Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 38 av 38
    Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    50

Standard Sv: Kan noen hjelpe meg å tyde blodprøvesvar før legetime?

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg ville bedt om en prøvemedisering med Levaksin siden du har høy anti-TPO og stigende TSH og har symptomer som tilsier at stoffskiftet ikke er helt topp. Kanskje lettere og få legen med på det?
    Men igjen, det er det jeg ville gjort. Jeg er ingen lege, men leger generelt aner heller ikke hvordan det er å leve i en stoffskiftesyk kropp.
    Du bør også beskrive hvordan det føles i halsen, slik at det kan vurderes om du bør ta UL og eventuelt finnålbiopsi.
    Tusen takk!!

Det skal jeg gjøre! det er så utrolig bra at du sier det så konkret når mitt hode er en eneste stor grøt

Prøvemedisinering er nok enklere å få han med på

Har tidligere lest her inne at binyrer skal tas først, deretter levaxin.

Men jeg vet ingenting om mine binyrer, annet enn det som er testet i evt blodprøver. Skal spørre om dette på tirsdag.

Ja,kjertelen merkes veldig godt, dette har økt ganske kraftig.

Takk, igjen

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    50

Standard Sv: Høy anti-TPO, spontanabort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Shadow Vis post
    Jeg har sjekket D-vitaminnivået i mars, det var på 63. En oppgang fra 53 til 63 på 4 mnd. Så har bestilt fra Danmark idag.
    Jeg har ikke sett din historie om venninnen din tidligere. Sclerose er jo bindevevssykdom.
    En privat hudlege jeg har vært hos mistenkte bindevevssykdom hos meg. Som din venninne har jeg også hatt ganske voldsomme symptomer. Fastlege avfeide det og ser ingen sammenhenger med hverken det ene eller andre.
    Så - når jeg leser hva du skriver så er det et håp om litt bedring ved økning i D-vitamin og B-12.
    Men hun hadde kanskje ikke hashimoto?

B-12 kan jeg få i form av sprøyter, og det kan jeg forsøke nå igjen da jeg ikke kan forsøke å bli gravid enda

hvis jeg ikke velger sprøyter har jeg lest om B-12 tabletter som legges under tunga, og at de er effektive.
    Er det kanskje nok å bestille de B-vitaminene du linket til i Danmark for å øke B-12?

Takk igjen
    Hvis du kan gå fra 53 til 63 ved bare at ta 10 µ tegner det jo ret godt ... på mine blodprøver kunne man dårligt se, om jeg tog 10 µ eller slet ikke.
    Men nu du er så flink til at optage det ... kan det være, du kommer langt med fx 35 µ Du kan jo forsøge. Jeg synes, der er så mange ting at bruge penge på, så jeg synes selv, det er dejligt, hvis man kan bruge mindre af et eller andet.

Der findes for lavt d-vitamin hos mennesker med Hashimoto og med sclerose. Men der er endnu ingen, der ved, om det er sygdommen eller vitaminmanglen, der kommer først.
    Hvor immunforsvaret ved Hashimoto æder skjoldbruskkirtlen, så er det jo ved sclerose nervernes myelin, immunforsvaret kaster sig over, så egentlig har begge sygdomme deres grund i immunforsvaret
    Men nej, min veninde havde og har ingen af delene - manglede bare d-vitamin og b-12 og blev altså hundesyg af det alene. Gik "ved siden af sig selv" var nervøs hele tiden, havde svage muskler og var træt, tabte hår ... alt muligt.

Men når en speciallæge har mistænkt bindevævssygdom hos dig, så er det faktisk ikke særlig pænt af din fastlæge at affeje dette uden at undersøge det nærmere eller i det mindste give dig en ordentlig begrundelse for, hvorfor h*n ikke mener, det er aktuelt - mener jeg altså.

Ja, man kan få tabletter med b-12, som smelter under tungen - jeg har brugt denne http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=85&tid=&bid= som er lavet med methyl-cobalamin i stedet for bare cobalamin. Methyl-cobalamin optages bedre - og nævnte tablet smager endda godt.
    Så er spørgsmålet, om den er nødvendig; jeg fik faktisk for højt b-12, mens jeg tog den. Men jeg tog den faktisk også sammen med denne multi-b, som jeg synes er fantastisk: http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html Og så er jeg måske også bedre til det med b-12 end det med d-vitamin. Jeg ved det ikke, men jeg tager nu kun den der ekstra methyl-cobalamin en sjælden gang imellem, for der er jo ingen grund til at sprænge rammerne helt heller
    Du kan jo prøve den der multi-b, jeg anbefaler, eller en tilsvarende, og så se, om den er nok for dig, inden du investerer i noget mere. Men i hvert fald må og skal man ta tilskud af alle b-vitaminer, hvis man skal ta tilskud af bare én slags - ellers risikerer man, at der ryger for meget med ud af kroppen, når den skiller sig af med evt. overskud af det ene b-vitamin.

Nielsigne
    Takk for svar igjen Nielsigne

Jeg setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger, mer enn noen aner.

Angående at annen lege mistenkte bindevevssykdom, så var denne legen hudlege. En flink hudlege.
    Fastlegen kikket gjennom blodprøver, og på bakgrunn av disse samt at jeg var utredet av infeksjonsspesialist så utelukket han det.

Hva er hva vet jeg sannelig ikke

Men jeg vet at jeg aldri har slått meg til ro med å ha ME diagnose og akseptere det. Akseptere det har jeg aldri gjort. Dvs jeg har innrettet meg og kjent mine begrensninger, men jeg har gjennom alle disse årene alltid hatt håp om bedring, og derfor forsøkt masse behandlinger - som ikke har hatt noen effekt.

Nå klamrer jeg meg til håpet om at stoffskiftemedisiner kan gi bedring! Fordi jeg vi være i aktivitet, gå turer, ha energi osv osv.

Eneste jeg har hatt effekt på er mat/mage/tarm. Og kanskje den ene B12 sprøyta jeg forsøkte.

Jeg skal kjøpe ekstra med B-vitaminer nå i helga, men er usikker på om hvilke pga at det er mye B12 i Solaray multivitamin også. Ernæringslegen sa at solaray B-stress var fin å kombinere med multivitaminen, så jeg må finne ut av dette, om jeg skal bestille fra danmark eller ikke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Høy anti-TPO, spontanabort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...

Nej, den der ME-diagnose er vel ikke noget at samle på for de fleste ...

--

Mht. b-vitaminer:
    Jeg har prøvet Solaray B-stress men jeg må sige, at jeg ikke har haft så meget ud af den som af multi-b fra Biosym, som jeg har linket til http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html

Jeg får ikke penge for at fortælle om den, altså ... men synes bare, den er bedst. I en periode to jeg to af dem, men nu bare en enkelt, hvilket også er den normale dosis.

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    50

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Nej, den der ME-diagnose er vel ikke noget at samle på for de fleste ...

--

Mht. b-vitaminer:
    Jeg har prøvet Solaray B-stress men jeg må sige, at jeg ikke har haft så meget ud af den som af multi-b fra Biosym, som jeg har linket til http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html

Jeg får ikke penge for at fortælle om den, altså ... men synes bare, den er bedst. I en periode to jeg to af dem, men nu bare en enkelt, hvilket også er den normale dosis.

Nielsigne

Hehe
    Jeg er glad for å høre at du synes den er best! Og har lyst til å prøve den. - blir bare usikker på om det blir for mye når jeg bruker solaray multivitamin??
    Kan ikke bruke den du linker til hvis jeg blir gravid, men det blir jo ikke ennå så jeg kan bruke den fremover, såfremt det ikke blir for mye av B-vitaminene

Jeg spør og graver, men håper at det er ok

Jeg ser at denne innehoder folsyre, det gjør også solaray sine. Skal jeg ta kutte ut å ta 400 µ folsyre, iom at B-vitaminene innehoder folsyren?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ja, det var sådan, at jeg ligefrem mærkede forskel, da jeg skiftede fra den ene til den anden multi-b.

Der ses sjældent overdosering af b-vitaminer, eftersom de er vandopløselige og "vaskes" ud af kroppen. Hvis jeg tager min multi-b om morgenen, så er min urin derefter mere gul end ellers, men dette aftager i løbet af dagen, efterhånden som b-vitaminerne enten bruges af kroppen eller bare forsvinder med urinen.

Jeg har læst et sted, at man godt kan få for meget folsyre i forhold til enkelte helse-aspekter, som nogle forsker i, men jeg kan se flere steder på nettet, at der sjældent sker overdosis. Hvis man mangler b-12 men tager folinsyre /folat, kan sidstnævnte skjule manglen på b-12, og det er rigtig dumt Alene af den grund bør man ta alle slags b-vitaminer.

Men man kan så ta ekstra af enkelte b-vitaminer ved siden af. Jeg tog i en periode b-12 ved siden af - men fik så for meget, sagde en blodprøve - nu tager jeg hver dag b-6 for bl.a. at få mest muligt ud af min magnesium som jeg har meget glæde af.
    Lige folinsyre /folat ville jeg ikke ta ekstra af lige nu, hvis jeg var dig; det kan du gøre senere, når du er blevet mere frisk og forberede graviditet Så risikerer du heller ikke, at det kommer til at rode i dine b-12-værdier, og det er en fordel af få dem på plads.

Jeg bruger selv en Solaray multivitamin - jeg bruger denne, Spektro Multi-Vita-Min uden jern og Vitamin K:http://www.naturoghelse.dk/shop/spek...min-2697p.html Men tager så i øvrigt både jern og k-vitamin i form af k2 ved siden af

Lille artikel om folsyre og b-12: "Folsyre kan beskytte mod hjertesygdom, B12 mod demens": http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cm.../grp=8/menu=2/ ... b-6 kan alt muligt andet, bidrager fx i over 100 enzymatiske processer, så den er ikke helt dum heller ...

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Shadow Vis post

Jeg har lest og forsøkt å forstå... Men er så preget av konsentrasjonssvikt, uro, hjertebank etc at jeg
    klarer det rett og slett ikke selv.

Kan noen av dere være så snill å hjelpe meg å forstå utviklingen i stoffskiftet så blir jeg veldig glad!!

Skriver inn prøvesvar tatt i september og april:

September:

TSH 1.8 (0,4-3,5)
    Fritt T3 3.8 (3.0-6.0)
    Fritt T4 11 (7-16)
    Anti TPO 700

April:

TSH 2.32 (0.2-4.5)
    Fritt T3 5.7 (3.9-6.7)
    Fritt T4 14.8 (9-19)
    Anti TPO 650 (0-34)
    TSH Reseptor mindre enn 1 (samme som TRAS)??

Kort for de som ikke vet: Jeg hadde hyperthyreose etter fødsel 2001, deretter hypo. Satt på Levaxin, ble aldri bra, etter hvert diagnose ME. Aldri forsøkt medisinering etter 2006/2007. Aldri forsøkt annet enn litt levaxin.

Har legetime tirsdag, er dårlig - hva betyr dette
    Vil bare lige sige, at dette med rækkefølgen i forhold til stofskiftemedicin eller binyrer - hvad man skal ta sig af først - at ikke mindst binyrerne lider under manglende eller dårlig medicinering. Jeg ved ikke, hvad det er, du har læst. Men jeg ville sige, at rækkefølgen må komme lidt an på, hvordan man har det /hvor langt nede, man er og hvor lang tid, man har været dér, og så vil jeg tro, at det for mange kan betale sig at sætte begge dele i gang samtidig. Men det er så min mening.

Jeg tror, de allerfleste sætter gang i behandling af stofskifte uden at ta binyrerne i betragtning overhovedet, og det er jo vældig synd. Der står jo endda på pakningerne til alle former for stofskiftemedicin, at har man problemer med binyrerne, så bør man ikke gå i gang med at ta medicinen, før man har taget hånd om dette. De fleste får imidlertid ikke en gang tjekket, om der skulle være et problem i det hele taget Går den, så går den - og det gør det jo også i de fleste tilfælde; folk falder jo ikke døde om, fordi de får stofskiftemedicin. Men man kunne jo gøre behandlingen så utroligt meget mere effektivt, hvis binyrerne også kom med i betragtning!!

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    50

Det med binyrene leste jeg av n`Finn et sted her inne. Men det er ikke enkelt å vite hvor man skal starte...
    Takk for forklaring Nielsigne

Åååå, enn om vi kunne hatt en lege som hadde gransket og vært interessert i "vår" problematikk.

Ha en fin kveld!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg må lige tilføje, at der er folsyre /folat i både multi-b'en og i min multivitamin fra Solaray. Det blir til 400 µ i alt. Det skulle være ok - men tager man et tilskud oven i de to, så tror jeg, det blir for meget. Så vidt jeg husker, så er 400 µ faktisk det, man anbefaler til kvinder, der forbereder sig på graviditet?

Tilskud med b-12 uden tilskud af folsyre har jeg aldrig set, tror ikke det findes. Så vil man ha ekstra b-12, så må det vist bare være sådan.

Nielsigne

Åh, for noget pladder. Natur-Drogeriet laver selvfølgelig sådan nogle Der er et par stykker her http://www.naturoghelse.dk/shop/sear...ml?keyword=b12 Og Dansk Farmaceutisk Industri. Der er hele tre med bare b12 i den øverste række ... Og så en depottablet. De er alle med cyanocobalamin, for methyl-cobalamin har vi vist slet ikke endnu i Danmark.
    Sist endret av Nielsigne; 21-04-12 kl 10:28

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-05-11, 23:04
  2. anti-tpo på over 300... lavt stoffskifte
    Av lykkepillen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 30
    Siste melding: 08-02-11, 10:11
  3. To spontane aborter på rad.
    Av Linn i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 16
    Siste melding: 02-08-10, 19:29
  4. Større fare for spontan abort?
    Av lady90 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 02-08-10, 19:29
  5. Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO
    Av Cossie77 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 19-03-10, 13:56

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn