Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Hybrid View
-
20-05-11, 09:50 #1
Sv: Helt fersk! Planlegging av barn?
TRAS er pænt højt. Det er ikke til at komme uden om. Og den er af typen "stimulerende". Det kan man se ud fra det Total T4 på 203. Der er ikke tvivl om, at du har Graves og med det høje TRAS er chancerne for at den går væk af sig selv, ikke store.
Jeg ville helst "tage" Neo-Mercazole, da her har man mulighed for at trappe ud af behandlingen såfremt man opnår normalt stofskifte OG det fastholdes på det niveau over lidt tid... Behandlingsprotokollen siger "18 måneder", men hvis lægen holder for fast på denne varighed af behandling, kan stofskiftet tippe permanent over i lavt stofskifte og så kan det blive lige så svært at blive gravid.
Samme mulighed for at overvåge stofskiftet under behandlingen har man ikke med radioaktivt jod, fordi det er ikke til at forudse OM stofskiftet kan blive så lavt, at man får lavt stofskifte i stedet for det høje. Med lavt stofskifte kan det blive lige så svært at blive gravid, endsige fastholde graviditet, som ved højt. Foruden alle de øvrige lavt-stofskifte-plager, som de fleste patienter der kommer "fra" højt stofskifte ikke kan forestille sig.
Hvis du vælger Neo-Mercazole er det VIGTIGT at du forlanger af lægen en forklaring på, hvilken type af NM-behandling lægen har i sinde at gennemføre. Der findes to "modeller" for behandling af hyperthyreose: ”titrerings regime” og ”block replace”.
”Titrerings regime” går ud på lavest mulig antithyroid dosis, som kan holde patientens stofskifte normalt. Ved denne behandling opnås færre bivirkninger, men den kræver muligvis tættere kontrol.
”Block replace” startes med højdosis antithyroid medicin, og når stofskiftet er stabiliseret tillægges Levaxin. Med denne model regner lægerne med, at det er lettere at holde stofskiftet stabilt, idet egenproduktionen sættes helt ud af spil (= lavt stofskifte).
Det med at stofskiftet skulle være lettere at regulere når egenproduktionen sættes helt ud af spil savner altså at blive bekræftet i klinik, men bygger udelukkende på målinger af TSH, der må ikke være "alt for lavt".
Det skrev jeg til Maria1 i tråden Ny med Graves.
I virkeligheden (hvis det bliver "block replace" for dig) bør du være mest opmærksom på FT3 og FT3, fordi for højt TSH gør det sværere at blive gravid (eller fastholde graviditet), mens FT4 og FT3 i øverste del af ref.område virker fremmende på graviditet (hos stofskiftesyge).
Hvis man har ekstremt lavt TSH, men FT4 og FT3 indenfor ref.omr. har man IKKE højt stofskifte. Men, desværre - for de fleste læger er lavt TSH ensbetydende med hyperthyreose uanset at patienten ellers drukner i symptomer på lavt stofskifte. Vær obs på det.
Du bliver nødt til at lære en masse selv, lære at stole på din egen dømmekraft og lære ikke at stole blindt på lægerne. På dette forum findes mange kvinder, der har aborteret op til 9 gange takket være deres lægers TSH-blindetro (på bekostning af FT3 og FT4). Nogle har helt opgivet at få børn. Du bliver derfor nødt til, selv at uddanne dig i sygdommen for din egen, og det fremtidige barns skyld.
Krydser fingre og lykke til.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-05-11, 09:57 #2
Takk for godt svar!
Jeg har nettopp gjort det motsatte av deg og snakket med legen om å få time til radioaktiv jod behandling. Om det er riktig? Det veit jeg ikke.
Gurimalla..dette er vanskelig!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-05-11, 09:11 #3
Nå har jeg blitt så i tvil...
Jeg ringte som sagt til spesialist på fredag for å si at jeg vi ta jod, men nå er jeg jammen ikke sikker lenger
Vil jeg ofre et mulig varig lavt stoffskifte etter jodbehandling for å kunne bli gravid raskere?
Jeg er så i tvil. Alt jeg har lest skrevet av leger, er positive til jod. Alt skrevet av pasienter, er negativt. har med andre ord til gode å lese om noe positivt om jod...
Noen som kan hjelpe meg litt?
Jeg setter stor pris på hjelp
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-05-11, 13:21 #4
hei, jeg har svart deg et annet sted også.
Graves pleier å brenne ut av seg selv etter ca 18 måneder. Noen får en graves-episode til en stund etterpå, mens mange får bare den ene.
Da høres radioaktivt jod ut som et veldig overkill.
Her er en netside av en som skriver bøker og artikler om graves og autoimmunitiet:
http://www.elaine-moore.com/
så fins det noen alternative nettsider av pasienter som påpeker at den gamle behandligen for graves var å ta jod, altså ikke-radioaktivt jod, det funker rimelig bra også. Jeg vet ikke noe om dette.
neo-mercazole: internasjonalt går man nå vekk fra dette, og anbefaler heller propylthiourazil, som jo som kjent kan brukes under graviditet.
Men her står det at begge har blitt brukt mye under graviditet:
http://jcem.endojournals.org/content/86/6/2354.full
ellers kn du jo prøve å spise helt glutenfritt for å se om det hjelper, det hender at gravesen går over etter at man kutter ut gluten.
Lignende tråder
-
Nå optimalt behandlet med Levaxin, men blir likevel litt for mye trøtt på dagen
Av minnie i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 27Siste melding: 09-05-08, 08:39 -
Jeg er så trøtt og sliten... Noen gode råd til en sliten mamma?
Av kaja1970 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 9Siste melding: 02-01-08, 17:54 -
så trøtt, så trøtt ..........
Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 11-09-07, 19:46 -
Trøtt å sliten
Av Shelley i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 02-08-07, 16:28 -
Er sååå trøtt...
Av Juliemor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 12-01-07, 21:57

Svar med sitat

Bokmerker