Hei på deg & Velkommen

Jeg har selv gått over til å ta erfa om kvelden og opplever nå at jeg kan sove flere timer sammenhengende enn tidligere.
I mange år har jeg våknet etter fire timers søvn;
før jeg så har vært i "semi"søvn etterpå (overfladisk søvn og våken omhverandre i timesvis ).

Jeg tar også hydrokortison - i trekvart år nå.
Problemet vårt er jo at kortisol har feil kurve og siden kurven ligger høyt om kvelden,
så er binyrebarken bedre i stand til å takle stoffskiftemedisinen om kvelden.

Gi det en sjanse - Go for it Girl

pssst - sjekk denne tråden:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
... Du må indøve TTT (Ting Tager Tid) og du vil blive belønnet for det, mere end du nogensinde havde turdet at drømme om, mens du var fanget i hypothyreosens håbløshed før. TTT

Det kan ikke sammenlignes mellem to personer, fordi vores individuelle marginaler kan være meget forskellige fra person til person. Indholdet af T4 og T3 i syntetisk og Thyroid kan heller ikke sammenlignes, og de som gør det alligevel (og justerer doseringen derefter) begår en fejl. Mens T4 og T3 (og de øvrige T'er) i Thyroid er proteinbundet dvs. "grydeklar", er syntetisk T4 og T3 i "ren" form, der først skal finde sig transportproteiner for at komme videre i systemet. Administration af transportproteiner er også svært individuel og dermed er forsøg på at overføre erfaringer fra en person til en anden, nytteløse (forklaringens korte version ).

Forhøjet cortisol eftermiddag og aften er Stage 1 of Progression of Adrenal Exhaustion.

Det er først når der fuldt udvikles diverse grader af cortisol-mangel, jævnt over hele døgnet, at man kan tale om en ægte binyretræthed (Stage III og Failure). For at ikke at have symptomer der er relateret til forkert døgnrythme af cortisol skal udsondringen af cortisol fra binyrene se sådan ud over døgnet:

Det gør din cortisol-udsondring ikke. Den er omvendt - høj hvor den bør være lav, og lav hvor den bør være høj.

Ved forhøjet cortisol om eftermiddagen og aftenen - vil evt. overbelastning af binyrene ved Thyroid-indtagelse kunne forebygges ved at tage Thyroid (hele dosen 3 grain) til sengetid, fordi hormonerne i Thyroid vil sætte det overflødige (på denne tid på døgnet) cortisol i arbejde, og dermed bliver det forbrugt, i stedet for at flyde frit og "genere". Lur mig om ikke dine andre symptomer: meget let stresbar, urolig søvn og svært ved at falde i søvn igen, hvis jeg vågner om natten, meget sulten om morgenen, urolig mave, kvalme samt hvilepuls morgen - vil enten mildnes eller forsvinde ved at indtage Thyroid til sengetid. Det kan endda være, at du kan reducere til f.eks. 2½ grain og alligevel få det meget bedre end på 3 grain. En testperiode på mindst 1 måned (uanset hvordan man føler sig de første dage efter skifte til aften) er nødvendig for at kunne vurdere effekten. Jeg kender til flere, der for intet i verden vil tilbage til morgen-medicinering igen.