Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2011
    Meldinger
    3

Standard Trenger hjelp fra dere..

Hei,

Jeg har symptomer på både stress/utbrenthet og depresjon.. men også på lavt Stoffskifte!

Jeg er kvinne, 35 år, har to barn, var i full jobb inntill Mai i fjor, sykmeldt siden da. Jeg er slank.

Jeg orker nesten ikke gå inn i en klesbutikk, får så lett hodepine og blir veldig sliten. En liten sykkeltur eller henting i barnehagen gjør at jeg må hvile. når jeg er hjemme på dagene gjør jeg litt husarbeid og vasker klær.. Og ellers minst mulig. Prøver å gå en liten tur hver dag, men blir d for langt kan jeg bli helt utslitt hele neste dag. veldig trøtt er jeg også.. Og har sovet dårlig over lang tid.

Har fått prøve Levaxin 50 mg, og tatt det ca en måned nå, hver morgen. den siste uken har jeg ( på eget initiativ) økt til 2 tabletter hver morgen, altså 100 mg. Og jeg SYNES at jeg har det litt bedre nå!?! orker litt mer, ikke så trøtt om morgene. Har ikke tatt blodprøver etter at jeg begynte på levaxin, men i september var dette svarene mine:

Jern/ S- Ferri: 11 ( 10-167) (har begynt på noen milde jerntabletter nå.. )
    S-ft4: 14 og 16 ( to prøver) ref. Verdi12-22
    S-tsh: 2,17 og 1,94 ( Ref verdi 0, 27- 4,20)

kolesterolverdiene har gått litt opp siste året.

kan noen si meg om jeg kanskje profitterer på medisin? Blir spennende å ta nye prøver.. Men Når bør jeg merke bedring i formen om det ER stofskiftet mitt det er noe galt med? har ikke fått hjertebank av 100 mg pr dag..

A
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Trenger hjelp fra dere..

Hei Molde!

Tristhet og "utbrenthet" kan ofte være de første tegnene på at stoffskiftet er for lavt, sånn var det for meg. Jeg trodde det var jobben som var for krevende, men det viste seg at det var jeg som var syk. Fint at du har kommet i gang med forsøk med Levaxin! Mange fungerer godt med det.

50 mikrogram er en lav "begynnerdose", og du skal sikkert øke dosen - men det kan være lurt å gjøre det i samråd med legen. Målet med behandlingen er at din TSH skal ned til mellom 0,5 og 1,5, og fritt T4 i øvre del av referanseområdet. Du bør ha gått på samme dose i 4-6 uker før det tas blodprøve igjen, fordi det tar tid før mengden hormon i blodet er stabil. I starten er det vanlig å ta blodprøver hver 4-6 uke og øke gradvis. Blodprøver skal tas tidlig om morgenen, helst med en gang legekontoret åpner, og det er viktig å ta blodprøvene medikamentfastende - dvs uten at du har tatt dagens dose med levaxin. Ellers blir resultatet misvisende.

Ferritinverdien din er veldig lav, og det er fint at du har begynt med tilskudd! Lave jernverdier kan gi lignende symptomer som lavt stoffskifte. Har du tatt andre blodprøver? B12, D-vitamin, sink og selen er andre prøver som kan være aktuelle. Det er vanlig at personer med lavt stoffskifte har for lite av disse, og skal ta tilskudd. Ellers går det an å be om å få tatt prøvene fritt T3, som sier noe om hvordan levaxinen tas opp i kroppen din, og Anti-TPO, som forteller om du har en autoimmun thyreoiditt. Det er den vanligste årsaken til lavt stoffskifte, og går i korthet ut på at immunforsvaret overreagerer, og angriper cellene i skjoldbruskkjertelen - som gradvis ødelegges og ikke klarer å produsere nok stoffskiftehormon.

Anbefaler deg å få utskrift fra legen av de blodprøveresultatene du får, slik at du kan følge med på dem selv - og å prøve og lese litt om stoffskiftesykdom. Det gjør at du forstår mer av hva som skjer med deg - det har hjulpet meg mye

Det ser ut til at det er litt forskjellig hvor fort folk merker resultat av medisinene. Det er ikke sikkert du merker så stor forskjell med 50µg, men gi det tid - her gjelder det å ha tålmodighet, selv om jeg vet at det ikke er lett. Du har antagelig brukt lang tid på å komme så langt at du må ha medisiner for lavt stoffskfte, og da lar det seg dessverre ikke fikse over natta - selv om vi alle skulle ønske oss akkurat det. Kanskje du vil merke større forskjell etter å ha økt dosen. Lykke til med prosessen!

Medlem siden
    Sep 2011
    Meldinger
    3

Hei, tusen takk for svar!

Vel, nå har jeg fått resultater på blodprøvene mine. :-)

Jeg har nå gått på 100mg hver morgen i ca 6 uker. Jeg ser at på denne tiden har prøvene endret seg mye. (de forrige prøvene har umedisinert)
    Jeg startet med 50mg og kjente ikkeså mye forskjell av det, økte så gradvis til 100, og nå føler jeg meg i endel bedre form. Jeg greier litt mer før jeg må hvile meg.. Jeg må fortsatt gå og legge meg når jeg kommer hjem etter 4 timer på jobb. (Prøver å jobbe 40% nå) men det er likevel bedre enn før, da bare det å gå på butikken ga meg sterk hpdepine og svimmelhet. Og en følelse av å være så ufattelig sliten..

Jeg greide til og med å bake brød i helga! Det er første gang på nesten ett år!! :-)
    Jeg har ikke fått hjertebank av å gå på 100mg, men når jeg ser på blodprøvene så er jeg kanskje overmedisinert?

Kan også nevne at jeg de siste to ukene har fått injeksjon av henholdsvis Jern og B12. Kanskje dette også hjelper på formen etterhvert.. Hadde jo veldig lav Ferritin sist. Og den var litt høyere nå, etter at jeg begynte på milde jerntabletter.. men fortsatt ganske lav. Håper sprøytene hjelper, skal ta dem i 4 uker tror jeg..

Resultater:

S-Triglyserider 0,37 (0,45-6,9)
    S-Ferriti: 27 (10-167)
    S-Kobalmin(B12): 402 (175-700)
    S-Fritt tyroxin (FT4): 29 (12-22)
    S-fritt trijodtyronin T3: 7,3 (3,1-6,8)
    S-TSH: 0,03 (0,27-4,20)
    S-Anti TPO: 6 (0-34)

Etter resultatene fikk jeg en tekstmld fra legen min hvor hun skrev at jeg skulle gå litt ned i dose Levaxin..

Skal jeg? Er det så enkelt?

Tusen takk for eventuelle svar :-)

Mvh Meg
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg greide til og med å bake brød i helga! Det er første gang på nesten ett år!!
    Så bra, noe er i ferd med å skje!?

Jeg har ikke fått hjertebank av å gå på 100mg, men når jeg ser på blodprøvene så er jeg kanskje overmedisinert?
    Ut fra blodprøvene ser det sånn ut, så det er nok derfor legen din vil at du skal redusere litt på dosen. Mål for Levaxinbehandling er at TSH skal ligge mellom 0,5 og 1,5, T3 og T4 i øvre del av referanseområdet. Det som kan være forvirrende, er at tegn på for høy dose med stoffskiftemedisin kan ligne mye på å være underdosert. Du kan bli like sliten og utafor av det, og hvis dosen ikke er mye for høy, er det ikke sikkert du vil merke noe til hjertebank og uro, heller. Det er også slik at det kan ta tid å finne fram til en stabil dose som passer for deg, det kan fort gå både et halvt og ett og et halvt år.

Jeg ville kanskje ha gjort som legen anbefaler, og satt ned dosen litt, for eksempel 100 µg 4 dager/uke og 75µg 3 dager pr. uke. Om du har tabletter på 25µg, kan du dele dem (apoteket har kjekke tablettdelere), og regne deg fram til en dose litt under 100µg hver dag, og gi det litt tid for å se om det kan fungere for deg?

Lignende tråder

1. trenger litt råd her fra dere mer erfarne..
    Av HegeE i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 02-02-11, 11:39
  2. Nå trenger jeg hjelp
    Av Gekko i forumet Presentasjoner
    Svar: 19
    Siste melding: 30-04-10, 16:34
  3. Hei. Trenger hjelp
    Av Månelys i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-10-08, 20:10
  4. Trenger råd/hjelp.....
    Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 37
    Siste melding: 09-01-08, 15:33
  5. Trenger hjelp fra dere:)
    Av Tynn Tråd i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 27-11-06, 19:49

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine