Viser søkeresultater 1 til 10 av 954

Hybrid View

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg drikker ca 4 liter vann hver dag, det burde vel holde loppefrøene i sving

Tilbake til at jeg fungerer dårligere. Jeg tenker nå å ta kontakt med fastlegen, kunne tenke meg å få stadfestet, så langt det er mulig, om det er ME, ta alle mulige tester om det ikke er tatt før. Samt borreliose osv osv. Jeg jobber i en time, så er jeg moden for hvilehjemmet. Det burde jo ikke være slik nå, det har bare blitt verre og verre de siste ukene. Det minner om da jeg hadde binyreproblemer i starten, samtidig ser det ikke ut som om kroppen responderer på å øke hydrokortisonen. Derfor tror je gikke problemet ligger der. Jeg føler meg ikke syk, slik du gjør når du har influensa osv. Men jeg fungerer ikke som jeg gjorde for noen måneder siden.
    Jeg fant en artikkel i Aftenposten ME - en ordentlig sykdom. Merkelig tittel, tenkte jeg fordi jeg alltid har trodd at kronisk utmattelsessyndrom er en anerkjent sykdom.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Jeg tenker på deg Vigdis!

Håper de nye tiltakene hjelper!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk, Rosin

Jeg tenker jo litt på trening også oppe i alle løse ender jeg sitter og nøster opp. Blondie sa i en tråd at hun bedriver restusjonstrening (puls under 140). Jeg har bedrevet mer enn det. kanskje det har vært uklokt? Jeg vet ikke. Nå har jeg nettopp trent, en av to på de siste to uker, og trent veldig rolig, holdt pulsen under 140, og det kjennes ok. Må nok i alle fall til jeg føler meg bedre holde meg til rolig trening. Ikke intervalltrening og slikt som jeg har holdt på med. Samtidig skal jo trening bygge opp kortisol, skal det ikke? Mener Wilson skriver om det.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Samtidig skal jo trening bygge opp kortisol, skal det ikke? Mener Wilson skriver om det.
    Det er nettop derfor det er så viktig å trene, samtidig som det er viktig å gjøre det rolig. Mange av dere er så flinke med meditasjon og lignende. For meg nytter ikke det. Har for mye uro i kroppen og for lite tid til å roe ned, med katter, mann, barn, hus og jobb. Jogging er for meg å roe ned, frigjøre stress. Elsker følelsen av kroppen som bare går av seg selv og tankene som får være i fred.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Dr. Lam har en fin artikkel om "Adrenal Fatigue and Sleep"

A common cause of insomnia is the malfunction of the Hypothalamus-Pituitary-Adrenal (HPA) axis.
    Lenger ned i artikkelen snakker han om noe han kaller for "Sleep Maintenance Insomnia (SMI)", altså at du faller i søvn, men våkner og sliter med å sove igjen. Det er det jeg sliter med, kjenner meg veldig igjen i dette.

Sleep maintenance insomnia is when you are able to fall asleep but tend to wake up in the middle of the night and are unable to fall back to sleep. This is usually due to a number of factors triggering sleep onset insomnia as well as metabolic imbalances such as sugar and insulin dysregulation that happens during sleep. With excessive stress during the day, the body can sometimes fall asleep despite high cortisol and adrenaline levels simply because of the magnitude of physical tiredness. In other words, the physical tiredness often overwhelms the elevated adrenaline and cortisol levels. The body needs a break. It crashes and you go to sleep. You can be wired and tired but also able to fall asleep for a few hours. However, the cortisol and adrenaline remain high during this time, so the body is awakened by these sustained high levels in the middle of the night as the physical tiredness is reduced by a few hours of rest, leading to sleep maintenance insomnia. Once awakened, it is hard to fall back to sleep.

Another factor that contributes to SMI is metabolic dysregulation. Those who suffer from advanced Adrenal Fatigue often have concurrent metabolic imbalances such as insulin dysregulation and hypoglycemia. When blood sugar drops below a certain level during sleep due to lack of glucose supplied from food, it can activate the SNS, leading to adrenaline release and waking up. Blood sugar can be normal by conventional laboratory standards but the body may be extremely sensitive to the roller-coaster ride of the blood sugar level so that even a small drop within normal ranges during the night can trigger awakening. This is often accompanied by symptoms such as heart palpitations, cold sweats, and nightmares.
    Jeg lurer jo på om ikke det jeg strever med nå er mer binyrerelatert enn noe annet. Jeg tror at selv om jeg ikke føler meg sulten når jeg våkner midt på natta, og søvnen blir bare rot etterpå, så skal jeg teste ut dette med blodsukkerfall. Spise et kokt egg eller hva som helst annet med mye protein og fett, og så legge meg til å sove.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Dr. Lam har en fin artikkel om "Adrenal Fatigue and Sleep"

Lenger ned i artikkelen snakker han om noe han kaller for "Sleep Maintenance Insomnia (SMI)", altså at du faller i søvn, men våkner og sliter med å sove igjen. Det er det jeg sliter med, kjenner meg veldig igjen i dette.

Jeg lurer jo på om ikke det jeg strever med nå er mer binyrerelatert enn noe annet. Jeg tror at selv om jeg ikke føler meg sulten når jeg våkner midt på natta, og søvnen blir bare rot etterpå, så skal jeg teste ut dette med blodsukkerfall. Spise et kokt egg eller hva som helst annet med mye protein og fett, og så legge meg til å sove.
    Veldig bra artikkel. Det eneste jeg får problem med er når mye av teksten både er i rødt og med fet skrift. Jeg har oversatt den til norsk, fjernet rød skrift og utelatt mye av fet skrift, noe som gjør selve budskapet i artikkelen mye mer oversiktlig. Dette skrev jeg også om til forfatteren :

Thank you for your very educating article about sleep and its connections to adrenal fatigue.
    I have one problem though, with reading when so much of the text is in bold, red letters.
    So I have now made my own translation in Norwegian, (just written in word) and have done most of the bold into "normal" letters and the red also in black letters.

You also use bullet points. I even made under-bullet points to make the meaning more clearly to me.

My question is: Can you please not use so much bold and red? I feel the whole article loses its impotency, instead of vise versa.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg sliter med energi. Jeg sliter med søvn. Jeg føler at jeg står på stedet hvil. Jeg er i en behandling som ikke bringer meg fremover. Jeg kjenner på en stor frustrasjon over situasjonen min. Jeg klarer etter over tre år med binyresvikt ikke å jobbe full tid. Min situasjon går ut over mitt sosiale liv, min inntekt, min karriere, mitt privatliv. Min tanke er at det er noe i min behandling som ikke funker.

Etter å ha lest mye av det Paul Robinson https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=245 http://recoveringwitht3.com/ skriver lurer jeg på om jeg må forsøke ren T3. Om det er der løsningen ligger. At det rett og slett er slik nå at jeg ikke får nok hjelp av thyroid.

Min holistiske lege, som jeg traff i morges, ønsker at jeg skal begynne med veksthormon, «Sermorelin» som dryppes under tunga, antiaging-systems.com (UK). At jeg skal ta noen temmelig dyre tester, Pfeifferanalyse http://www.biobalance.org.au/about/w...arch-institute http://en.wikipedia.org/wiki/Pfeiffer_Treatment_Center http://www.kryptopyrrole.com/ og Reichels peptidanlyse http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=506 til den nette sum av kr 3 700.

Han lurer på om jeg har et overaktivt sentralnervesystem, med for mye dopamin (eller var det serotonin, hodet er en tåkelagt graut for tiden). Jeg fortalte at jeg hadde økt kortison og thyroid siden sist, han mente at det kanskje ikke var så lurt, at det ville bare gjøre situasjonen verre om problemet ligger i sentralnervesystemet. Han snakket også om histaminer, men jeg falt litt av. Hodet er ikke å plass. Det som er veldig bra er at jeg har fått LDN resept av ham. Han har ingen andre pasienter som bruker LDN, men harn er positivt nysgjerrig.

Jeg føler nå at nå skjer det så mye, jeg er redd for å gjøre for mange ting på en gang, da vet jeg ikke hva som hjelper eller ikke. Slik at jeg nå vurderer å satse på LDN nå i første omgang. han mente også at LDN kanskje kunne hjelpe på dette i sentralnervesytemet.

Så min tanke nå er å satse på LDN og ren T3, og vente med alt annet. Jeg vet ikke. Jeg er bare så utrolig trett av å ha lyst til så masse, og orke så lite. I går gikk jeg ut i hagen for å ha litt våronn, orket nesten ingenting og følte meg så gammel i kroppen....

Jeg har ikke snakket med legen min om å bruke kun T3, dette er et helt ukjent felt for ham.

Jeg har fått rekvisisjon til spyttprøver, for å ha flere målemetoder for å se hvordan kortisol ligger nå.

Mine siste blodprøver var 02.03 2012

Vit D3 131 (50-150)
    S-ALAT (< 45) 25
    S-Anti-TPO (< 35) 25
    S-DHEA-Sulfat (< 7.5)3.1
    S-Ferritin (15-200) 71
    S-Folat (> 5.7) 35.6
    FT4 (8-20) 13.3
    FT3 (3.6-8.3) 5.6
    TSH (0.5-3.6) 0.03
    S-Iron (9-34) 25.2
    S-jern metning (15-50) 39
    Vit B12 (170-650) 462
    S-Testosteron (< 3) <0.5
    U-Aldosterone (5-77) 24
    U-Free Cortisol (45-272) 86

Jeg øker B12 og jern for å komme høyere. Jeg senker D3 litt nå fra 5000 IE til 2-2500 IE daglig siden den ligger ganske bra.

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn