Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
03-04-12, 12:57 #1
Hva blodprøvene mine viser?
hva blodprøvene mine viser?
S-TSH 0.81 (0.40-4.50)
S-FT4 19.7 (9.5-22.0)
S-Thyroxin(t4) 100 (58.161)
S-Trijodthy(t3) 1.3.(1.3-2.6)
Binyrebark
S-Aldosteron 306 (80-860)Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
05-04-12, 07:36 #2
Sv: noen snille,flinke mennesker her som kan forklare meg
noen som kan forklare meg om T3 min er for lav og hva betyr det? får jeg for lite av t3 inn i cellene og evt hvorfor?
aldosteron verdiene mine er de helt fine?
er det noe jeg selv kan gjøre for å få opp verdiene på den?
jeg har den siste månd eller 2 tatt tilskudd av jern,omega 3,sink,selen,b-vit kompleks,krom,magnesium og c-vit.
kan dette tilskuddet hjelpe på at verdiene blir bedre?
jeg er overbevist om at hadde jeg ikke spist disse vit hadde jeg vært myyyyyye dårligere..
har også den siste tiden fått konstantert en del mat allergier,noen med bare lett reaksjon og andre med kraftig reaksjon..jeg har siden barndommen hatt masse allergier for dyr og pollen,men aldri mat...sterk astma som barn også,men har vokst den fra meg no.
mange spørsmål her no
men er det immunforsvaret som klusser det mer og mer til for meg...henger alt i sammen med en annen??Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
05-04-12, 09:13 #3
Har legen din tatt T4 eller FT4?
Har legen din tatt T3 eller FT3?
Det er nemlig en forskjell på disse.....
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-04-12, 10:16 #4
Frit T4 > S-FT4 19.7 (9.5-22.0)
Total T4 > S-Thyroxin(t4) 100(58.161)
Total T3 > S-Trijodthy(t3) 1.3 (1.3-2.6)
Frit og Total T4 ligger nogenlunde OK, men Total T3 er lige akkurat lav.
Frit T3 er ikke målt, men det er jo dette tal, der ellers kunne sige noget om energi/aktiviteten inde i cellerne.
Jeg tror, at hvis Frit T3 var blevet målt, ville det også vise relativt lavt.
Det er ikke utænkeligt, at den perifere omdannelse T4>T3 er ikke tilstrækkelig. "Perifere" betyder omdannelse i selve kroppens celler (på celleniveau).
Læs evt. denne og denne tråd.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-04-12, 10:48 #5
Sv: Hva blodprøvene mine viser?
Din aldosteron er ikke imponerende, selv om den ligger indenfor ref.området.
Generelt betyder aldosteron en masse for kroppens helse. Aldosteron regulerer væske og elektrolytter (natrium, chlorid, kalium og magnesium) i blodet, både mellem og inde i cellerne. Det er typisk for "trætheds-sygdomme" at aldosteron plejer at falde og man begynder at "tabe salt" med sved og i urinen. Det kan føre til elektrolytforstyrrelser og dehydrering, selv om man ellers drikker vand nok. Her hjælper det - som regel - at drikke vand tilsat ¼ til 1 teskefuld salt til et glas vand eller spise noget salt for at opretholde væske / elektrolyt balance.
Tegn på alt for lavt aldosteron kan være overdreven tørst og vandladning: En person med ekstremt lav aldosteron kan lade vandet i op til 15-20 gange om dagen og drikker store mængder vand. Medmindre man tilsætter salt til drikkevander, vil elektrolytbalancen i kroppen blive yderligere forringet. Det kan, i sig selv, give et hav af symptomer.
Et andet tegn på for lavt aldosteron kan være ødemer. Som kroppen forsøger at opretholde rette forhold mellem elektrolytter og væske, tilbageholdes væske i vævene og forårsager ødemer. De fleste læger vil ordinere vandrivende lægemidler, i stedet for et genoprette rette balance mellem elektrolytter og væske. Vandrivende medicin vil således forværre problemet og føre til yderligere dehydrering og elektrolytforstyrrelser. Modsat "logikken" skal der salt til, før ødemer reduceres eller forsvinder.
Det var lidt "teori". Kan du kende dig i noget af det?
Man kan påvirke aldosteron i gunstig retning ved ikke at spise saltfattigt, og ved (i første omgang) være opmærksom på at balancere natrium (salt) og kalium. Prøv at læse indlæg 2 i denne tråd, og ellers søg på elektrolytter her på forummet og på nettet.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-04-12, 15:07 #6
her er både FT4 og T4 og T3 tatt....FT3 ser jeg ikke på arket

T4 min er på 100
T3 min er på 1.3
skjønner ikke hvorfor han ikke gidder ta FT3
det var T3 og T4 jeg snakket om her.... disse to blodprøvene vet jeg ingenting om...
det ser ikke ut som han noen sinne har målt FT3 på meg...ikke som står på papir hvertfall..
Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
05-04-12, 15:31 #7
Det ser ikke ut som min FT3 er målt noensinne.Frit og Total T4 ligger nogenlunde OK, men Total T3 er lige akkurat lav.
Frit T3 er ikke målt, men det er jo dette tal, der ellers kunne sige noget om energi/aktiviteten inde i cellerne.
Jeg tror, at hvis Frit T3 var blevet målt, ville det også vise relativt lavt.
Det er ikke utænkeligt, at den perifere omdannelse T4>T3 er ikke tilstrækkelig. "Perifere" betyder omdannelse i selve kroppens celler (på celleniveau).
Jeg har prøvd å lese mer om T4 og T3, men det blir så innviklet at det ikke fester seg ordentlig.
