Sitat Opprinnelig skrevet av Huldrena Vis post
Det er en ting jeg ikke er så fornøyd med i etterkant, fordi jeg føler at det ikke har blitt gjort noe med. Jeg nevnte i brevet at jeg synes jeg hadde gått forferdelig mye opp i vekt og at jeg gjerne ville ha hjelp til å gå ned igjen i vekt. Det eneste som ble gjort var at de noterte ned vekten min, da veide jeg 95 kilo. Hvis jeg husker riktig skrev jeg det brevet i November og hadde vel time i slutten av samme måned. Jeg har i grunn ligget stabilt på 95 kilo siden da, opp ett par kilo av og til men kommer som regel alltid ned igjen i 95, men 95 kilo er altfor mye i forhold til høyden min. Jeg er 166 høy og med 95 kilo har jeg en KMI på 35. I følge www.overvektsoperasjoner.no skal jeg ligge mellom 51.0 til 68.9 kilo, da er jeg innenfor 18,5 og 25, rent matematisk vel og merke. For min del har det vært fullstendig utelukket å gå ned til under 65 kg, jeg føler at alt under dette blir for tynt. Jeg har ekstremt vanskelig for å komme i gang på egen hånd, det er rett og slett større sjanse for at jeg ikke gjør noe hvis ingen tvinger meg til det, det er derfor jeg trenger hjelp. Selv ikke planen min om å få ny tatovering om jeg gikk ned 20 kilo til bursdagen min hjalp, dette var forsåvidt tidlig sommer i fjor og jeg innser jo nå at det kan ha vært for ambisiøst med 20 kilo på 7-8 måneder.
Hei Huldrena

Jeg hadde store vektproblem før jeg fikk diagnosen hypothyreose og begynte å gå jevnlig til fastlegen. Jeg vil påstå at min fastlege ikke hadde peiling da han foreslo å spise halvparten av det jeg spiste for da måtte jeg nødvendigvis gå ned i vekt!! Jeg skjønte allerede da at dette ikke ville nytte fordi jeg allerede da spiste utrolig lite fordi jeg hadde null matlyst. Til tross for dette veide jeg over 90 kilo og er 160 cm høy.

Tilfeldigvis kom jeg over artikler om at naturlig fett er gunstig og hjelper overvektige å gå ned i vekt. Jeg kjøpte Sten Sture Skaldemans bok «Ät dig ner i vikt» som jeg bestilte fra Sverige. Nå fås denne boka og flere av samme forfatter også på norsk.

Nå flere år etterpå har lavkarbo bølgen tatt helt av (det var på høy tid) og det finnes det er mylder av blogger og artikler om lavkarbo på nettet.

Tenk, William Banting som levde for 200 år siden, gikk kraftig ned i vekt etter å ha lagt om sin diett til karbohydratfattig kost. Allerede da skrev han også bok om hvordan overvektige kunne gå ned i vekt på feit mat og ved å kutte ut sukker (karbohydrater = sukker) !

Har helsemyndighetene vært bevisstløse? I over 50 år har de ført oss bak lyset nettopp ved å fortelle at fett er farlig
sic

Forøvrig gikk jeg ned 15 kg på ca tre måneder på feit mat og lite karbohydrater. Det er ikke nødvendig å bli operert for å endre livsstil. Håper du finner din måte å gjøre det på. Legen Sofie Hexeberg forklarer veldig godt i boka « Frisk med lakarbo » hvordan mat og helse egentlig henger sammen.

Lykke til !!