe som er uunngåelig så vil jeg helst starte så fort som mulig.
Men jeg har så lite kunnskap om det, og da blir jeg i tvil - speiselt når de legger ansvaret på meg!
Tusen takk for svar
-
22-04-12, 21:03 #10
Symptomene du beskriver, høres ikke mye "gråsone" ut, selv om blodprøvene er det? Anti-TPO'en din er heller ikke mye gråsone. Den indikerer en betennelse i skjoldbruskkjertelen, hvor kroppens eget immunforsvar angriper cellene i kjertelen og ødelegger dem - slik at de ikke kan produsere det thyreoideahormonet som kroppen trenger for å føle seg bra. Så vidt jeg vet, er det som regel slik at hvis man har antistoffene, er det et spørsmål om tid før man utvikler lavt stoffskifte (hypothyreose).
Du har jo ikke så mye å tape ved å gjøre en prøvebehandling med stoffskiftemedisin. Mange blir bedre med levaxin, og det må vel være bra om du kan bli kvitt en del av det du sliter med? Har du allerede hatt det slik i et år, er det mer enn lenge nok. Det verste som kan skje, er vel at du ikke merker noen forskjell, og da er det jo bare å avslutte?
Lykke til med avgjørelsen!
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte? Sjekk om du er i gråsonen
Av myris i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 13-06-11, 06:30 -
Ny og trenger noen tips til legetime imorgen
Av izzie i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 7Siste melding: 26-04-10, 10:06 -
Trenger svar på noen spørsmål
Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 13-01-08, 00:44 -
Trenger hjelp av noen som vet.
Av Leia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 01-09-07, 19:24

Svar med sitat

Bokmerker