Men etter som jeg har forstått så er Levaxin T4, og det skal bli omdannet til T3? og T3 sier noe om energi forbrenningen inne i cellene?
og jeg tenker jo da at det ikke er bra at min T3 er lav.
men akkurat hva det betyr for meg i praksis er jeg usikker på:/Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
05-04-12, 16:12 #8
Jeg har i over en månd kokt vann på morningen og hatt litt himalayasalt og sitronsaft oppi og drukket 5 dl varmt vann til Levaxinen.
(er det greit med sitronsaft?)
jeg har spist mye mer saltholdigmat den siste tiden også da jeg leste at vi ofte ble feildiagnosert når en har ødemer og satt på saltfattig kost og vanndrivende.
og at kroppen holder på vannet når en har for lite salt og ikke omvendt.
jeg har altså masse ødemer i ben og hender/armene og legen ba meg spise lite salt og drikke mye vann...
men det blir jo helt feil.
så denne aldosterol prøven sier ikke så mye om binyrene mine da altså,men salt ballansensen i kroppen?
jeg kan også kjenne meg igjen i masse av det du sier.
jeg har til tider så mange vondter at jeg ikke fungerer i det hele tatt.
ekstrem følsom for kulde(alltid kald på føtter og hender)og gåsehud på armene og lårene.
jeg får hjertebank og ujevn og "hard"puls ved lett aktivitet(som å gå med bossspannet/hente posten)
masse vondt i ryggen,hoftene,bena og armene,nakken og hode.
følelse av å ha et belte av "trykk" rundt brystet
et voldsomt trykk i hode,bak øynene
ubehag i halsen,vondt for å svelge,ømt ved berøring,generelt en følelse av trykk eller for stram hud på halsen.
øresus HELE tiden
flimring på øynene,som om bilde ikke står stille,men beveger på seg
sover lite.kan bruke 2-4 timer på å sovne for så og sove 1 time eller 2...mareritt hver natt,kan våkne av hjertebank og uro.
(en følelse av å aldri falle ned i dyp søvn)
en mage som ikke fungerer i det hele tatt..kan gå 3-4 dager mellom avføring og da variere mellom hard og bløtt avføring
så har stort sett vondt i magen
har funnet ut jeg har allergi mot hvetemel og hassenøtt
vondt i tannkjøtt,nesten alltid opphovnet,rødt eller blødende.
nesetetthet hver dag
eksem oppe på hendene,albuer og underarmer
hadde svangerskaps diabetes,så ligger i faresonen for å få diabetes..så kjenner meget godt fall i blodsukkeret..og og det kan falle fort innimellom(hjelper vedig å spise lavkarbo kost)
negler og hår ser ikke særlig pent ut..jeg har riller på neglene og sprekker..håret er fint 2 timer etter dusj,så blir det stivt og tørkt.
blå dype ringer under øynene.
de siste årene har jeg også fått hudpigmenteriner i ansiktet
jeg hadde mørkt hår frem til 20 års alderen,men no er det stort sett grått hele..hvertfall 2/4 deler.(er 34 år til sommeren)
ellers så tåler jeg ikke påkjenninger lengre...besøk hos veninner ender alltid i indre uro og uvelhet..samme gjør middagsbesøk og shopping turer..
alkohol kan jeg ikke røre lengre..blir uvel etter 10 min...
skiftende humør,blir veldig fort varm i toppen og følelse av å være en tikkende bombe
men er også veldig følsom for forandringer i kroppen og kan til tider få litt panikk når kroppen streiker.
hukommelse eller konsentrasjonen min er ikke eksisterende til tider.
muskelkramper i fingre,legger,under bena,lår,hofte,rygg,øyne,ja de kommer og går som de vil.
sikkert myyyyye mer jeg kan føre på her,men poenget er at ingenting fungerer som det skal...og jeg orker ikke gå sånn som dette stort lengre..
av diagnoser har jeg hatt astma,bronkitt og dyr og pollen allergi siden barnehagen.astmaen og bronkitten er borte..sett bort fra når jeg har en allergisk reaksjon,da blir jeg tett.
jeg har en nakkeslengskade fra 95,som har resultert i 2 yrkesrettet attføringer og forkalkninger i nakken.
Hashimotos har jeg nok hatt siden 2000.men begynte behandling når jeg ble gravid i 2009.
25-30 kilo overvekt har jeg nok også.(men har vært 25 kilo tyngre enn dette igjen også)
så ja jeg kjenner meg igjen i mye her inne..og jeg er redd for at binyrene mine ikke har det så bra lengre....
det er blitt litt bedre etter jeg begynte med daglige vitamin tilskudd og orker ikke tenke på hvordan det hadde vært hvis jeg ikke hadde begynt med det.Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
05-04-12, 17:11 #9
tonij, hva slags stoffskiftemedisiner bruker du? Om det kun er levaxin, er det nå på overtid å slenge neven i bordet og forlange å få prøve T3
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-04-12, 18:46 #10
Lignende tråder
-
Skjønner ikke de nyeste blodprøvene mine!
Av Porcelina i forumet BlodprøverSvar: 12Siste melding: 17-11-09, 11:36 -
Huff så oppgitt man kan bli! Blodprøvene mine plutselig er fine
Av Anne Ma i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 38Siste melding: 21-06-07, 01:16 -
Gutten min viser seg å ha hypofysesvikt
Av eias i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 9Siste melding: 12-11-06, 11:32 -
Når viser blodprøvene mest riktig? ift tid, mat og syklus
Av Ellen i forumet BlodprøverSvar: 16Siste melding: 19-06-06, 20:28
Svar med sitat

Bokmerker