En lille opdatering.
Jeg må sige, at der var mange gange sidste år, hvor jeg tænkte, at medicinalgiganternes spil var ved at slå hende ihjel. Men hun er her altså endnu og endda med forbedringer
Det går lige så stille fremad; hendes arme er holdt op med at snurre, hun sover af og til (!), og hendes mave opfører sig bedre, selvom den stadig er noget irritabel...

Men alting går vældig langsomt.

Den store forhindring hedder binyrer, er jeg sikker på. Det er sent at skifte til thyroid, når man er over 70 år gammel, kan man vel godt sige Og hun har jo i det hele taget, målt på symptomer, fået stofskiftemedicin mindst 20 for sent. Antistofferne slog for alvor til, da hun var 40, men hun har bøvlet med det hele sit liv og spist sig gennem utallige penicillinkure. Jeg tror, hun har haft såkaldt "subklinisk hypothyreose" - i hvert fald har hun haft MANGE symptomer, der kunne have været afhjulpet med stofskiftemedicin.
Men hun ventede så, til hun var over 60 med at få medicin og har kæmpet sig igennem hertil.

Min mor har enorm trang til salt - også på fx røget fisk ... Og hun har en utrolig dårlig døgnrytme. Hun, der ellers altid har været den, der var først oppe - også i ferierne - sover til langt op ad formiddagen. Men det er vel ikke så mærkeligt, hvis man har været vågen til langt ud på morgenen ... ligget med vidtåbne øjne og spekuleret på ALT. Når jeg har besøgt hende, har jeg konstateret, at på det tidspunkt, hvor andre begynder at blive søvnige, der begynder min mor at speed-snakke ... og det er selvfølgelig noget værre noget.

Melatonin? Ja, men det man kan få her i Danmark, er med laktose, som hun ikke tåler. Jeg har lige forsøgt at købe noget til hende på nettet, men det er vist ikke så smart; selvom forretningen skriver sine priser i britiske pund, sender de fra USA, så jeg får vel en afklapsning af tolderen en dag. Måske en recept kan hjælpe.

Lige nu bruger hun aminosyren Ornithin, som jeg har læst forskellige udsagn om kan hjælpe i forbindelse med søvn. Den får nu ikke min mor til at sove, men den hjælper hende til at slappe bedre af, og det er da altid noget. Ind imellem er der en nat, som funker, og hvor hun vågner med nyt håb om, at det snart vender.

Hendes endokrinolog mener, det er sandsynligt, at hendes binyrer er belastede. Han ville gerne give hende en synachten-test. Men så læste vi diverse sygehuses vejledninger, hvor der står, at folk med astma løber en risiko ved at tage testen, og så faldt det til jorden. Min mor har flere gange været i akut livsfare, og der er ikke noget at sige til, hun ikke tør begive sig ud i noget med indsprøjtning af væsker og hvad ved jeg. Men en risiko er det. Tror aldrig, jeg får hende med på en saliva/spyt -test ... Men giver ikke op endnu

Egentlig burde min mor brug HCL-tilskud til maven; det mærker jeg selv har god effekt på fordøjelsen, og dermed aflaster det jo systemet MEN der er laktose i de typer, jeg har kunnet finde, og så ...nej.

Men hun bruger MSM (til maven), Bertelsen magnesium + Magnesium Chloride (skulle være ekstra god for søvn og binyrer, læste jeg et sted) og så en stor bunke tilskud som d-vitamin, b-vitaminer, k2-vitamin, silica (godt for knoglerne), hyaluronsyre (god ved slidgigt) og så hestekastanje for bedre blodomløb i benene - her er Now's udgave et hit. Den indeholder ud over hestekastanje også rutin, og det er måske derfor, hun synes, den er endnu bedre end Aesculaforce fra Vogel, som hun (og jeg) ellers har været glad for.

Og så er der sidst men absolut ikke mindst Symbioflor http://www.naturoghelse.dk/shop/symb...stk-4810p.html som min mor betegner som livreddende. Under alle omstændigheder har den reddet hendes forstand, for der har været optræk til mange tilfælde af noget, der ligner maveonde samt mavepiner i det hele taget, der er lettet takket være Symbioflor. Anbefales.

Nielsigne