Viser søkeresultater 1 til 10 av 153
Tråd: Hashimoto's siden 2003
Threaded View
-
24-10-11, 12:40 #26
Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
Ja det er rart at komme lidt i andre omgivelser - jeg har været sygemeldt/deltidssygemeldt siden 3.1.11, så jeg kan godt blive lidt træt af lejligheden engang imellem, og så er det rart at se noget andet

Mht mit forløb i Belgien, så var jeg første gang i klinikken i slutningen af april, hvor jeg blev sat på Erfa, Florinef, DHEA, Estradiol og Progesteron - da min prøver viste lave værdier på de fire sidste - og jeg oveni havde lavt stofskifte på celleniveau, selvom blodprøver viste forholdsvise høje stofskiftetal på syntetisk T3/T4.
Derudover havde jeg jern-, jod-, magnesium- og d-vitamin mangel, samt for lave værdier af B12, A- og E-vitamin. Så jeg har taget/tager også tilskud for alt dette sammen med (i perioder) c-vitamin, zink, selen, B-vitamin, Pantotensyre, Fiskeolie, krom osv. osv.
Jeg oplevede en bedring efter 1-2 måneders behandling, hvor jeg begyndte at kunne gå nogenlunde igen og fik lidt mere energi og var mindre tåget i hovedet. Jeg fik dog overdoseringssymptomer på både DHEA og Erfa, så jeg måtte stoppe med DHEA - og satte Erfa ned - og efter en måneds tid fik jeg symptomer på alt for lavt stofskifte igen - og tallene bekræftede, at de lå helt lavt indenfor normalområdet. Jeg har nu brugt de sidste måneder på at stige langsomt i Erfa, da jeg får overdoseringssymptomer, hvis jeg går hurtigt frem. Og så har jeg afventet resultat af en spytprøve for Cortisol og DHEA, da jeg ville have bekræftet, at min værdier lå lavt, førend jeg gik i gang med begge dele, som lægen i Belgien anbefalede på baggrund af mine symptomer. Prøven viste helt normal Cortisol kurve og værdier, men alt for lavt DHEA (som også tidligere er vist i blodprøver), så jeg er derfor forbeholden overfor at begynde på HC... men er startet op på DHEA i en femtedel dosis af, hvad jeg fik i sommer.
Og så skal jeg have justeret i estradiol og progesteron, da min cyklus er blevet helt tosset - alt for lang med for lille blødning - og oveni har jeg menstruationssmerter i to uger op til og meget hævede bryster...
Jeg har været heldig at finde en forholdvis fornuftig endokrinolog her i DK (troede ikke, det var muligt). Og jeg har fortalt ham om min behandling i Belgien, som han passivt bakker op om (han må jo ikke anbefale hormoner, der er forbudte i DK) - og han foreslog selv at tage løbende prøver for de hormoner, jeg får. Derudover udskriver han gerne Erfa til mig, så det er meget rart - men erstatter jo ikke det, de kan i Belgien - men er et supplement.
Mht kosten kan jeg godt forstå, det er svært.
Jeg skrev forkert - jeg kan godt tåle nødder, har bare intolerance overfor mandler. Til morgenmad spiser jeg fx økologiske kyllingepølser eller noget andet øko-kød, eller torskerogn, rød peber, agurk, hommus (uden så meget hvidløg
), tahin, avocado, grøntsagsrester fra aftensmaden - og så spiser jeg også ofte noget økologisk brød med spirede kerner (men det kan du selvfølgelig ikke). Jeg forfalder også til gede- eller fåreost lidt for tit - og det skal jeg til at have skåret væk for at se, om det kan hjælpe på fordøjelsen.
Min kæreste og jeg har meldt os ind i noget, der hedder Københavns Fødevarefællesskab, hvor man hver uge henter en pose med årstiden økologiske/biodynamiske grøntsager fra gårde i nærheden - det hjælper lidt til at blive inspireret til at variere kosten, da vi her får grøntsager, vi ikke ellers ville have brugt.
Jeg er også blevet ret glad for raw-kager, men der er jo desværre nødder i de fleste - og så har nogle af dem nok også for højt glukemisk indeks til, at det er noget, man skal have alt for tid.
Men jeg kan sagtens følge dig i forhold til ofte at blive helt ligeglad med mad, fordi fantasien bare ikke slår til. Tror det kan være en god idé hele tiden at prøve at søge nye opskrifter og inspiration på nettet...
Mht libido kan jeg også følge dig - men for mit vedkommende handler det mest op, at jeg det meste af tiden har det så skidt, at det ikke lige er det, min krop er indstillet på - men jeg ved også, at det kan være udtryk for manglende hormoner, så det kan være din nye behandling kan hjælpe der
Det må virkelig være hårdt, når du har været vant til at dyrke meget motion. Det har jeg 'heldigvis' ikke - men den fysiske begrænsning kender jeg alt til. Jeg kan ikke stå særlig længe ad gangen - og i foråret kunne jeg næsten ikke gå ned til bussen. Ny cykler jeg igen og kan gå længere, selvom det strammer og gør ondt i benene, når jeg gør det - men det gør klaustrofobien mindre at have fået bevægeligheden igen.
Så vidt jeg kan læse i den tråd, er det først for nylig, du tog til Norge... behandlede du dig selv inden da og købte medicin over nettet eller?
Håbefulde tanker lige tilbage
Lignende tråder
-
Hyper 2003. Blev det behandlet alt for langt ned. 2010 Erfa Thyroid
Av Pjevs i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 22Siste melding: 07-05-10, 22:07 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44 -
Hyper siden -92 hypo siden -98
Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 97Siste melding: 21-11-09, 11:45 -
Lavt stoffskifte siden 2003
Av Anee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-11-09, 09:01

Svar med sitat

Bokmerker