Side 6 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 110
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Så fik mor Erfa'en

Glemte nogle ulækre detaljer:

Min mor fryser en masse. Og er som nævnt meget træt.
    Jeg tænker på, om de her maveproblemer har at gøre med optaget af stofskiftemedicin. Om det så at sige kommer ubrugt ud igen. Om det så er den dårlige mave, der er årsag til et dårligt optag eller om det dårlige optag er årsag til den dårlige mave eller om det hele bare er en ond cirkel. I hvert fald siger hun, det nogle gange lugter som om, medicinen kommer ud igen.

Man kan selvfølgelig sige, at i og med at stofskiftet er grundlaget for alt det andet, så er det stofskiftet, der står for hele resten ... Men et eller andet 'hul' i cirklen kan der vel være? En inflammation?

Det kan måske virke mærkeligt på nogle, at min mor fortæller mig detaljer om sin fordøjelse. Men det gør hun altså kun, fordi jeg spørger, for jeg ved jo, jeg er den eneste, hun kender, som bruger Erfa - og som er her på forummet, for den sags skyld

Min mor havde mærkelig fordøjelse i over et år uden at nogen af de læger, hun var hos, hjalp hende. Og hun skulle bare spise almindeligt, forlød det. Hvad de så mener med det?!
    Først da hun var helt nede med nakken pga Euthyrox, fandt jeg ud af det. Ellers har hun været håbløst stille.

Jeg er forarget over, at man kan være indlagt på et dansk hospital på grund af sin dårlige fordøjelse (og muligvis en eller anden infektion på de tidspunkt), uden at der der fra sygehusets side er nogen som helst initiativer til at forbedre dette.

Min mormor sagde altid, at man skal være sin egen læge. Helt hvor meget ret, hun havde, vidste hun ikke ...

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Kanskje dere skulle ha sjekket ut om noen av kosttilskuddene hun tar kan ha fordøyelsesproblemer som bivirkning? Kosttilskudd kan jo også ha bivirkninger slik som legemidler har det.

Jeg hadde selv problemer med løs mage daglig i 14 år, og ble aldri tatt på alvor av noen lege. Beste "hjelpen" jeg fikk var fra en lege som sa at jeg "bare fikk se på det som en måte å gå ned i vekt på". For noen år siden fant jeg selv tilfeldigvis ut av det. Jeg hadde for lavt nivå av B12. Dvs. for lavt for meg, men innenfor "normalen". For lavt nivå av B12 kan nemlig skade de nervene som styrer tarmfunksjonen slik at man merker det for sent at man må på toalettet. Dermed må man løpe til nærmeste toalett, og alt "renner ut".
    Jeg merker selv når B12-nivået blir for lavt for meg, da kommer mageproblemene tilbake igjen.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Jeg hadde selv problemer med løs mage daglig i 14 år, og ble aldri tatt på alvor av noen lege. Beste "hjelpen" jeg fikk var fra en lege som sa at jeg "bare fikk se på det som en måte å gå ned i vekt på".
    Skandaløst!

Men dette:
    Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    For noen år siden fant jeg selv tilfeldigvis ut av det. Jeg hadde for lavt nivå av B12. Dvs. for lavt for meg, men innenfor "normalen". For lavt nivå av B12 kan nemlig skade de nervene som styrer tarmfunksjonen slik at man merker det for sent at man må på toalettet. Dermed må man løpe til nærmeste toalett, og alt "renner ut".
    Jeg merker selv når B12-nivået blir for lavt for meg, da kommer mageproblemene tilbake igjen.
    er genialt!! Tusind tak!

Jeg har overvejet at prakke min mor B12 i form af Methylcobalamin på.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Methylcobalamin
    http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=9163

Det skulle være nemmere at optage.

Der er jo også hele den problemstilling med, at B12 tilsyneladende kan snyde ved blodprøven, sådan at der er meget mindre af det, end prøven viser.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg vil anbefale deg å få B12 i injeksjoner til din mor. Det er som du selv sier meget vanskelig å få tatt opp noe som helst av næringsstoffer med en tarm som er i konstant diarè. Hun har nesten garanter mangler av flere slag siden hun har gått slik så lenge, og som du selv sier vil også Erfa'en renne rett gjennom...Dessuten kommer nivået av B12 raskere opp ved hjelp av injeksjoner.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hei

Har søkt litt på nettet, og funnet litt om fordøyelsesbesvær...

Gul avføring:
    Er avføringen gul, rennende, fet og ekstremt illeluktende skal du kontakte lege. Det kan tyde på problem med bukspyttkjertelen, galleblære eller leveren, som normalt skal hjelpe kroppen å fordøye fettet vi spiser

http://www.klikk.no/helse/sykdom/article397497.ece

http://www.lommelegen.no/335468/gul-avforing

At avføringen er tynn kan jo slik mest logisk teoretisk tyde på at hun har en tilstand der tarmen ikke absorberer skikkelig eller at tarmen er irritert av en eller annen grunn.. Begge deler kan jo selvsagt forekomme samtidig..

Så er det alle de grunner for at dette kan skje da i så fall; og da har du bittelitt eksempler i linkene ovenfor..

God bedring til din moren dun; håper det ordner seg. Hun har i allefall en dedikert omsorgsfull datter skjønner jeg.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Så fik mor Erfa'en

Nielsigne Lad din mor prøve at indtage sin Thyroid om aftenen (jo, jo, jeg ved det med T3-andelen, men prøv alligevel) sammen med C-vitamin, der ikke er time release, eller skyllet ned med et glas ægte æblecider.

Æblecider (som C-vitamin) fremmer optagelsen af Thyroid og om natten er tarmene meget mere i ro end om dagen, hvilket kan forøge optagelsen af medicinen alene af den grund.

Medmindre din mor bliver alt for vågen (af T3) til at sove, lad hende fortsætte med at få sin medicin til natten, i hvert fald i 2-3 uger - før I tager stilling til effekten. Skulle effekten vise sig at være for ringe, fortsæt så et par uger til med knuste tabletter til natten, ligeledes skyllet ned med æblecider eller vand + C-vitamin. Selv hvis "forsøget" skulle vise sig at fejle, er der ingen skade sket - tværtimod, vil din mor under alle omstændigheder få mere ud af sin Thyroid om natten, selv hvis heller ikke det er 100%.

B12-vitamin som indsprøjtninger er et rigtigt godt råd, men det er ikke spørgsmål om enten eller, vel? Hovedsagen er at din mor bliver bedre og så mange ellers fik først god effekt af behandlingen, efter at de begyndte indtage medicinen om aftenen, at det er under alle omstændigheder for lovende til ikke at teste, mener jeg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Det der høres ut som mine egne symptomer på leaky gut/candida/matintoleranse - bare multiplisert med 10.
    For min del var antakelig den leaky gut'en forårsaket av halvannen månedes bruk av ibuprofen. Den kan også forårsakes av langvarig irritasjon forårsaket av en matvareintoleranse mot en matvare som ikke er utelatt fra kosten. Og siden en leaky gut slipper for store molekylerr ut i blodbanen vil den lett føre til en økende spiral av irritert tarm og nye intoleranser.

Jeg har blitt merkbart bedre etter et regime med lglutamin(for gjenoppbygging av tarmveggen - kan kjøpes i EU) + ultra clear ph plus (proteinpulver med leverrensende effekt - levren blir belastet når tarmveggen lekker store matmolekyler ut i blodbanen, fås på helsekost) + probiotica (vsl #3 - grisedyr, på resept) og en eliminasjonsdiett basert på en Igg-test og standarddiett mot candida. Etter 14 dager på denne dietten begynte jeg å bruke tricycline (fra allergy reserarch group) mot candidaen.

Alt dette styres av legen min på Heggeli.

Jeg har reagert for lite på candida-utrensingen og legen er usikker på om kuren har virket (jeg tror ikke jeg har candida, men det tror han), så nå bruker jeg i tillegg et kosttilskudd som heter F.O.S - et pulver laget av jordskokk/jerusalematiskokk og seinere skal jeg ha en nyastinkur (soppdrepende middel).

Men... jeg håper du kan finne en såkalt helhetslege, eller en spesialist på matvareintoleranser (IKKE allergier) for din mor. For meg virker det som at Jeanette78 har rett - den avføringen er et tegn på en forstyrret tarm og uten hjelp der vil all medisin virke dårlig.

Lykke til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Tak for interessante svar, Jeanette, Anisa og smgj

Hvor er det flot med alle de her meldinger - jeg vil gå i gang med at undersøge og igangsætte diverse!

Og jeg skal hilse jer mange gange fra min mor som er vældig imponeret over hvad forummets solidariske og kompetente ytringer

(Men hvor er det bare typisk, det er lige op til Jul alt sammen .... Suk.)

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej igen

Min mor har ikke haft overskud til at prøve nye måder at tage medicin på. Så var der jul og lidt af hvert og nu i morgen en barnedåb.

Det ville måske ikke være noget særligt, hvis ikke, min mor havde vældigt dårlig mave hele tiden og samtidig en stædighed, som hun bruger til at få sit liv til at ligne sig selv mest muligt. Jeg har ofte sagt til hende, at hun maser for meget på, og at hun skal huske, hendes krop er en krop og ikke en maskine. Hun er en værre en ...

Lige nu er jeg ekstra bekymret, for ikke nok med, at hun har lavt stofskifte og dårlig mave: Hendes tal er faldet, selvom dosis har været den samme siden begyndelsen af september. Og hvad der undrer mig mere endnu er, at hypofysen ikke forsøger at gøre noget ved sagen.

Tal fra sept. 2010
    TSH 0,03 (0,30-4,00)
    FT4 12,6 (12,8-20,4)
    FT3 1,82 (1,27-2,79)

Tal fra nov. 2010
    TSH <0,01
    FT4 18,5
    FT3 4,75

Tal fra slutningen af december:
    TSH mindre end 0,01
    FT4 14,3 (12,8-20,4)
    FT3 2,55 (1,27-2,79)

Samtidig er indholdet af phosphat (fosfat) forhøjet 1,59 , normalområdet er 0,76-1,41. Kalium ligger nede og roder på 3,3 nmol/l, hvor man ellers mindst skal have 3,5 og højst 4,6.

Det med kalium tænker jeg er meget naturligt, når man har dårlig mave hele tiden. Min mor spiste en stor portion majs i slutninger af oktober, hvor hun også indtog nogle hvedeboller, og det døjer hun med endnu.

Men om der så er mere end det ... Jo, det må der være, tænker jeg. For hvad bestiller den der hypofyse egentlig ? Og hvad er det med det der phosphat /fosfat ? Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet og er kommet frem til, at der muligvis er en risiko for diabetes i forbindelse med for meget fosfor. Min mor har lige fået skannet sine knogler, og der er bestemt ikke tegn på nogen som helst knogleskørhed - tværtimod har hun særdeles stærke knogler i ryg og ben, forlyder det. En opmuntring, når man som hun er hårdt ramt af slidgigt. Så er der da noget knogle at gøre med.... Men kan der måske være tale om for meget calcium i forbindelse med den øgede mængde af fosfat - og er svaret mon i så fald i biskjoldbruskkirtlerne ??

Min mor er ved at blive gal af at have dårlig mave døgnet rundt. B12 har indtil videre ikke været på tale. Leaky gut er en mulighed - men sådan en skulle vel ikke få hypofysen til at tie stille?

Nielsigne

Side 6 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Så fik jeg Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 77
    Siste melding: 19-10-13, 01:52
  2. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  3. Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?