Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Tråd: Norge i stor smør-panik
-
05-12-11, 23:47 #1
Norge i stor smør-panik
Iflg. epn.dk er de høje norske "overproduktionsafgifter" årsagen til smørmangel, og de høje importafgifter er årsagen til at Norge kan ikke få forsyninger af smør (eller andet) fra udlandet, herunder andre nordiske lande, selv om "de norske myndigheder har ifølge B.T. nu nedsat den skyhøje toldsats på området fra over 25 norske kroner til nu kun 4 kroner pr. kilo smør, så strømmen af udenlandske produkter kan vokse og komme nordmændene i møde."
Arla i Danmark svarer, at den kan ikke "hjælpe Norge ud af smørkrisen, fordi toldnedsættelsen givetvis kun vil gælde midlertidigt", og at dømme efter yderligere kommentarer, betragtes Norge på dette punkt, som noget "isolationistisk". Arla mener ikke, at det er bæredygtigt, først at oprette en ny organisation for eksport af smør til Norge, for at skulle pille den ned igen, efter kun 3 uger. Man opfordrer Norge til at gøre op med sig selv, om man vil eller ikke vil handle med andre lande.
Epn.dk skriver også, at selv om de skyhøje afgifter på "overproduktion" er nu blevet sat (midlertidigt) ned, nytter det ikke stort fordi: "mange bønder oplyser nemlig, at de allerede har slagtet køerne og ikke har mulighed for at levere mere mælk."
Her i Danmark drukner vi i smør, og det samme i Sverige - efter hvad jeg så sidst jeg var på indkøb der. Men det hjælper ikke de norske der bor langt inde i landet... og Jul er jo lige om hjørnet.
Her er artiklen Norge i stor smør-panik• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-12-11, 00:01 #2
Sv: Norge i stor smør-panik
Ja, jeg så godt artiklen og begyndte at spekulere på, om man skulle ta og sende en portion smør nordpå
-
07-12-11, 17:54 #3
Smør på vej med Oslobåden
"(...) mens de danske mejerier afviser at træde til, melder rederiet DFDS sig gerne på banen som den frelsende fedtstofengel."
Det skriver den danske avis Børsen, som man kan læse på borsen.dk
Læs smør-nyheden her:
http://borsen.dk/nyheder/privatoekon..._kg_smoer.html
Nielsigne
-
07-12-11, 17:58 #4
Vi får visst smør fra Frankrike og Belgia nå om dagen, og man får kjøpe maks to pakker smør pr kunde
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
07-12-11, 20:23 #5
Hva er egentlig problemet? Fløte er ikke vanskelig å få tak i - og de fleste har miksmaster/kjøkkenmaskin. Kjør fløten lenge nok med litt salt i maskinen så blir det smør!!
-
07-12-11, 20:31 #6
Hehe... jamen, hvorfor har I fløde og ingen smør? Det lyder da i det hele taget ret mærkeligt. Men ja, man kan da selv ...
Nielsigne
-
07-12-11, 20:35 #7
Jeg skjønner heller ikke problemet. Man dør jo ikke av å bruke margarin i noen måneder heller....
Men mange har observert virkelig tilfeller av hamstring for noen uker siden! Folk har drasset med seg kilovis med smør så de har utover desember. Så ganske så sprøtt det hele.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
07-12-11, 20:38 #8
VibekeS, JEG ville hamstre smør, hvis det var

Jeg er en af dem, der ikke tåler margarine - får mærkelig fornemmelse i munden af det. Det ødelægger hele måltidet for mig, hvis der er margarine i et sted ...
Nielsigne
-
07-12-11, 20:58 #9
Jeg er vokst opp med smør. Min mor fikk "stygge" til margarinet som smakte av tran under 2. verdenskrig

Jeg er glad jeg alltid (hele året) har minst 10 pakker smør i huset, så det holder vel ut denne "krisen".
Dessuten, vi bor bare 2 timer fra Finland og kan sikkert få tak i smør på Kilpisjärvi.....
eller kanskje ikke, siden 95 % av kundene på Kilpisjärvi er norske !!

Jeg er enig med Nielsigne og holder meg til smør siden margarin har en merkelig smak.
Les artikkelen BUTTER VERSUS MARGARINE by Lawrence Wilson, MD
SAMMENDRAG
Argumentet for å spise margarin og andre produkter som inneholder hydrogenerte oljer er deres mangel på kolesterol.
Imidlertid inneholder margarin ofte dårlig kvalitet vegetabilsk olje. Den inneholder også skadelige trans-fettsyrer og har ofte rester av giftige metaller som nikkel og kadmium, og inneholder egentlig ikke mange næringsstoffer i det hele tatt. Smør derimot, er en naturlig fettkilde og en av de beste kildene til viktige fettløselige vitaminer. Ernæringsmessig og for sin renhet, er det vel verdt å spise smør.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
07-12-11, 21:22 #10
Margarine er jo diverse olier, som er sat sammen med vand. For at det overhovedet skal kunne lade sig gøre, er der tilsat mærkelige ting, og jeg tror, det er dem, jeg ikke kan tåle. Smagen er det mindste onde, synes jeg ....
Lignende tråder
-
Erstatning til smør, margarin og olje.
Av maika i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 06-11-10, 17:33 -
Lægeordineret frygt og panik!
Av Anisa i forumet MedisinalindustriSvar: 0Siste melding: 02-08-10, 12:46 -
Lægeordineret frygt og panik!
Av Anisa i forumet Emner startet av AnisaSvar: 0Siste melding: 02-08-10, 12:46 -
Smør med.... soya??
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 19-07-10, 18:02 -
Stor GI-tabell
Av Mod i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 18-08-09, 21:30
Svar med sitat

Bokmerker