Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    1

Standard Føler meg veldig slapp tross normale prøver

Etter å ha lest på dette forumet en stund, bestemte jeg meg for å registrere meg her.

Tok noen prøver for en uke siden:

TSH: 0,82
    Fritt-T4: 18,6
    FT3: 6,3

Legen min sa prøvene var fine nå og trengte ikke å endre dosen.
    Men jeg føler meg fortsatt slapp og trøtt når jeg våkner om morgenen, selv etter å ha sovet en god stund.

Ser at T3 er i overkant, men den sa han ikke noe på.
    Han har ikke testet T3 før som jeg kan huske, så jeg fikk de på legekontoret til å ta den nå sist.

Levaxin-dosen min er nå 175 μg x 4 og 125 μg x 3 ggr/uke.
    Har gått på denne dosen i 5 uker nå.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Standard Sv: Føler meg veldig slapp tross normale prøver

Bare noen tanker:

Ble blodprøvene tatt medikamentfastende? Hvis du tok Levaxin noen timer før, så kan dette ha påvirket resultatet.

Kanskje det også kunne vært lurt å ta litt jevnere doser? Dvs 150 μg x 6 og 175 μg x 1 ggr/uke?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Føler meg veldig slapp tross normale prøver

Wilma har en god pointe! Prøver taget medicinfastende og ved 8-tiden om morgenen, kan vise noget helt andet end prøverne taget efter at man har taget sin medicin, senere på dagen - begge dele eller kun en af dem.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Glenn Vis post
    Tok noen prøver for en uke siden:

TSH: 0,82
    Fritt-T4: 18,6
    FT3: 6,3

Legen min sa prøvene var fine nå og trengte ikke å endre dosen.
    Men jeg føler meg fortsatt slapp og trøtt når jeg våkner om morgenen, selv etter å ha sovet en god stund.

Ser at T3 er i overkant, men den sa han ikke noe på.
    Han har ikke testet T3 før som jeg kan huske, så jeg fikk de på legekontoret til å ta den nå sist.

Levaxin-dosen min er nå 175 μg x 4 og 125 μg x 3 ggr/uke.
    Har gått på denne dosen i 5 uker nå.
    Hej Glenn

Du bliver nok nødt til at holde ud 2-3 måneder endnu. Før den tid er gået, kan man ikke mene noget om, hvor effektiv eller ikke effektiv behandlingen er. En god ting, trods alt er, at du ikke har oplevet en relativ bedring efter opstarten af Levaxin, selv om det jeg siger lyder "omvendt". Flere oplever en bedring, der så bliver afløst af tilbagevenden til plagerne fra før behandlingen er startet. Det kan betyde for dig, at processen er i gang og at kroppen, stille og roligt kommer i gang med at nyttiggøre Levaxin. Det er ikke en proces, der kan fremskyndes, men er afhængig af hvor længe du har været syg og ubehandlet.

Ting Tager Tid, som vi plejer at sige her på forummet og i denne fase kan du sørge for at få målt ferritin. Ligger disse prøver i underkanten eller under ref.områder - bør du sætte dig selv i passende tilskud for at hæve jern-mætningen fordi jernmangel er med til at hindre transporten af hormoner ind i cellerne. Du kan nærmest "svømme" i hormoner i blodet, men kommer de ikke ind i kroppens celler - kan dine tal være nok så imponerende - uden tilsvarende effekt på dit helbred.

Derudover kan du bruge "ventetiden" på at støtte dine binyrer i processen, som Vigdis har beskrevet her, fordi der består en ubrydelig forbindelse og samspillet mellem binyre-hormoner og thyreoidea-hormoner. Den ene kan ikke "repareres" uden at den anden støttes, og omvendt. På sigt kan du ikke undgå at blive belønnet for at tage hensyn til dette samspil.

Hvis du ikke kommer i "snigende" bedring efter de 2-3 måneder er gået - er der grund til at se nærmere på dit hormonstatus og her kan du komme ud for udfordring, du på en eller anden måde er nødt til at acceptere og finde en vej at komme igennem: få din læge til at indse at der er mere der skal undersøges.

Du har ikke skrevet noget i detaljer om baggrunden for din sygdom - hvor længe du følte dig syg før du fik diagnose og kom i behandling, hvad er den nøjagtige diagnose, har du antistoffer osv.? Det er derfor nødvendigt at få taget prøver der af- eller bekræfter om du har antistoffer anti-TPO og TRAS. Udfordringen består dog i, at lægen (højst sandsynligt) ikke er kyndig nok til at vide, hvad der bør gøres: der skal tages et sæt af nye stofskifte-prøver inkl. Frit T3, Total T3 og Reverse T3 (rT3). De sidste to prøver vil lægen sikkert ikke kunne forstå hvorfor skal tages, men der må du finde en vej at overbevise lægen om, at det skal de.

Det du skal bruge Total T3 og rT3 til er at finde ud af i hvilket forhold står de til hinanden. Hvis forholdet (ratio) er skævt og der er "for meget" rT3 i forhold til T3 - vil man fortsætte med at have en række symptomer på dundrende hypothyreose - uanset behandling med selv en højdose af Levaxin, og uanset flotte lab-tal for blod-hormoner. Det kan behandles, men før det kan ske skal du have lægen med på ideen.

Du kan forberede dig på udfordringen (såfremt det viser sig at være nødvendigt om 2-3 måneder) ved at læse og reflektere over emnet Hvorfor er forholdet mellem Reverse T3 / Total T3 vigtig?, hvor også behandlingsmuligheder er beskrevet. Det vigtigste er dog at du holder fast på håbet og er indstillet på at ikke give op - blot fordi lægen (sandsynligvis) vil give op i første omgang.

Hold fast på dig selv, på håbet og god bedring - når du når så langt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Normale prøver - men mange symptomer
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 101
    Siste melding: 20-02-16, 08:17
  2. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  3. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  4. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 28-05-09, 11:18
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 22:36