Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
Tråd: Tossa's dagbok.
-
06-08-11, 07:05 #11
Sv: Tossa's dagbok.
Hvis legen din ikke vil starte behandling for å bedre stoffskiftet ditt, kan det hende at det er en ide å bytte lege
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
08-09-11, 10:59 #12
Hvorfor får jeg ikke starte på behandlig/Prøvebehandlig?
Nå har jeg vært mye inn og ut hos legen. For å ta det først, her er blodprøvesvarene mine:
16.2.10 19.5.10 6.6.11 20.6.11 5.8.11 S-FRIT4 (11.0-23.0) 14,6 14,4 14,9 15,3 16,4 S-TSH (0.5-3.6) 2,3 1,5 1,6 4,3* 4,1* FRI T3 (3,5-6,5) - - - 5,7 - S-FE (9,0-34) 11,9 24,7 - 28,5 - B12 (150-650) 271 226 - 197 240 S-THYR-TPO - - - NEG - S-FERR (15-200) 16M 14*M - 10M 39M
Jeg går snart på veggen. Sist jeg var hos legen ble det bare oversett.. De snakket bare om hvordan det kunne være alt annet enn stoffskiftet. Jeg får bare beskjed om å følge med på det. Hvordan skal jeg bli bedre om jeg ikke får engang prøve på behandling, da?
Jeg går på jerntabeletter, og b vitaminer.
-
08-09-11, 13:31 #13
Sv: Hvorfor får jeg ikke starte på behandlig/Prøvebehandlig?
Heisann
Husker du når på dagen disse prøvene er tatt og om du var fastende?
TSH beveger seg iløpet av døgnet; den ligger som høyest klokka tre om natta.
Dvs at jo lenge ut på dagen du tar blodrøve, jo lavere ligger din TSH.
Røyking senker TSH.
Jern og lav B12 er ganske så vanlig følge av/ved lavt stoffskifte (høna/egget..?). Din B12 ligger jo ikke særlig høyt -
særlig ikke mtp at du tar tilskudd....
Jeg lå også lavt på B12 - på Aker fant de ut at jeg manglet (i tarmen) noe som heter "intrinisic factor".
På Aker gjorde de ingenting ut av det
Jeg fikk senere resept på B12-ampuller av en privatpraktiserende lege.
psssst: kan du legge inn ref.området fra laben som har blitt brukt?Sist endret av Kevlin; 08-09-11 kl 14:15
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
08-09-11, 13:40 #14
Referanseområdene ligger helt først der, tror jeg.. :P
Jeg bruker bare vanlig B-vitamin, det er noe b12 der, men tar ikke "direkte" B12 tilskudd.
Prøvene er tatt stort sett mellom 8-830 på morgenen. (De i år) Prøvene som ble tatt 6.6 ble tatt kl 14 på dagen. Husker desverre ikke når jeg tok de i fjor..Sist endret av Tossa; 08-09-11 kl 13:42 Begrunnelse: Når prøvene er tatt
-
08-09-11, 14:06 #15
Hehe - - der var ref.områdene jo

Siden TSH er det norske leger "kan" om stoffskiftet - så er jo iallefall din over ref.området.
Det at den ble målt lavt den 6/6 - viser jo hvor stor forskjell klokkeslettet (og mat..
) utgjør.
Kanhende legen din kan opplyse når på døgnet prøvene fra ifjor var tatt:
du lå jo høyere på TSH den 16/2 (2,3) ifjor,
enn hva du gjorde på målingen den 6/6 (1,6) i år.
Håper du får flere svar som gjør deg bedre rustet til neste legebesøk, men hvis det ikke går noe bedre -
så er det kanhende på tide å skifte lege...
For hvor høyt mener legen at din TSH skal bevege seg - før han/hun allernådigst lar deg forsøke en behandling
Tillegg:
Det er ikke få som får satt B12-injeksjoner rundtomkring.
ETTER at jeg begynte med B12, så fant jeg ut at jeg kjenner flere (Btolvere) selv.
Du burde absolutt få sjekket din intrinisic factor -
B12-mangel og jernmangel i seg selv er ganske så forferdelig å leve med
Sist endret av Kevlin; 08-09-11 kl 14:36
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
08-09-11, 18:08 #16
Takk for svar! Får se litt på dette med B12 og sånt. : )
-
07-01-12, 13:58 #17
Subklinisk hypothyreose
Hei!
Nå har jeg vært hos en spesialist med dette stoffskiftet..
TSH var på 4,5. (Ref: 0.5 - 3.6)
Etter oppramsing av symptomer på et ark, fikk jeg beskjed om at jeg har subklinisk hypothyreose.
Så lurer jeg på en ting. Jeg går nå på "naturmedisin". Det ser sånn her ut:
Tangmel: 4 kapsler pr. dag.
Haiolje: 4 pr. dag.
Nattlysolje: 2 pr. dag.
Immunoplex: 2 skjeer i vann pr. dag.
Mucokehl D6 : 5 drp. på halsen pr dag.
Dersom det ikke blir bedre iløpet av 2 mnd, skal vi vurdere hormon..
Men, dersom det blir bedre. Vil se gjøre meg frisk, eller må jeg fortsette med alle disse tablettene i lang tid?
- Tossa
-
07-01-12, 14:40 #18
Sv: Subklinisk hypothyreose
Hej Tossa
Det ser ud til, at lægen tester nu, om du evt. kan være syg af diverse nutrientmangler, som f.eks. de 4 kapsler tangmel (tang-kapsler plejer at være ret store) over to måneder, kan tilføre så meget jod, at hvis du oprindeligt har udviklet hypothyreose af jodmangel, vil tilskud af tangmel kunne fremme bedringen, og på denne måde bekræfte oprindelsen af din tilstand, hvis det er jodmangel der er årsagen eller stærkt medvirkende.
For at følge dette eksempel (for at belyse princippet og svare på dit spørgsmål) - vil du fremover være nødt til at holde øje med, ikke at komme i jodmangel igen, og set i dette lys - ja, du bliver nødt til at fortsætte med en vedligeholdelsesdose af jodtilskud, da man ikke kan spise sig til jod nok i vores almindlig kost, som fødevarene bliver dyrket eller fremstillet i vores tid.
Man kan selvfølgelig tilrette sin daglige kost, så der er jod nok i den, men hvem kan spise fisk og skaldyr hver dag, eller kartofler kogt med skræl, eller anden jodholdig mad, hvis du ekempelsvis også mangler andre nutrienter? Skal man så også tage det med i kosten til hverdag? Det er næsten uoverkommeligt, medmindre man gør sin kost til både sin hovedintersse og hovedbeskæftigelse hver dag. Når man først har udviklet nutrientmangler - er der desværre ingen vej udenom at skulle supplere med tilskud til en mangel er udbedret, så fortsætte med vedligeholselses-tilskud, for at forhindre at mangel (og de sygdomme som følger med) opstår igen.
Noget andet spændende bliver at se, om dit jern/ferritin bliver bedre efter to måneder med tangmel.... Genstridig jernmangel, hvor jerntilskud vil ikke virke, som regel bliver bedre når der er jod nok i kroppen, til at skabe en ny kemi, der fremmer optagelsen/administration af jern i kroppen. Alene dette kan også halvere eller mildne markant flere symptomer på hypothyreose. Ja, det bliver spændende... så hold skruen i vandet, spis dine tilskud, klem din søde mor hver dag, og vær ved godt mod!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-01-12, 16:08 #19
Tusen takk for svar!
Da er det bare å holde motet oppe som du sier
-
16-03-12, 10:27 #20
Hei igjen, folkens!

Da ser det ut til at naturmedisinene har funket, har ikke vært hos legen enda, men fått svar på prøvene.
TSH - 2,6. (0,5 - 3,6)
T4 - 13,4. (11,0 - 23,0)
T3 - 5,4. (3,5 - 7,6)
Eneste som var litt lavt, var b12 - 178 (150 - 650)
Såå, vil det da si at det blir naturmedisiner resten av livet, eller vil jeg få mulighet til å får hormoner(?)?
Det er jo 12 tabletter daglig, pluss noen sånne smøre-på-halsen-greier, og ikke akkurat supermoro..
-TS
Lignende tråder
-
Theas dagbok
Av TheaK i forumet DagbokerSvar: 60Siste melding: 10-06-11, 22:41 -
Min dagbok
Av Marina73 i forumet DagbokerSvar: 32Siste melding: 14-05-11, 10:39 -
Orca's dagbok
Av Orca i forumet DagbokerSvar: 10Siste melding: 17-03-11, 20:37 -
Cat71s dagbok
Av Cat71 i forumet DagbokerSvar: 11Siste melding: 09-09-10, 08:43
Svar med sitat