Viser søkeresultater 1 til 10 av 60
Hybrid View
-
01-04-09, 12:37 #1
Sv: "Svettetokter" og hypotyreose
Da har jeg fått oppgitt verdiene fra siste prøve, og de var:
TSH: 6,3
Anti-TPO: Under 25
FT3: 4,6
FT4: 13
Tras: Normal (under 1,0 eller hva hun sa)
Etter hva jeg ser på Fürst sine sider, er alle, bortsett fra TSH, innenfor normalområdet. Kan jeg ha lavt stoffskifte fordet? Er ganske forvirret her nå. Har lest masse om hypotyreose etter at jeg fikk vite at jeg hadde det, og symptomene mine passer veldig bra til dette.
Uansett, i dag føler jeg meg helt topp, i hvert fall foreløpig, og våknet etter "bare" 10 timer med søvn.
-
01-04-09, 15:33 #2
Ikke så lett å vurdere slike prøver sånn i begynnelsen iallfall.
Stoffskiftet foregår jo ute i alle kroppens celler, og der kan man ikke måle.
Det som kalles stoffskifteprøver, er mengdeprøver av stoffskftehormoner i blodet. Disse er i blodet bare fordi blodet er kroppens transportsystem, og prohormonet til stoffskiftehormonet lagres på blodproteiner, såkalte bindeproteiner.
Kroppens eneste stoffskiftehormon heter T3. Den aktive formen heter fritt T3.
Dette får kroppen fra to kilder.
1. 80% kommer fra prohormonet T4.
2. 20% fra kjertelen
Når ikke kjertelen virker kommer alt fra Levaxin, som kun inneholder T4.
Det er kun den frie delen av T4 som blir til stoffskiftehormoner. Disse behandles i en prosess som heter de-jodinasen. Den foregår i lever og nyrer, og fjerner - som navnet tyder på - ett bestemt av T4'res jodatomer slik at det blir 3 igjen. Da har molekylet en form som passer i cellenes membraner og kan komme innii cellene og åpne for oxygentilgangen - slik at forbrenningen kan starte.
Noen celletyper har også mulighet til å slippe inn fT4 og det omgjøres da til fT3 der.
TSH er heller ikke et stofskiftehormon - det har ingenting med stoffskiftet å gjøre. Det lages i hjernen på bakgrunn av info fra følsomhetsorganet hypotalamus. Det føler hvor mye fT4 og fT3 det er i blodet.
Og det fortsetter - tilsynelatende - sin virksomhet også selv om kjertelen er borte, eller ødelagt.
Din TSH er høy, og det betyr at din hjerne (hypofysen) syns at dine verdier for fT4 og fT3 er for lave.
Det er de også !
fT4=13 er helt i nedre del av normalområdet. Det er ikke normalt at man går med så lav verdi lenge. Det får akkurat de konsekvenser du opplever.
Normalområder.
Disse lages på hver enkelt lab, og er derfor forskjellige. Det er viktig at prøven vurderes opp mot de som gjelder for den lab som har utført analysen.
Man undersøker rett og slett et stort nok antall personer som antas friske, og setter normalområdet 2,5% fra topp og bunn sitt statistiske gjennomsnitt.
Man kunne valgt 5% og fått helt andre verdier.
Det er normalt at stoffskiftet svinger.
I perioder vil alle ha 13 - og ha det fint, men det skal ikke bli værende så lavt.
Men.
Når det er sagt, vet man ikke hvorfor kjertelen ikke produserer nok - den er jo ikke syk.
Derfor helelr jeg til at man iallfall må undersøke mengden bindeprotein (TBG) og skaffe en masse annen info fra generelle blodprøver.
Ett sted må man jo begynne.....
Kan bare anbefale at du leser deg skikkelig opp på dette - ellers blir du bare overkjørt av bransjesjargongen.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-04-09, 17:13 #3
Jeg leser og leser, men men det blir mye det samme, og ikke alt jeg finner svar på.
Jeg går til Volvat, og tidligere prøver jeg har sendt inn selv, har jeg sendt til Fürst, så jeg antar det er fürst, hvis ikke de gjør noe selv? Det er jeg litt usikker på.
Når det gjelder referanseområdet på anti-TPO, så lurer jeg på om kanskje Volvat har en egen grense på 25, og i så fall analyserer de disse prøvene selv? Dette kan jeg ikke så mye om, men første gangen jeg tok stoffskifteprøver, var anti-TPO 25 og legen sa som sagt at dette var noe for høyt (og grunnen til at hun sendte meg på ultralyd). På siste prøven fikk jeg svar at anti-TPO var <25 og Tras <1,0, så på meg virket det som dette var deres referanseområder, men Tras <1,0 er jo samme som Fürst har, så da bruker de kanskje Fürst likevel. Jeg vet ikke. Kan det være at hypotyreosen er i et så tidlig stadium at skjoldbruskkjertelen ikke viser noe tegn til skade? Hun som tok ultralyd sa at det var noen cystiske områder som også kunne være forkalkninger, og at det var noe ujevnt vev, men legen min mente dette var normalt.
Nå har jeg lest litt om dette med bindeprotein, og sånn jeg har skjønt det, så er det bare 100 personer i Norge som har dette problemer, så sannsynligheten er vel ganske liten for at det er dette som galt.
Har også tatt diverse prøver, fordi grunnen til at jeg dro til legen var fordi jeg trodde jeg hadde cøliaki, noe jeg ikke hadde, og har tatt test både for melkeallergi, jodprøve, vitaminprøver og div. mageprøver. Eneste var at jernet var noe lavt, men det er jo helt normalt for en jente på min alder.
Nei, nå er det bare å lese litt videre her. Ser frem til å møte spesialisten etter påske og høre hva han har å si.
Håper dere ikke får en så aller verst kveld heller;)
Nora
-
01-04-09, 17:50 #4
Det er nok liten sjanse for en rekke tilstander, men de er der.
Tallnes tale peker vel på at du har ikke det som 90% har da.......
Visshet er jo alltid noe trygt, og det trenger en.
Håper du får det snart.
Visse plodprøver har lavere nedre grense når stoffskiftet er lavt.
Bla. Ferritin som flere hevder bør være over 70 og B12 over 350.
Er disse lavere kan de være symptomgivende når stoffskiftet er lavt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-04-09, 20:03 #5
Hei!
- Du "rengner med" at og "innenfor normalen" er et par ting du har skrevet ut fra din dialog med legen.
Mine prøver var også innenfor normalen, men de var lave. Ikke før de var akkurat på grensen, fikk jeg behandling.
Nå som du kan lese og lære her, skal du ikke ta for god fisk noe av det legen sier om "normalt" eller "innenfor grensen".
Du merker ikke bedring før etter ca. åtte uker på behandling.
Da jeg var ubehandlet badet jeg i svette om natten. Jeg var plaskvåt.
Dette har stoppet nå etter jeg har fått behandling
-
02-04-09, 17:46 #6
Da har det vel kanskje med stoffskiftet å gjøre da, selv om jeg så langt ikke har funnet noe om dette på internett.
Får du også en følelse av at du blir "frisk" etterpå? De gangene dette har skjedd med meg, har det vært når jeg har vært ekstra dårlig, slik som for snart en uke siden hadde fire veldig dårlige dager, og natt til tirsdag kom dette igjen. På tirsdag følte jeg meg fortsatt litt sliten, men det kjentes ut som om svettetokten hadde gjort meg frisk, og jeg følte meg bedre. I går og i dag har jeg følt meg så frisk og energisk som jeg ikke har vært på lenge, selv om jeg har sovet adskillig mindre enn de 13 timene jeg pleier å sove nå som jeg har fått hypotyreose.
Hadde nesten unnet dere andre også slike svettetokter, ettersom i hvert fall jeg føler meg mye bedre etterpå!
Lignende tråder
-
EN DAG UTEN MEDISINER KAN DET MERKES?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 06-04-07, 15:59 -
UTEN DUSJ
Av cathrin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 0Siste melding: 23-03-07, 22:37 -
Speltbrød uten gjær
Av Hilma i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 19-03-07, 20:54 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44 -
brun uten sol
Av Feiga i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 27-05-05, 19:01

Svar med sitat

Bokmerker