Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vestfold
    Alder
    85
    Meldinger
    9

Angry Har 3 knuter på skjoldbruskkjertelen og en "lubben" binyre.

Har 3 knuter på skjoldbruskkjertelen og en "lubben" binyre. Har vært trett og sliten nesten ett år - legger meg i 7-8-tiden og sover 11 timer. Var denne uke hos DS på Heggeli Helhetsmedisin. Det var andre boller det. Har vært både hos fastlege, endokrinolog og Volvat, men alle avfeiet meg med at jeg hadde "fine blodprøver". Når jeg spurte om binyrene, ble spørsmålet nærmest avfeiet. Var 5 kvartel hos DS og krysset av en haug med symptomforslag. Jeg har trodd at mine symptomer var pga. hypo, men legen mente det var binyrene som var verst ute. Var tilbake etter et par dager med 24 timers urin og fikk tatt masse blodprøver, så nå er det bare å vente på resultatene. Jeg føler at nå blir jeg tatt på alvor og at dette er en lege som virkelig har greie på hormoner og problemetikken rundt dem.
    Hilsen
    Perlemor (som er ny på forumet)

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    34

Standard Sv: Hei!

Hei Perlemor

Jeg kjenner til den følelsen av å bli avfeid - jeg er heldig å ha en dyktig lege på riksen som følger meg.

så fint at du kant en som kunne ta deg på alvor, det er dessverre MYE legene ikke har kunnskap om, og som jeg har skjønt er ikke det med stoffskifte bare bare å vite det meste om.

Men håper at han på HeggeliHelhetsmedisin finner noe vettu

Lykke til

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Var denne uke på Heggeli Helhetsmedisin

Hva er en "lubben" binyre?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Var denne uke på Heggeli Helhetsmedisin

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hva er en "lubben" binyre?
    "Buttet" ? På engelsk: plump, chubby, tubby
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jo, disse benevnelsene kjenner jeg. Men jeg har aldri hørt det brukt om binyrer. Hva betyr det, i medisinsk forstand?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vestfold
    Alder
    85
    Meldinger
    9

Angry Sv: Var denne uke på Heggeli Helhetsmedisin

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jo, disse benevnelsene kjenner jeg. Men jeg har aldri hørt det brukt om binyrer. Hva betyr det, i medisinsk forstand?
    Jeg forsto på legen at jeg hadde binyrebarktretthet - benevnelesen "lubben" binyre fikk jeg på CT på Aleris. Er så fryktelig trett for tiden - hadde lagt meg i 6-tiden i kveld, men så våkner jeg etter noen timer og går rundt og sliter og tenkte jeg skulle ta en titt på Sonja's, og hyggelig å finne svar! Er ikke helt sikkert på hvordan det der med tråder virker, men jeg gjør mitt beste. Altså legen mente at binyrene var verre fatt enn skjoldbruskkjertelen, så når jeg skal til ham neste gang (17. nov,) når prøvene er ferdige, får jeg vel en dose av både det ene og det andre, og så er det bare å avvente på bedre form.
    Nattahilsen fra
    Perlemor

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vestfold
    Alder
    85
    Meldinger
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Perlemor Vis post
    Jeg forsto på legen at jeg hadde binyrebarktretthet - benevnelesen "lubben" binyre fikk jeg på CT på Aleris. Er så fryktelig trett for tiden - hadde lagt meg i 6-tiden i kveld, men så våkner jeg etter noen timer og går rundt og sliter og tenkte jeg skulle ta en titt på Sonja's, og hyggelig å finne svar! Er ikke helt sikkert på hvordan det der med tråder virker, men jeg gjør mitt beste. Altså legen mente at binyrene var verre fatt enn skjoldbruskkjertelen, så når jeg skal til ham neste gang (17. nov,) når prøvene er ferdige, får jeg vel en dose av både det ene og det andre, og så er det bare å avvente på bedre form.
    Nattahilsen fra
    Perlemor
    Her er jeg igjen - Perlemor. Er det noen som kan fortelle meg om binyretrouble er "livsvarig", eller kan det kureres? Har begynt å ta lakrisrot-kapslet - og spiser nå lakrisbåten med god samvittighet. Har Anti-TPO på 400 - den har vel ikke noe med binyren å gjøre, men bare skjjoldbruskkjertelen. Skal ta biopsi nr. 2 av den største knuten i slutten av november (3 måneder etter den første) som var litt utydelig. Det sto noe om at det kunne være en follikulær tumor! - synes jo høres skummelt ut?

