Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Standard Testet for stoffskifte, men legen sa alt så fint ut

Hei

Jeg oppdaget dette fine forumet på leting etter informasjon om stoffskiftesykdom.

kvinne, 38 år, har vært et aktivt overskuddsmenneske, men etter jul gikk jeg i kjelleren. Har vært sliten over flere år, men det har vært mange bakenforliggende grunner til det. Alene med et kronisk sykt barn, full jobb, tøft samlivsbrudd, mistet flere nære slektninger osv.

Fra jul ble jeg sykemeldt med utbrent og deprimert som diagnose fra min lege. Testet for stoffskifte, men legen sa alt så fint ut. Jeg trodde på det, men ble selvfølgelig veldig skuffet over at det ikke var en forklarende grunn for at jeg følte meg så sliten. Har hatt vansker med å godta at jeg er deprimert, for jeg har ikke følt meg det. Men klart, man blir deprimert av å være dårlig og ikke finne svar.

Noen nye prøver er tatt og jeg har hatt tomt lager på vitamin D, samtidig som ferritin har ligget lavt (35). TSH på 1,5 og T4 på 12. I 2010, som jeg gikk til lege for dobbelte hjerteslag, mye hodepine og slitenhet, lå TSH på 2,8 og T4 på 11. Ferritin på 10. B12 ble dengang målt på 220, siden ikke målt. Ingen "feil" funnet og jeg har holdt koken frem til nå etter jul, hvor 3 uker ferie uten store påkjenninger ikke hjalp på formen. Videre sykemelding har heller ikke hjulpet særlig på formen. Altså, før fungerte jeg delvid til jobb og lite til privatliv. Uten å jobbe fungerer jeg fint til privatliv. Jobben var slitsom, fordi det var mye nytt og hodet mitt fungerte ikke. Vanskeligheter med konsentrasjonen og hukommelsen, og store problemer med å stå opp om morgenen.

Har mange symptomer på lavt stoffskifte og håper virkelig det er en løsning der. Skal ta nye fullstendige prøver neste uke og skal ta UL av skjoldbrukskjertel og hals.

Særlig disse spesielle symptomene som å miste ytterste deler av øyenbryn er interessant. Mine har vært veldig smale ut mot kanten og flere har sagt at jeg ikke må nappe så mye... Napper ikke der, de bare er veldig tynne.

Ble rammet av svineinfluensaen mens den herjet, og slet med leddsmerter i hendene. Ikke senebetennelse, som jeg tidligere har hatt, men smerter i håndleddene og utover mot tommel. Ikke veldig plagsomt, men tilstedeværende. Dette kunne lett henges på knaggen om mye skriving på tastatur i sammen med jobb foran pc skjerm samt endel privat bruk. Ikke noe rart med det liksom... Tenker nå Carpal Tunnel syndrom.

Har hatt diagnose irritabel tarm i mange år, og dette forverret seg også under svineinfluensaen. Har også hatt både forstoppelse og diare periodevis, som selvfølgelig har vært hengt på irritabel tarm. Nå sliter jeg mest med forstoppelse, men så sitter jeg også mye rolig.

Et annet interessant aspekt er at jeg fikk gjennomført en biopsi for å sjekke om jeg eventuelt kunne ha cøliaki. Dette fordi barnet mitt fikk diagnosen. Ingen funn, men biopsien var vanskelig å utføre siden jeg kontinuerlig brakk meg under undersøkelsen. Sliter med brekninger dersom jeg får noe for langt bak i svelget. Testet gluten- og melkefri kost i nesten et år etter gjennomført biopsi og har sjelden hatt det bedre. Men påbegynte gluten i kosten igjen, da dette lettet endel i en jobbhverdag med mye sosiale lunsjer. Holdt melkefritt en lang periode, fordi jeg reagerte mye, men det har også gått seg til etterhvert.

Frossen har jeg alltid vært, men aldri så ille som denne vinteren. Det har dog vært endel ekstreme kuldeperioder. Når jeg tenker tilbake har jeg alltid vært en frysepinn. Målte basaltemp en morgen og den var 36,1.

Snorking har vært mitt varemerke på turer med venner og venninner.

