Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
Jeg har gått på Levaxin i to og et halvt år nå. Siden april har formen faktisk ikke vært så verst, men jeg vurderer å bytte til Armour eller Erfa hvis det kan hjelpe meg med å bli kvitt ødemer. Det er jo mange av dere som skriver her som har gått over fra syntetisk til naturlig thyroid - hvilke erfaringer har dere? Er det mange som har opplevd at ødemene forsvant?
Hej Bettie

Jeg var i behandling med syntetisk levothyroxin (Eltroxin) fra 1978 til 2006. Mens jeg endnu var ung og yngre, gik det nogenlunde med kroppens forskellige funktioner, men efter at jeg har passeret de 40 år - begyndte alting at forfalde inkl. vægtstigning og ødemer. Det var nogle underlige ødemer, der hovedsageligt var synlige rundt om anklerne og så ud, nærmest som hårde (og meget smertefulde ved tryk) pølse-ringe rund om anklerne. Efterfølgende begyndte lignende pølse-ringe at dannes også rundt om håndleddene. Karakteristisk (som sagt) var, at de var kompakte, hårde ved berøring og meget smertefulde ved stærkere tryk.

I 2006 smed jeg både lægerne og deres Eltroxin ud af mit liv og startede på selvbehandling med Thyroid. Det gjorde jeg ikke kun pga. "pølse-ødem-ringe" men mest fordi det gik stærkt med at forfalde, både kognitivt, mentalt og fysisk i en grad, der ikke var til at misforstå: det var enten at gøre noget selv (når lægerne ikke ville) eller ende som en grøntsag. Der er dog ikke sket det helt store til at begynde med, bortset fra en forbedret funktion i dagligdagen. De fysiske tegn for bedring kom faktisk lige så snigende, som skaderne gjorde i årene før medicinskifte. Mange af disse skader har jeg ikke engang været klar over, og først når de er blevet udbedret hen ad vejen - blev jeg opmærksom på dem for første gang.

Hvornår præcis ødemer og pølse-ringe forsvandt ved jeg faktisk ikke. Jeg blev klar over det først da jeg tilfældigvis bemærket at de var væk. I dag ophober jeg kun vand de dage, jeg får for lidt salt ved måltider. Det betyder ikke at jeg skal have masser af salt, men bliver min kost tilfældigvis for lidt saltet den dag - hæver både mine hænder og fødderne samt ankler. På lune sommerdage kan jeg dog også udvikle ødemer pga. kalium-tabet (med sved), men efter en eller to Caleorid-depottabletter forsvinder også disse ødemer.