Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
  1. #1
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Standard Fagspråk/knutestruma/UL

    Jeg har akkuart fått påvist knutestruma, noe jeg nå har fått svart på hvitt, men jeg sliter litt med å tyde alt som står i brevet.
    Er det noen her som kan fortelle meg hva det vil si når knuten har en kolloid randsone?

    Google klarer ikke helt å hjelpe meg der, får bare treff jeg ikke klarer å få noe vettugt ut av.

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Her og her og her står det litt om knutestruma. Det ser ut som om kolloid er knute? Og randsone betyr jo i ytterkanten, altså at det vel er noe de kommer til å følge opp, vil jeg tro, men ikke gjøre noe med nå. Viktig å ikke sitte på kammerset og bli redd. Lurt å spørre! Men slik latin kan jo skremme vannet av meg i alle fall
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  3. #3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Kolloid randsone (rand-og-zone) betyder, at knudens yderlaget er ikke fast, men flydende eller gelèagtig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  4. #4
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Takk for svar
    Den siste linken der er vel den eneste siden jeg ikke har vært innom til nå tror jeg, og der ser det ut til at du kan ha rett. Likevel blir jeg litt forvirret av følgende: kolloid knutestruma, solitære knuter,, her ser det ut til at dette er 2 forskjellige typer, men i mitt brev finner jeg begge begrepene. Kan det være slik at knuten kan endre seg fra en type til en annen?
    Konklusjonen er at jeg har knutestruma med solitær knute. I teksten lenger opp står det: "en kolloid randsone sees perifert. Benignt preg".

    Egentlig er jeg veldig beroliget av det ultralydlegen sa, men vitebegjærlig som jeg er, så må jeg prøve å finne ut av alt med en gang

    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Kolloid randsone (rand-og-zone) betyder, at knudens yderlaget er ikke fast, men flydende eller gelèagtig.
    Aaah, takk! Det gir jo litt mer mening

  5. #5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Sitat Opprinnelig skrevet av valentina Vis post
    Konklusjonen er at jeg har knutestruma med solitær knute. I teksten lenger opp står det: "en kolloid randsone sees perifert. Benignt preg".
    Det betyder bare, at du har en enkel knude (solitær = solo eller enlig, dvs. uden selskab af andre knuder) med u-fast yderlag og harmløs (benignt = harmløs eller godartet).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  6. #6
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Takk for svar, og ikke minst at dere bærer over med en forvirret stakkar som hele tiden har innbilt seg at hun er 100% frisk til tross for diverse plager
    "Så lenge ikke noe annet er bevist, så er man frisk som en fisk" Jada...

    Har heldigvis funnet mye nyttig info her inne, og er sjeleglad for at et forum som dette finnes. Er spent på hva som skjer fremover nå, og tror nok ikke dere blir kvitt meg med det første

  7. #7
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Så ville jeg tatt med denne informasjonen du fikk, til fastlegen, og be ham oversette det til dagligtale. Jeg synes det er en uting at de ikke kan sende brev hvor både latinen og oversettelsen står.

    Latin kan skape mye unødig angst og uro
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  8. #8
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    25

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Er egentlig helt enig, men dette dreier seg nok bare om en kopi av brevet som er sendt til legen, og da er det vel kanskje naturlig at det blir på latin? Sikkert ikke alle som er så vitbegjærlige som meg heller, men kanskje slår seg til ro med det legen sier og konklusjonen nederst i brevet...

    Det skal også sies at jeg faktisk er mer glad for å få et slikt svar, enn at jeg skulle vente på tlf fra legen da hun sikkert også venter på de siste blodrøvesvarene.
    Når jeg tenker etter så burde vel de også vært på plass allerede? Snart 2 uker siden jeg tok de...

  9. #9
    Uregistrerte Gjest

    Standard Sv: Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?

    Hei, har fått påvist kollodialt struma altså knutestruma. Skal til Ahus i mai for å ta en ordentlig sjekk. Leser masse rundt, og dette forumet er veldig informativt.

    Jeg har tatt blodprøver som tilsier at de er normale, lurte på om noen kunne se på de for å se om de faktisk er normale.

    TSH - 0,53
    T4 - 14,4
    T3 - 4,7

    Jeg kan nevne symptomer i fleng. Alt fra hyper, snakkesalig, sette i gang tusen prosjekter samtidig, løs mage, rastløs, indre uro til slappfisk av dimensjoner, evig trøtt, sint så det suser etter, ekstremt temperament, søvnløs, mensen som kommer etter to uker, så seks til neste, barnløshet.

    Symptomene har forverret seg i takt med størrelse på kul, og jeg vil tørre å påstå at det største symptomet er eksplosivt sinne.

    Håper noen kan hjelpe meg litt og fortelle meg litt om dette

    Mvh

    Lise

  10. #10
    Uregistrerte Gjest

    Standard Sv: Fagspråk/knutestruma/UL

    Ingen som er her inne om dagen?

    Mvh

    Lise

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

  1. Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma
    Av emraudstein i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 12
    Siste melding: 28-12-15, 19:55
  2. Struma / knutestruma
    Av Bianca23 i forumet Operasjonssalen
    Svar: 3
    Siste melding: 18-02-10, 22:06
  3. Knutestruma
    Av nita i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 11-05-07, 19:13
  4. Knutestruma
    Av ronja i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 10-03-07, 22:22
  5. Knutestruma
    Av sos i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 22-08-06, 15:56

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn