Sitat Opprinnelig skrevet av chr83 Vis post
Jeg er en 28 gammel jente som fikk diagnostisert høyt stoffskifte (toksisk adenom) i februar og som lenge har slitt nå. Jeg fikk radioaktiv jodbehandling i mai og 4 måneder etterpå er jeg fortsatt ikke helt bra. Snakket med legen på sykehuset i dag og han sier at blodprøvene mine nå stabiliserer seg og at jeg burde føle meg i fin form for kroppen produserer nok tyroksin til at jeg skal klare meg gjennom dagen. Problemet er bare at jeg føler meg helt elendig!!! Slapp, utmattet, føler at jeg skal besvime, følelsen av lavt blodsukker selv om jeg spiser ofte.
Du føler dig elendig fordi du har nu lavt stofskifte, hvilket presser dine binyrer der ikke har ressourcer til, helt at kompensere for mangel på thyroxin, og "følelsen" af lavt blodsukker kunne netop tyde på, at binyrene ikke magter at danne cortisol nok til begge dele: bredt at kompensere for thyroxinmangel, og udføre et af sine oprindelige "jobs", bl.a. at "bestyre" sin role i "insulin/glukose-funktionen".
Blodprøvene mine har vært ekstreme fra 50 FT4 på det høyeste, men de siste 5 ukene har blodprøvene vært;

FT4: 10, TSH, 12
FT4: 13, TSH, 8
FT4: 13, TSH, 6 (dette er siste måling nå på mandag)
Selv om TSH ikke er helt i normalområdet ennå mente legen at jeg kom til å klare meg fint uten Tyroksin og at kjertelen så ut til å fikse dette selv. Han mente at grunnen til at jeg følte meg i dårlig form måtte komme av noe annet???
Jeg tror at din læge håber, at det stigende FT4 og faldende TSH tyder på, at din kirtel forsøger selv at arbejde på at normalisere sin funktion, og det er derfor at lægen tøver med at give dig recepten på Levaxin. Problemet er bare fortolkningen af ordet "normalisere", fordi ingen ved, heller ikke din læge - hvor i alverden skal dine personlige" værdier ligge, for at du skal trives. Som det lige nu ser ud, har du dundrende lavt stofskifte og det er derfor at du føler dig så elendigt og lægen afslører her sin uvidenhed, hvis han ikke kan se sammenhængen mellem dine tal og dine symptomer. Lige nu har du de "bedste" gode grunde til at føle dig elendigt, så lad ingen bilde dig ind at du er hypokonder, eller at du "må have" psykiske problemer, der skal behandles med antidepressiva. Det er dit stofskifte og stofskifte alene som er årsagen til din mistrivsel.

Jeg tror selv, at du bør lade tiden arbejde for dig endnu i 8-10 uger, for at se om din kirtel klarer at komme op på en ydelse, hvor den kan danne hormoner nok til dit eget individuelle behov. Selv om det sikkert at plagsomt at vente på at kirtlen kommer sig (om den gør), er det alligevel bedst at tage den chance, fordi selv den bedst tilpasset behandling med hormontilskud, kan aldrig nogensinde blive lige så fintfølende som når det er egen kirtel der gør jobbet. Det kan godt betale sig at give sig selv den chance og se om kirtlen kan klare det selv.

Jeg trodde kanskje at det var normalt å føle seg litt uggen i etterkant selv om prøvene er nesten gode.
Du må gøre dig selv den vigtigste tjeneste og en gang for alle stoppe med at have (over)fokus på dine prøver. Det er ikke blodprøvetal, men dine symptomer eller din trivsel, som fortæller dig klart og tydeligt OM din kirtel er ved at komme sig til selv at forsyne dig med for dig, den rette mængde af T-hormoner - eller - såfremt du kommer senere i behandling med Levaxin, om doseringen af medicin er korrekt eller for lav (eller for høj). Derimod hvis du senere i forløbet vælger at prioritere opmærksomhed på dit TSH og "normalområder" - da vil du højst sandsynligt aldrig opnå en stabil bedring.

Hvorfor denne skræmmende forudsigelse? Det kan du læse om i "Normalområdet" findes ikke og Undgå blodprøvernes TSH-tyranni.

Som sagt - giv endnu lidt tid og hvis bedringen ikke klart og tydeligt viser sig stigende og i fremgang indenfor 8 til 10 uger - vil tiden være inde til at kæmpe bravt for at komme i behandling uanset pæne tal. Krydser fingre for dig.