Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Jeg er temmelig overbevist om at du har lavt stoffskifte og lav binyrefunksjon. Ja man kan ha begge deler på en gang. Lav binyrefunksjon vet vi lite om hvorfor oppstår. Det vi vet (fra seriøs forskning) er at pasienter med hypothyreose ofte har lavere cortisolverdier enn andre. Det leder meg til den konklusjonen at lav binyrefunksjon kan være forårsaket av lavt stoffskifte.
Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Binyreprøvere skal danne en jevnt fallende kurve, med høyest verdi om morgenen og lavest om kvelden. Din kurve er nesten identisk med min (jeg har lav binyrefunksjon og behandles med HC). Stoffskifteprøvene dine viser tydelig tegn på at hypothyreose kan være i utvikling, med stigende TSH og stigende FT3 (den stiger gjerne før den faller, noe jeg ser som kroppens forsvar mot lavt stofsskifte.)

Hei Blondie

Hvordan fikk du mistanke om OG sjekket at binyrefunksjonen er lav? Jeg hadde en kjempediskusjon med min fastlege, som ikke kan forstå hvorfor jeg vil sjekke binyrene. Jeg forklarte at jeg har lest en bok om binyretretthet som kan utløses ved mye og langvarig stress over flere år, noe jeg har opplevd spesielt i forbindelse med jobben. Fra jeg ble 100 % sykemeldt og måtte søke om uføretrygd, har jeg vært ganske utafor (lettere deprimert). Fastlegen synes jeg burde ta antidepressiva, men der er jeg steilt imot. Psykiater Dag Coucheron mener at antideppresiva skrives ut i for stort omfang av fastleger.

SITAT:: Det ser nemlig ut til at antidepressiva demper følelser mer generelt enn spesifikt. Ikke bare at tungsinnet letter noe - det følelsesmessige registeret minsker, blir flatet ut, og mennesket opplever eller føler generelt sett mindre.
Verdenen blir fargeløs: : Opplevelsene av sorg, smerte og meningsløshet blir nok ofte noe bedre, men gleden i livet, opplevelsen av samhold, natur, arbeid og kjærlighet, høvles ned

Hvordan i allverden bør jeg gå fram for i det minste å få tatt spyttprøver når fastlegen er motvillig og begrunner dette med at slike prøver er dyre? Jeg lurer på om en diagnose eller mistanke om en må ligge til grunn