Viser søkeresultater 71 til 80 av 86
-
13-10-07, 08:54 #71
Jeg tror det er et veldig godt spørsmål, det med 50% uførhet, hvordan få det til. Mange av oss er i den kategorien tror jeg.
-
30-10-07, 16:58 #72
Hei, har du vært på det møtet nå?
Dette med 50 % uføre er noe jeg også lurer på.
Ønsker også å jobbe 50%, takler ikke 100 %, jobber nå 65 %- men sliter :/ 50 % er grensen for hva jeg klarer og slik har det alltid værtJeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste... Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer...
-
06-11-07, 13:34 #73
Faren min er 85% ufør og dette har han fått etter år med forskjellig sykmelding, deretter attføring, så ble han 50% ufør og 50% attfør (tror jeg å huske). Så var han bare ufør i 50 eller 60%. Så fikk han nytt hjerteinfarkt (nr 3) og da ble det opp på 85%. (Etter lengre tid sykemeldt for de prosentene som ikke var ufør).
Opprinnelig skrevet av nora
Dette er vistnok noe du kan diskutere med legen, og det er legen som søker for deg. Men reglen om sykmelding, deretter attføring før ufør, det vet jeg ikke stort om :-)
-
13-09-08, 23:03 #74
Lio ???
Hei !
Endokrinologen jeg går til vil prøve ut Lio....hvordan dette nå skrives eller heter,(T3 ) på meg.
Kan noen gi en enkel grei forklaring på hvordan dette virker, hvilke bivirkninger jeg kan forvente meg osv.
Har problemer med den nye "innfatningen" forumet har fått, klarer rett og slett ikke å finne ting.
Dette lodne hodet mitt takler ikke lett nye ting. Vær så snill å ikke flytt det, for da vil jeg få problemer med
å finne svarene jeg håper på å få. Jeg lever virkelig opp til "navnet" mitt.
Høst-hilsen
-
13-09-08, 23:32 #75
Re: Lio ???
Hei!
Jeg begynte med Lio for fire dager siden. Tar 2 x 5 mcg pr dag - legen ville ha meg på 20 mcg pr dag, men jeg velger å ta det gradvis - er helt hysterisk redd for å bli overmedisinert.
Hvordan den virker i kroppen? Sjekk n'Finns svar til meg under temaet "Liothyronin-historier".
Min erfaring som fersk bruker: Noe lettere humør - jevnt over bedre sinnsstemning rett og slett. Eller kanskje det er den berømte placebo-effekten? Noen dramatisk forskjell er det dog ikke - foreløpig. Har merket et slags press på hodet de siste dagene, men om det har noe med Lio å gjøre vet jeg ikke.
Bare prøv - funker det ikke er det jo bare å slutte. De fleste sier det er i toppetasjen endringen merkes best - og skjer det blir jeg bare superhappy
. Men så er det jo også de som ikke merker noen endring i det hele tatt. Det er i grunnen bare en måte å finne det ut på - lykke til!
-
13-09-08, 23:45 #76
Ikke LIO, men TRIJODTYRONIN
Fikk jeg det riktig nå tro ? Altså lurer jeg på om noen kan fortelle meg litt enkelt om
hvordan dette fungerer og om eventuelle bivirkninger. Tips ? Endo`n min vil prøve ut dette på meg.
Nok en hilsen fra
-
13-09-08, 23:49 #77
Re: Lio ??? Trio ??
Hei Berit !
Tror det må være for sent på natta for meg jeg. Er det Lio eller er det Trijod.... det heter. Det er i alle fall ikke det Finn tar. Håper jeg ikke har laget kluss her nå da.
-
14-09-08, 09:46 #78
Re: Ikke LIO, men TRIJODTYRONIN
Lio = Liothyronin, som er et handelsnavn for en tablett.
Tabletten inneholder Trijodthyronin som er kroppens stoffskiftehormon T3.
Kroppen lager dette av Thyroxin (T4), som er innholdet i Levaxin.
Disse hormonene har navn etter hvor mange jodatomer som er festet til dem. T4 har 4stk jodatomer - osv.
Kroppen skaffer seg stoffsikftehormoner fra to kilder :
1. Den langsiktige forsyningen kommer fra kjertelens T4 som er 75% av produksjonen. Denne bindes umiddelbart etter produksjonen til et protein (TBG) og dette er kroppens måte å lagre hormoner på. Etter 3uker på lager omdannes T4 til T3 av en prosess som heter de-jodinasen. Prosessen og skal sikre det grunnleggende behovet for stoffskiftehormoner..
2. 20% av det kjertelen produserer er T3 som er klar til bruk umiddelbart. En del av denne produksjonen blir omgjort til inaktivt T3, -T3 eller rev.T3.
Kjertelen vil altid produsere for mye, så prosessen som inaktiverer T3 ses av noen på som den siste finreguleringen kroppen gjør av stoffskiftet.
Men når kjertelen ikke produserer, og man spiser bare Levaxin kommer all T3 fra prosess nr.1.
Denne ene kilden må også dekke bidraget fra prosess nr.2.
Følgen er at man må spise mer T4 for at kroppen får så mye T3 som den hadde når kjertelen virket, og kroppens T4 lager må derfor være større enn det var.
Det betyr at de grenseverdier som er satt av friske mennesker ikke gjelder for "oss", vi må ha en høyere øvre terskel for fT4 enn den som brukes idag.
Vi må altså ha en høyere fT4 måling for at kroppen skal lage den samme mengde T3 som vi hadde den gangen følte oss bra.
Og det fører nødvendigvis til at TSH blir lavere. Det er det desverre ikke noe å gjøre med !
TSH er helt uten funksjoner når kjertelen ikke virker, så det har ingen betydning om den er null.
Denne viten må før eller senere føre til at man forkaster metoden med å dosere pasienter etter TSH-verdien. Det er rett og slett ikke faglig hold for å gjøre det !
Hos noen av oss for TSH en høyere verdi enn null, og det kan jo være en brukbar ordning å merke seg den som et holdepunkt i doseringsspørsmål.
Men at alle skal doseres til TSH=1 eller at alle skal hode seg innen for de grenseverdier som jo er satt av antatt friske mennesker - er tull.
Det ble langt dette, men meninga med å skrive dette er bare for å si at neon ganger kan en høyere Levaxindose dekke kroppens T3-behov bare ved å øke den.
Behandlermiljøet gjør ikke dette fordi TSH da, etter deres mening, blir for lav.
Og det er en mening de ikke fagelig kan begrunne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-09-08, 10:05 #79
Re: Lio ???
Jeg bruker jo Armour, som er biter av en grisekjertel.......
Den inneholder jo alt kjertelen lager, og det er jo en enkel filosofi at man blir hva man spiser.
Stoffskiftehormoner har navn etter hvor mange jodatomer de har.
Stoffskiftehormonet heter Trijodin eller Trijodthyronin. Tri for 3stk jodatomer.
Det T3-produktet som har markedsføringstillatelse i Norge bruker handlesnavnet Liothyronin, og produseres Nycomed Pharma A/S, som nok trives godt som monopolist.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-09-08, 14:14 #80
Re: Ikke LIO, men TRIJODTYRONIN
Hei Finn !
Klart og oversiktlig svar. min TSH var sist på 0,09. fT4 ogfT3 svarene husker jeg ikke. Har rotet de bort, mest sannsynlig i søpla sammen med reklamen.... De var i alle fall innenfor referanseverdiene, men det hjelper ikke meg når jeg har de samme symptomene som rett etter at jeg ble overmedisinert for snart 2 år siden. han, altså endokrinologen sa at vi kunne prøve Lio for å se om det hjalp...."da er det i alle fall prøvd", sa han.
hadde vært fint om noe av tåka forsvant slik at jeg ikke setter meg i andres bil og fortvilet prøver å få nøkkelen min i tenningslåsen. Godt at en har en humorist i magen. Takk igjen , Finn. Kommer tilbake når jeg ser hvordan dette går.
Søndagsklem fra
Lignende tråder
-
Etter medisineringen er formkurven stigende. Har lært mye om hypothyreose...
Av Joni i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 24-11-09, 19:47 -
7 uker har gått, se nå.
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 03-04-08, 20:10 -
Det har gått opp et lys for meg!
Av LilleTrille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 04-09-07, 20:54 -
Jeg har gått ned i vekt!
Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 23Siste melding: 24-05-06, 17:12 -
Gått på levaxin i tre år, og prøvene har kun vært "ok" en gang
Av Pinky i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 5Siste melding: 20-05-05, 22:08
Svar med sitat

Bokmerker