Håper noen vil skrive til meg. Det føles så godt å ha kontakt med likesinnede. Kan jo ikke slite ut venninnene og datteren min med all sykdommen, men jeg er jo så full av den (mener opptatt av den). Kan jo røbe alderen min - ble 70 i år, så jeg har jo mesteparten av livet "bak" meg, men kan godt tenke meg å ha det bedre enn hva tilfellet har vært det siste året. Glemsk, ukonsentrert, sliten og hele tiden den TINNITUS'en !!

HIlsen fra
    Perlemor

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ren lakrisrot uten sukker er bra, hvis du ikke sliter med høyt blodtrykk. Men det er en del ting som ikke er bra for binyrene dine. Det er blant annet sukker, kaffe, te, alkohol og for mye karbohydrater. Hvis du er glad i kaffe eller te, forsøk å gradvis senke forbruket ditt. Jeg brukte selv desilitermål og senket kaffedosen fra det forbruket jeg hadde på den tiden til ingenting i løpet av en uke. Å kutte brått kan gi deg hodepine. Det er et forum her inne som heter "binyrer". Der finner du masse informasjon.

jeg kan også anbefale boka til en lege som heter Wilson. den er oversatt til dansk også. Hvis du leser Wilson, vær klar over at han bedriver litt av det jeg vil karakterisere som skremselspropaganda mot hydrokortison. Glem det, og lytt til legen din! Wilson har laget sitt eget produkt som han er interessert i å selge. Ellers skriver han mye bra om å jobbe med stressmestring, om mat osv.

Varighet: For de fleste er dette noe som kan behandles og som går over, slik at du kan kutte ut medisiner (hydrokortison). Forløpet er forskjellig for alle, noen kan bli friske etter tre måneder, noen etter ett halvår, andre kan bruke lengre tid. Det som er viktig, er å være tålmodig! Vær også klar over at det å være følsom for stress kan sitte lenge i.

Så mens du venter på å starte med medikamenter, kan du gjøre mye allerede med stressmestring, avspenning, hvile, kosthold etc.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vestfold
    Alder
    85
    Meldinger
    9

erte1Takk for svar Vigdis. Ser at du har skrevet mye vettug på forumet - jeg har bare så mye
    å lære. Det var veldig oppmuntrende å høre at dette med binyretrettheten faktisk går over og at den ikke blir en kronisk sykdom. Jippy!!
    Perlemor

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vestfold
    Alder
    85
    Meldinger
    9

Standard Hashimotos autoimmune thyroidbetennelse

Hei! Jeg "vet" at jeg har lavt stoffskifte, men når prøvene er fine, så er jeg frisk ifølge de kloke legene. Har anti-TPO på 422 og knuter på skjoldbruskkjertelen. De har vært sjekket flere ganger (biopsi).

Har hatt mange timer på Heggeli og heller ikke der ble jeg anbefalt medisin for lavt stoffskifte. Istedet ble det en matintoleransetest, og det viste seg at jeg er kasein- og glutenintolerant! Har holdt meg helt unna kasein og gluten, men ingen bedring.

For 3 uker siden tok jeg Sørlandsexpressen ned til Dr. Øverbye i Arendal. Hadde med en ganske fersk blodprøveutskrift, og etter at han hadde sett igjennom den, sa han at jeg hadde Hashimotos autoimmune thyreoidbetennelse! For en lettelse å endelig få en diagnose!

Har tatt Armour i 3 uker, begynte forsiktig og går pr. idag på 120 mg. Høres det OK ut? Merker ingen bedring.

Arendal synes jeg er langt unna for å bli fulgt opp. Er det noen der ute som vet om en fastlege som er "på vår side" - som kan dette med lavt stoffskifte/Hashimoto/armour. Helst i Bærum, Asker eller Oslo vest?

Jeg beklager at dette ble så langt, så tusen takk for tålmodigheten deres!

Beste hilsen
    Perlemor

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. 3 knuter på skjoldkjertelen og "lubben" binyre
    Av Perlemor i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 08-10-11, 09:22
  2. Svar: 23
    Siste melding: 26-03-11, 08:16
  3. Cyster og knuter
    Av cyrene i forumet Operasjonssalen
    Svar: 23
    Siste melding: 21-08-09, 20:15
  4. Svar: 0
    Siste melding: 11-10-07, 10:55
  5. Knuter i kjertelen.
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte