Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Kevlin? TAK for (som sædvanligt) inspirationen! Du siger noget.... Takket være dit spørgsmål, kom jeg i tanker om den superhelsebringende MCT-olie, der fremstilles af kokosolie. MCT-olie bliver ikke fast ved stuetemperatur/køleskab, så den køber jeg nu på Iherb og tester i MCT-olie-smørblandingen så snart den ankommer. En flaske burde kunne række til 11-12 pakker smør (à 250 gr), så de 19 $ kan hurtigt blive til masser af smørbart smør. Jeg vil nemlig gerne slippe helt for at bruge planteolier, undt. en smule god olivenolie i salater og lidt på kold mad. Marge har allerede i 2007 postet en tråd om MCT-olie her, men ellers findes der masser af info når man søger på MCT-oil eller MCT-olje, eller MCT-olie.
Kære Kevlin Det er først nu, at jeg har bestilt MCT-olie til hjemmelavet smørbar smørblanding. Grunden til at MCT-smør-forsøget er blevet forsinket er... Macadamia-olie.

Resultatet er overvældende! Jeg har bare aldrig, aldrig spist smør, der smagte SÅ GODT, som blandet med Macadamia-olie! Det langt overgår (efter min smag) selv det bedste, "rene" mejerismør. At det så samtidigt har samme "jod-bevarende" effekt, som olivenolie, er netop den gevinst, jeg så gerne vil sikre ved at kassere alle de kendte smørbare smørprodukter, der findes i handelen, og som er fremstillet med flerumættede fedtsyrer, der ødelægger helbredet på flere punkter.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Det er jo en smal sak, men etter innføringen av lavkarbo her i huset føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å lage mat. Man jeg er ganske fornøyd med smørkrisen fordi vi fikk endel utenlandsk smør på markedet og dette synes jeg smaker bedre enn det norske, fordi det brukes mer salt i smøret. Og salt trenger jeg med det irriterende lave BT. Men det er klart at lager du selv så tilsetter man jo så mye salt man selv liker.
Kære Blondie Først føltes det som endnu en sur pligt... og dem har jeg (ved guderne) rigeligt af i forvejen. Men efter tredje runde med blande-selv-smør, særlig når jeg pisker/blander en dobbelt portion - føles det nu virkelig som en smal sag.... Det er så absolut overkommeligt! Jeg håber, at flere vil springe fra købe-smørbare-smørprodukter med de jod-hæmmende egenskaber, og springer med på vognen med hjemmerørte smørblandinger, med den gode langtidseffekt for vores, i forvejen sårbar helse.

Jeg er ikke ude på at foregøgle folk et evigt liv som gevinst ved selv at blande sin smørblanding. Vi skal alle dø og det kan ingen smørblanding forhindre, men når rest-livet kan leves ud med bedre helse, er jeg villig til at ofre en del for, selv om det betyder at jeg må afstå fra noget af den mad, som jeg ellers er opdraget til at foretrække. Derfor ingen flerumættede fedtstoffer til mig mere.... og min søn er også begyndt at blande sit eget smør, endda uden at jeg behøvede at overtale ham.