Jeg tror nok at jeg gikk ned for mye på kortison i sommer. Så kom det noen hendelser i livet mitt som utløste mye stress. Så skjedde det som skjedde den 22.07. Det gjorde noe med meg. Ganske mye, for det berørte hendelser jeg har opplevd tidligere, på en meget smertefull måte. Så hadde jeg et stort arbeidspress på jobben min. Alt i alt var det ikke så rart at siste måling på hormoner viste at alt var nedadgående sammenliknet med forrige måling

Aldosteron (ref 5-77) i februar 76, nå 36
S-testosteron (ref <3.0) i februar <0.5, nå fortsatt <0.5 tiltross for tilskudd av testosteron
S-DHEA-Sufat (ref <7.5) i februar 1.6, nå fortsatt 1.6
U-Fritt Kortisol (ref 45-272) i februar 136, nå 115
S-Østradiol i februar 0.58, nå 0.18

Jeg bruker testosteron gel, men ser at dosen har vært for forsiktig. Legen ba meg bruke en tredjedel av en hel pumpebevegelse, en liten ert. Dessverre tolket jeg den lille erten som litt for liten. Og foretok ingen utforskning av hvor stor en hel dose i en pumpebevegelse var. Det har jeg sjekket ut nå, og ser at jeg har brukt ca 1/6 dose eller mindre, i stedet for 1/3. Jeg var for langsom etter alt som hendte i sommer på å starte stressdosering med kortison. Nå har jeg lært en liten lekse. Jeg burde forstått hvor det bar hen, etterhvert som jeg slet mer og mer med å klare å sove. Min erfaring i vinter var jo at da jeg fikk full dose med DHEA, 25 mg, pluss testosteron og pregnenolone, så fikk jeg sove. For meg har søvnproblemer tydelig en sammenheng med lave hormonverdier.

Nå bruker jeg 20 -22.5 mg kortison, jeg har økt testosteronen og sover som en stein gjennom natten. Kroppen og psyken har roet seg. Det kjennes godt. Jeg skriver dette her, for å minne dere andre som også bruker flere hormoner, at det går an å komme dithen at man feiltolker en situasjon, og dermed opplever en forverring. Men jeg fungerer, jeg jobber. Men jeg merker når jeg trener at det holder med en time litt hard trening. Jeg kjenner igjen litt av den opplevelsen jeg hadde da kortisolet var skikkelig lavt, og det å trene hardt var helt feil. Jeg trente hardt en time i går og i forrigårs, og det kjennes helt ok nå. Men mer enn det skal jeg ikke gjøre. Kroppen sier tydelig i fra, så jeg har et litt lavere tempo enn jeg hadde tidlig på sommeren. Jeg har veldig lyst på treningsøkter på 1.5-2 timer, men det er for tidlig.