Side 7 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 79
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: T3 betyder ingenting

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
    Fra tråden til dansken dragebarn: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14344

En endokrinolog sier at T3 betyr ingenting?
    Jaja, det er ingen ny påstand, den dér. Den har jeg også hørt fra nogen, der burde vide bedre. Men sagen er jo, at de ikke har mærket noget af dette på egen krop - alene den tristhed, man bliver overvældet af, når man ikke har t3 nok, er jo ganske overvældende, og jeg vil tro, den i sig selv kan være farlig for nogle stykker. Selvmordstrussel, er hvad jeg tænker om dette. Men også hjertet og alt mulig andet er jo i fare for lidt af hvert med for lidt t3!

Jeg selv kunne dårligt holde livetud på Euthyrox - selvom det havde taget mange træls symptomer som jeg havde på Ny Eltroxin, så var alene tristheden - der langt fra var det eneste symptom på utilstrækkelig medicin - lige ved at få mig.

En anden i samme familie, som handler om at danne t3 nok, lød en dag svaret fra en velrenommeret endokrinolog: "Det gør vi da allesammen"

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jaja, det er ingen ny påstand, den dér. Den har jeg også hørt fra nogen, der burde vide bedre. Men sagen er jo, at de ikke har mærket noget af dette på egen krop - alene den tristhed, man bliver overvældet af, når man ikke har t3 nok, er jo ganske overvældende, og jeg vil tro, den i sig selv kan være farlig for nogle stykker. Selvmordstrussel, er hvad jeg tænker om dette. Men også hjertet og alt mulig andet er jo i fare for lidt af hvert med for lidt t3!

Jeg selv kunne dårligt holde livetud på Euthyrox - selvom det havde taget mange træls symptomer som jeg havde på Ny Eltroxin, så var alene tristheden - der langt fra var det eneste symptom på utilstrækkelig medicin - lige ved at få mig.

En anden i samme familie, som handler om at danne t3 nok, lød en dag svaret fra en velrenommeret endokrinolog: "Det gør vi da allesammen"
    Jeg hørte L. Koren Dall på Aker sykehus si i et foredrag en gang; at å mangle evnen til å omdanne T4 til T3 "trolig ikke er forenlig med liv". (Så lever du, så omdanner du nok ???)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Jeg hørte L. Koren Dall på Aker sykehus si i et foredrag en gang; at å mangle evnen til å omdanne T4 til T3 "trolig ikke er forenlig med liv". (Så lever du, så omdanner du nok ???)
    Ja, men det er vel sandt nok - hvis man bare definerer liv som en ren biologisk tilstand; så enten lever man eller er død. Men nu er lægen, du nævner, jo netop læge og ikke (molekylær)biolog, så hendes perspektiv bør jo være meget bredere. Liv forstået som fravær af død er ikke det, man forstår ved livskvalitet. Jeg går ud fra, at også L. Koren Dall og alle andre læger ønsker at ha noget ud af livet - have energi til at gå på arbejde, vaske tøj og hus, bage med børnene, lave god mad, have venner på besøg, gå tur, læse bøger, elske ... Eller bare slet og ret være i godt humør, ha let til smil, ikke være nervøs.

De forstår ikke det her. Har ingen anelse om, hvad man går glip af, hvis man ikke danner nok t3. Liv, ja, men hvilket?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Idiotforklaringer

For noen år siden var en damen på frokost TV, og fortalte hvordan hun klarte å tenke seg frisk av hypothyreose. Ingen vil vel være syke, så hvordan skal det kunne være mulig å få en verden uten sykdom med tankens kraft ?? Kan verden reddes fra sult med tankens kraft ? Henge opp bilde av en deilig middagsrett og bli mett ved tankens kraft ? Seriously, anybody ??

Frisk av hypothyreose
    Birgit forteller at en av hennes største opplevelser var da hun ble frisk av den kroniske sykdommen, hypothyreose, samt struma som viste seg som en stor kul på halsen. Hun ble tilbudt operasjon på Aker Sykehus av rent kosmetiske grunner, men valgte å takke nei. Birgit ble diagnostisert i 1998 og begynte å bruke Tyroxin, som hun ble forespeilet å måtte bruke resten av livet. Som utdannet homeopat var det naturlig for henne å prøve ”alt” innen alternativ behandling de første par årene, uten at hun klarte å blir frisk.

Da hun hadde vært sykt i 6 år bestemte hun seg for å teste ut en metode som går ut på å visualisere og bevisst bruke riktig fokus. Hun klippet ut et bilde av en dame i et ukeblad med en ”normal” hals. deretter klippet hun bort ansiktet og plasserte sitt eget ansikt oppå halsen.

-Jeg hadde en aha-opplevelse da jeg hengte opp bildet på soveromsdøra hjemme. For første gang på 6 år så jeg meg selv som frisk. For hva er det naturlig å ha fokus på når man er syk? Sykdommen og alt det trasige som følger med. Og vi vet at det vi fokuserer på – det får vi mer av, sier Birgit Semundseth.

Sluttet med medisin
    Gjennom bildet så Birgit seg som frisk og hun begynte å tenke på og føle hvordan det er å være frisk. Etter 5 måneder følte hun seg mye bedre, og hun reduserte og avsluttet helt med medisinen. Hun har nå vært medisinfri og frisk i nesten 4 år. I tillegg er nesten hele kulen borte på halsen – uten operasjon.

Tenke seg syk – tenke seg frisk
    Birgits kollega var for noen måneder siden invitert til et stort sykehus i Osloområdet hvor det var leger og sykepleiere til stede. Han spurte de tilstedeværende om hvem som trodde det er mulig å tenke seg syk? Alle rekte opp handen. Så spurte han hvem som trodde det var mulig å tenke seg frisk? Ca halvparten rekte opp hånden. Etter et par sekunder var det en av de yngre legene som sa: -Hvis det er mulig å tenke seg syk så er det jo logisk at det også er mulig å tenke seg frisk!

Birgit tror vi framover vil få mer og mer dokumentasjon og erfaringer med at vi kan få til ting som vi fram til nå har sett på som umulig, og at det store potensialet ligger i å trene oss i å bruke tankene og følelsene våre mere hensiktsmessig. Et god start på veien er å bevisst fokusere mer på det du vil få til, og mindre på det du ikke er fornøyd med.

Tenk på, snakk om, se for deg det du ønsker å få til! Dermed holder du fokus på det resultatet du ønsker deg - og erfaring viser at du nå har lettere for nettopp å få det målet realisert, sier Birgit Semundseth

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Noen som har tenkt seg frisk fra hjerteinfarkt
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Så vidt jeg kan se på nettet, så har denne Birgit Semundseth lavet en forretning ud af denne holdning - så det er vel bare et spørgsmål om timing og PR, hvordan og hvornår man frigiver "de gode nyheder"?

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Noen som har tenkt seg frisk fra hjerteinfarkt
    Ville ikke falle noen inn å foreslå det en gang...dette er så idiotisk at jeg finner ikke kommentarer engang. Herregud så mange ganger jeg har tenkt meg frisk Og se hvor det har bragt meg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Angry "Subklinisk" lavt stoffskifte ved TSH på 10,4

Er der snart ingen øverste grænse for, hvornår lavt stofskifte kaldes "subklinisk", blot T4 og T3 ligger indenfor "normalområdet", hva'?

Er der nogen der har erfaring med Subklinisk Lavt stofskifte?

Ilfg. lægen er mit TSH 10,4, men T3 & T4 er normale.

Kan dette evt. være skyld i en lav puls og lidt dårlig hukommelse?
    Selv hvis FT4 ligger på sit absolutte minimum (indenfor normalområdet): 11 (11,0-23,0) og T3 er tilsvarende lavt: 3,9 (3,9-6,5) - er man sund og frisk som en fisk, iflg. lægen, uanset at TSH er på 10,4 (0,2-4,0)?

Så er det at jeg begynder at undres.... Hvorfor i alverden er det OK når FT4 og FT3 ligger indenfor "normalområdet", hvorimod det er ligegyldigt at TSH netop IKKE ligger indenfor "normalområdet"?

Når lægen er en "normalområde-rytter", hvorfor så denne forskel i respekten for FT4/FT3-normalområderne, mens TSH langt over "normalområdet" respekteres ikke?

Det kan godt være at de (lægerne) kan remse op navne på alle kroppens muskler, knogler osv. - på latin, og i søvne!

Men når det kommer til alvorlige sager, som en diagnose.... stilles den ud fra facitlister og tabeller fra laboratorier.

Behøver man virkelig en akademisk uddannelse for det?

"Subklinisk" hypothyreose med TSH på 10, 4.... my ass!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    42

Standard Bare tull å begynne med Levaxin når jeg fortsatt hadde egenproduksjon

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Har du overvejet at gå til en anden læge? Du kunne jo evt. få henvisning til en endokrinolog.
    Jeg har vært hos endokrinolog. Han mente jeg ikke skulle få behandlig i det hele tatt (!) at jeg måtte vente til jeg ble dårligere. Det var bare tull å begynne med Levaxin når jeg fortsatt hadde egenproduksjon, sa han. Det at jeg hadde så høy Anti TPO hadde ingenting å si, for det kunne man ikke behandle, sa han.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Angry Sv: Bare tull å begynne med Levaxin når jeg fortsatt hadde egenproduksjon

Anti TPO >1300, T3 4,6 (3,5 - 6,5), T4 15 (11-23), TSH 3,6 (0,2-4)

Idiotforklaring 1: Han (endokrinolog/red.) mente jeg ikke skulle få behandlig i det hele tatt (!) at jeg måtte vente til jeg ble dårligere.

Idiotforklaring 2: Det var bare tull å begynne med Levaxin når jeg fortsatt hadde egenproduksjon, sa han.

Idiotforklaring 3: Det at jeg hadde så høy Anti TPO hadde ingenting å si, for det kunne man ikke behandle, sa han.

Hvor skal dette ende?
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 7 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. Idiotforklaringer på lavkarbo
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 5
    Siste melding: 09-10-11, 18:23
  3. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  4. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn