Viser søkeresultater 1 til 10 av 42
Threaded View
-
19-03-12, 15:54 #16
Sv: Trenger hjelp igjen!
Hei Jeanettelisa

Legen kan søke Thyroid på registrerigsfritaksskjema.
I starten og min først boks á 500 stk var hver tablett 60 mg (= 1 grain), og kostet 1260,-. Den varte for meg i ca 6 måneder pga øking i dose over tid. Samtidig sjekket jeg stoffskiftet hver 6. uke hos fastlegen.
Neste resept skal gjelde for ett år, nå med boks á 500 stk og hver tablett 125 mg og koster 1650,-. Jeg bruker Tablettdeler (fås på apotek) og tar ½ av disse hver gang, pluss i tillegg 30 mg midt på dagen, så ffor tiden bruker jeg daglig 217,5 mg og deler dosen opp i 3 ganger daglig (ca hver 8. time).
S i blodprøver står for serum. Du må be legen måle FT3 = Fritt trijodtyronin i serum: Referanseområde for menn og kvinner: 3,5 - 7,8 pmol/l
FT3 i serum bør vurderes sammen med samtidig målt TSH og FT4 ved mistanke om hypertyreose. I tidlig fase av autoimmun hypertyreose (Graves' sykdom) kan pasienten ha forhøyet FT3, supprimert TSH og fremdeles normalt FT4 (T3 toksikose).
Ellers fant jeg en oversikt om prøvetakinger fra Fürst Medisinsk Laboratorium, et privat laboratorium innen fagområdene medisinsk biokjemi og mikrobiologi:
Analyser på Thyroideafunksjon hos Fürst
TSH
TSH er grunnpilaren i repertoaret. Vi har etablert en såkalt 3. generasjonsmetode, og dette gjør det mulig å bruke TSH som et fintfølende verktøy både ved hypo- og hyperfunksjon. Det er samspillet mellom hypofysen og glandula thyreoidea den såkalte feedback reguleringen som ligger til grunn for de konstellasjoner som oppstår.
Fritt T4
Analyse av Fritt T4 er vår eneste thyroksin-parameter. Det meste av thyroksinet i blodet foreligger bundet til proteiner, og den proteinbundne fraksjon kan sees på som en inaktiv lagrings- og transportform. Mengde bindeprotein (særlig thyroksinbindende globulin - TBG) kan variere, og dette kan føre til endringer i den totale hormonmengde, uten at thyreoideafunksjonen blir berørt. (Eksempelvis er totalthyroksin (TT4) ofte øket hos en gravid eller P-pillebruker pga hormonelt betinget økning av TBG.) Det er bare den lille frie fraksjonen som er metabolsk aktiv. Bestemmelse av fritt thyroksin var tidligere beheftet med adskillige feilkilder, men disse er nå i stor grad ryddet av veien.
Fritt T3
Det gjelder de samme forhold mht. proteinbinding som for thyroksin, men helt til nylig har det vært metodologiske problemer forbundet med analyse av den frie fraksjonen. I og med at disse problemene ble løst, ble FT3 tatt opp som analyse, samtidig som bestemmelse av total trijodthyronin (TT3) gikk ut av vårt repertoar. Indikasjonene for måling av FT3 er de samme som for TT3, men vi unngår problemene med varierende grad av proteinbinding.
Anti-TPO
Anti-TPO er samlebetegnelse på antistoffer som er rettet mot ett av enzymene i syntesen av thyroksin. Forskjellige laboratorier kan benytte ulike metoder, og både tallverdier og referanseområder kan variere fra laboratorium til laboratorium. Vi kan også risikere at analyseresultatene tilsynelatende er motstridende, idet samme pasient kan ha forhøyet titer med en metode og normale funn ved en annen. Ikke alle anti-TPO metoder ser alle aktuelle antistoffer, og ved diskrepans vil det være det forhøyede titer som vinner, dvs at den metoden som gir utslag, er den sanne.
Forhøyet anti-TPO tyder på en autoimmun prosess i kjertelen, nå eller tidligere. Er dette nyoppdaget, og funksjonsparametrene er normale, kan det tolkes som at pasienten kan ha en thyreoiditt som før eller siden kan ende i en hypothyreose. Hos disse pasientene kan det være hensiktsmessig å kontrollere TSH med 1 - 2 års mellomrom.
Har en autoimmun thyreoiditt endt med hypothyreose, er det ingen grunn til gjentatte anti-TPO målinger under en pågående substitusjonsbehandling. Et forhøyet titer kan holde seg resten av livet, selv om den autoimmune prosess har brent ut.
TRAS
TRAS (Thyreoidea Reseptor AntiStoff) kan både stimulere og hemme TSH-reseptoren på thyreoideacellene. Oftest er det den stimulerende effekt som er klinisk viktig. De aller fleste pasienter med autoimmun hyperthyreose, Graves sykdom, har positiv TRAS. Også anti-TPO kan være positiv ved Graves sykdom, men dette har ingen diagnostisk betydning. Mens anti-TPO altså kan ha betydning ved kartlegging av en hypothyreose, er TRAS viktig i diagnostikk av hyperthyreose.
TRAS er ingen screening-analyse, men et nyttig verktøy i videre utredning av en kjent hyperthyreose. TRAS-verdiene faller som regel under medikamentell behandling av Graves sykdom og kan gi pekepinn om risikoen for residiv etter avsluttet behandling. Det er viktig å kontrollere TRAS hos gravide med hyperthyreose da TRAS er et IgG som passerer placenta og kan påvirke fosteret.
I en periode har vi fjernet TRAS-analysen fra rekvisisjonen, fordi altfor mange synes å rekvirere analysen som ledd i en screening. Hvis analysen ønskes, kan en ledig rubrikk på rekvisisjonen benyttes.
Glandula thyreoidea er et interessant og spennende organ, og det er mye som kunne ha vært sagt, også om sjeldnere, men like fullt viktige tilstander. Problemer knyttet til sekundær/tertiær hypothyreose, sekundær hyperthyreose, thyreoidearesistens, thyreoideacarcinomer og thyreoglobulin som tumormarkør er eksempel på problemstillinger vi ikke kan gå inn på i dette kapittel.
-lig hilsen Elbeth
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat
Bokmerker