Og også dette med stivnede ansiktsuttrykk er interessant. Jeg har alltid hatt stort hode. Jeg har tunge øyelokk og tunge kinn. Rundt ansikt. Halsen er tykk, selv når jeg har vært på mitt tynneste. Har alltid likt meg best bak kamera fordi jeg har tendens til å få frem den tykke haken og kin sammebvokst med halsen på bilder. Ikke flatterende. Dessuten en rund nese med utslett rundt neseroten. Mine venninner (og andre) sier at jeg er heldig som ikke har rynker. At jeg holder meg veldig godt i forhold til alderen. Veldig hyggelig det

Hodepine har jeg slitt ekstra mye med i det siste. Dette har hengt på knaggen mye pc-bruk, og jeg har forsøkt å redusere. Men til hva. Lese bøker har vært umulig, da jeg mangler konsentrasjon rett og slett. Strikking og tv-titting har blitt det jeg har klart å gjøre. Men tv-titting med moderasjon fordi synet har forandret seg. Har skjelt og er operert for dette, men det begynner å skli ut igjen. Strikkingen ved siden av tv-tittingen for å holde meg våken. Uten noe å fingre med er tendensen til å sovne stor.

Gjennom årene har jeg sovnet på forelesninger, på kino, på buss og tog, på jobben ved kjedelig rutinearbeid og etter lunsj kan jeg bli usigelig trøtt. Men jeg har alltid hatt godt sovehjerte og har vært takknemlig for det.

Har også hatt problemer med synsforstyrrelser. Vibrasjoner i ytterkant av synsfeltet. Har kurert dette med sjokolade/sukker, da flere har sagt at det kan være start på migreneanfall/blodsukkerfall. Sjokoladen fungerte i hvert fall. Under svangerskapet var disse symptomene helt vekk, men har kommet tilbake i etterkant.

Har vært utredet for problemer i bihulene, men ingenting funnet. Sliter med stadige betennelser. Blir ikke veldig forkjølet, det går rett til bihulene. Sliter også med mye slimproduksjon ved anstrengelser. Mye tørrhoste ved luftveisplager. Dette har blitt kommentert som mulige asmatiske plager, men jeg har aldri undersøkt det. Nytt av året er rennende øyne i februar/mars - som nok kan knyttes til allergi mot or/hassel.

Blåmerker har jeg alltid hatt mye av og i den grad at et digert blåmerke kan dukke opp uten at jeg husker helt hvordan jeg har fått det. Enormt mye føflekker har jeg også.

Det ble mye skriverier om meg, men fantastisk godt å bare få skrevet det ned også. Har liksom sett lyset de siste dagene mtp en mulig diagnose på stoffskifte - selv med normale verdier.

Gleder meg til å bli bedre kjent her inne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Nytt medlem melder seg

Velkommen hit da. Håper du får den hjelpen du trenger.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Velkommen hit.
    Er rimelig fersk her inne selv og SUGER til meg så mye jeg klarer av all kunnskapen som finnes her inne.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

B 12 på 220 er ikke mye. Norge ligger veldig lavt i referanseverdiene sammenliknet med andre land. Jeg ville lest meg op på B 12 og presset legen litt. Kanskje har du dårlig absobsjon i magesekk eller tarm. Da kan sprøyter med B12 gjøre susen. Mange symptomer kan også ha med B 12 å gjøre, det kan være lurt å ha flere tanker i hodet samtidig. Men det har du jo, du snakker om cøliaki!

D vitamin, som i virkeligheten er et hormon, kan også sette deg kraftig ut av spill. Sol deg litt uten solkrem. Det er en fin balanse der mellom å sole seg for mye og risikere hudkreft, og det å få de fine D3 tilskuddene! Husk at solkrem fjerner muligheten til å få D3 fra sola.

vet du om det er tatt noen stoffskifteprøver av deg tidligere enn de du nevner? det kan jo hende at du naturlig ligger høyere enn prøvene viser nå. Spør legen om det er mulig å få en prøvebehandling med stoffskiftehormoner. Ellers hender det at noen må bytte lege for å få hjelp. Du kan kanskje hjelpe binyrene dine litt ved å spise en daglig høy dose med C-vitaminer, 2 gram for eksempel.

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Tusen takk for velkomsthilsner

Og takk for utfyllende svar Vigdis

Jeg må nok tenke litt helhetlig og vurderer nå sterkt å gå til noe mer spesialist innen helhetsvurdering.

Har fått svar på nye prøver tatt hos legen og lurer på endel rundt disse, men skal kanskje spørre i en annen tråd på riktig sted i forumet?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Standard Trenger hjelp til tolkning

Jeg er i utredningsfase for mulig lavt stoffskifte. Har slitt med formen siste halvår, men det har vært snikende i mange år. Irritabel tarm siden 1992, diffuse symptomer siden 2001, fødte i 2004, mye sliten siden 2009.

Har skrevet litt i presentasjonen her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12763

Har fått påvist lav vitamin D og tar tilskudd.

I dag fikk jeg utskrift av prøver og har noen spørsmål.

Prøvesvar (mai 2011/feb 2011/ mai2010/april 2007)

S-TSH (0,4-3,5): 2,1 / 1,4 / 2,8 / 1,9
    S-T4 fritt ( 7-16): 13 / 12 / 11 / 11
    S-T3 fritt ( 3,0-6,0): 4,4 /-/-/-
    S-Anti TPO ( <=9) 1 /-/-/-

Vitamin D: (75-150): - / 35 / -/-

S-jern (9-34): 34 / 17 / - / 9
    S-transferritin reseptor (0,74 - 1,72 ): 1,40 / 1,57 / -/ 5,6
    S-transferring (2-3,3) 2,2 / 2,2 / - / 2,9
    S-transferrinmetning (10 - 50): 63 / 31 /-/ 13
    S-ferritin (10-130): 24 / 35 / 10 / 10

S-b12 (100-450): 240 / 220 / -/-
    S-folat (>=5): 12 /-/-/-
    S-homocystein (<=15): 8,6 /-/-/-
    S-glucose fastende ((4,0-6,0): 5,1 / 4,4 / 4,7 /-
    S-kalsium (2,15-2,51): 2,25 /-/-/-
    S-albuminkorrigert kalsium (2,17-2,53): 2,22 /-/-/-
    S-magnesium (0,71-0,94): 0.83 /-/-/-
    S-kreatinin (50-90): 60 /58 / 62/ 53
    eGFR > 60
    S-ALAT (10-45): 25 / 21 / 27 / 23
    S-GT ( 10-45): 15 /<10/ 11/ 21
    S-kolesterol (3,3-6,9): 5,1 /-/-/-
    S-albumin (36-48): 43 /-/-/-
    S-IgA ( 0,7-3,7): 1,7 /- /-/2,1
    S-kortisol (kl. 08. 140-690 redusert til 50% kl.20) 350 /-/-/-

B-HB (11,7-15,3): 12,5 / 13,7 / 13,0 / 12,9
    B-trombocytter (145-390): 198 /-/-/ 200
    B-leucocytter (3,5-8,8): 4,8 /-/-/-
    B-nøytrofile ( 1,2-6,4): 2,7 /-/-/ 2,6
    B-lumfocytter (0,9-2,9): 1,7 /-/-/ 1,6
    B-monocytter (0,2-0,7): 0,3 /-/-/-
    B-eosinofile (0,03-0,5): 0,06 /-/-/ 0.07
    B-basofile (0,0-0,1): 0,0 /-/-/ 0,0

Har også tatt cøliaki prøver som er negative. Disse var også det i 2007, mens jeg på glutenfritt kosthold i 2008 sjelden har følt meg bedre. Testet glutenfritt kosthold etter negativ biopsi.

Høy S-Jern i sammenheng med høy S-transferrinmetning har jeg lest meg til kan tyde på følgende:
    Ved generelt høyt; *hemokromatose *pågående peroral og parenteral jernterapi * hemolytiske anemier * sideroblastanemi

Ved forbigående høyt: *akutt hepatitt * alkoholbetinget leverparenkymskade *overdose jerntabletter *akutte leukemier

Jeg drikker knapt alkohol og har ikke rørt jerntabletter, så prognosene føles ikke så veldig positive :(

Noen som har referanser til slike forandringer på jernprøvene? Eller som vil hjelpe meg med litt tolkninger?

På forhånd takk!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du kan bare fortsette å ha din egen tråd og poste alt der, det kan være lettere for os andre å se hva du skriver, om du holder deg til færre tråder
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Standard Sv: Trenger hjelp til tolkning

Har søkt og lest masse informasjon rundt disse jernprøvene som plutselig har blåst i været.

Autoimmun hepatitt kan behandles med binyrebarkhormon leste jeg hos NHI.no, og etter hva jeg forstår kan det være en sammenheng mellom stoffskifteproblemer og autoimmune sykdommer.

Alternativet akutt leukemi er ikke like tiltalende.

Har barn med cøliaki og hadde det veldig bra på glutenfri diett selv i 2008.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Nytt medlem melder seg

Sitat Opprinnelig skrevet av Julianne Vis post

Noen nye prøver er tatt og jeg har hatt tomt lager på vitamin D, samtidig som ferritin har ligget lavt (35). TSH på 1,5 og T4 på 12. I 2010, som jeg gikk til lege for dobbelte hjerteslag, mye hodepine og slitenhet, lå TSH på 2,8 og T4 på 11. Ferritin på 10. B12 ble dengang målt på 220, siden ikke målt. Ingen "feil" funnet og jeg har holdt koken frem til nå etter jul..

Har mange symptomer på lavt stoffskifte og håper virkelig det er en løsning der. Skal ta nye fullstendige prøver neste uke og skal ta UL av skjoldbrukskjertel og hals.

Særlig disse spesielle symptomene som å miste ytterste deler av øyenbryn er interessant. Mine har vært veldig smale ut mot kanten og flere har sagt at jeg ikke må nappe så mye... Napper ikke der, de bare er veldig tynne.

Har liksom sett lyset de siste dagene mtp en mulig diagnose på stoffskifte - selv med normale verdier.
    Hei på deg Julianne

Velkommen inn i varmen
    Jeg kjenner meg igjen i flere av de tingene du skriver om (ikke alle, men dog..) -
    så spørs det da; hva har disse verdiene og si
    Hvem vet hva som er normalverdier for deg..?
    Kan du huske om du har vært fastende når disse prøvene ble tatt -
    og også NÅR på dagen de er tatt?
    Fastende og samme ca samme tidspunkt gir et bedre sammenligningsgrunnlag -
    og ikke minst at enkelte verdier endrer seg etter tidspunkt på dagen.

F.eks TSH: i 2008 fikk jeg målt min TSH til 2,5 en uke -
    1,5 uke etterpå så ble TSH målt til over 9.
    Den ene var om morgenen og fastende - den andre ved halvtretiden....
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julianne Vis post
    Jeg er i utredningsfase for mulig lavt stoffskifte. Har slitt med formen siste halvår, men det har vært snikende i mange år. Irritabel tarm siden 1992, diffuse symptomer siden 2001, fødte i 2004, mye sliten siden 2009.
    ..
    Har fått påvist lav vitamin D og tar tilskudd.

I dag fikk jeg utskrift av prøver og har noen spørsmål.

Prøvesvar (mai 2011/feb 2011/ mai2010/april 2007)

S-TSH (0,4-3,5): 2,1 / 1,4 / 2,8 / 1,9
    S-T4 fritt ( 7-16): 13 / 12 / 11 / 11
    S-T3 fritt ( 3,0-6,0): 4,4 /-/-/-
    S-Anti TPO ( <=9) 1 /-/-/-

Vitamin D: (75-150): - / 35 / -/-

S-jern (9-34): 34 / 17 / - / 9
    S-transferritin reseptor (0,74 - 1,72 ): 1,40 / 1,57 / -/ 5,6
    S-transferring (2-3,3) 2,2 / 2,2 / - / 2,9
    S-transferrinmetning (10 - 50): 63 / 31 /-/ 13
    S-ferritin (10-130): 24 / 35 / 10 / 10

S-b12 (100-450): 240 / 220 / -/-
    S-folat (>=5): 12 /-/-/-
    S-homocystein (<=15): 8,6 /-/-/-
    S-glucose fastende ((4,0-6,0): 5,1 / 4,4 / 4,7 /-
    S-kalsium (2,15-2,51): 2,25 /-/-/-
    S-albuminkorrigert kalsium (2,17-2,53): 2,22 /-/-/-
    S-magnesium (0,71-0,94): 0.83 /-/-/-
    S-kreatinin (50-90): 60 /58 / 62/ 53
    eGFR > 60
    S-ALAT (10-45): 25 / 21 / 27 / 23
    S-GT ( 10-45): 15 /<10/ 11/ 21
    S-kolesterol (3,3-6,9): 5,1 /-/-/-
    S-albumin (36-48): 43 /-/-/-
    S-IgA ( 0,7-3,7): 1,7 /- /-/2,1
    S-kortisol (kl. 08. 140-690 redusert til 50% kl.20) 350 /-/-/-

B-HB (11,7-15,3): 12,5 / 13,7 / 13,0 / 12,9
    B-trombocytter (145-390): 198 /-/-/ 200
    B-leucocytter (3,5-8,8): 4,8 /-/-/-
    B-nøytrofile ( 1,2-6,4): 2,7 /-/-/ 2,6
    B-lumfocytter (0,9-2,9): 1,7 /-/-/ 1,6
    B-monocytter (0,2-0,7): 0,3 /-/-/-
    B-eosinofile (0,03-0,5): 0,06 /-/-/ 0.07
    B-basofile (0,0-0,1): 0,0 /-/-/ 0,0

Har også tatt cøliaki prøver som er negative. Disse var også det i 2007, mens jeg på glutenfritt kosthold i 2008 sjelden har følt meg bedre. Testet glutenfritt kosthold etter negativ biopsi.

Høy S-Jern i sammenheng med høy S-transferrinmetning har jeg lest meg til kan tyde på følgende:
    Ved generelt høyt; *hemokromatose *pågående peroral og parenteral jernterapi * hemolytiske anemier * sideroblastanemi

Ved forbigående høyt: *akutt hepatitt * alkoholbetinget leverparenkymskade *overdose jerntabletter *akutte leukemier

Jeg drikker knapt alkohol og har ikke rørt jerntabletter, så prognosene føles ikke så veldig positive :(

Noen som har referanser til slike forandringer på jernprøvene? Eller som vil hjelpe meg med litt tolkninger?
    Hva slags D-vitamin tar du? Vi skal ikke ha D2 Det må være D3 !!
    Kanhende går D3-nivået ditt opp helt av seg selv - dvs hvis du eksponerer kroppen din for mye sol (som Vigdis også sier det).
    Vitaminet som går hånd-i-hånd med D3 er K2 - så det kan du jo kanskje lese litt om, og se om du vil få målt det i blodprøve og/eller
    starte opp med litt K2.

Hvis det er stoffskiftet ditt som er ute å kjøre - så er det en fordel å ha ganske så høye B12-verdier.
    Enten det er B12, D3, K2 eller andre vitaminer / hormoner - mineraler eller aminosyrer:
    så er det skrevet masse (og ofte med linker videre) om slikt her inne hos Sonja.

Uansett - Lykke til med å finne fram i Jungelen av informasjon og desinformasjon:
    bl.a så er det mange leger som ikke kan nok om sykdommer i skjoldbruskkjertelen.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hei på deg Julianne

Velkommen inn i varmen
    Jeg kjenner meg igjen i flere av de tingene du skriver om (ikke alle, men dog..) -
    så spørs det da; hva har disse verdiene og si
    Hvem vet hva som er normalverdier for deg..?
    Kan du huske om du har vært fastende når disse prøvene ble tatt -
    og også NÅR på dagen de er tatt?
    Fastende og samme ca samme tidspunkt gir et bedre sammenligningsgrunnlag -
    og ikke minst at enkelte verdier endrer seg etter tidspunkt på dagen.

F.eks TSH: i 2008 fikk jeg målt min TSH til 2,5 en uke -
    1,5 uke etterpå så ble TSH målt til over 9.
    Den ene var om morgenen og fastende - den andre ved halvtretiden....

Hva slags D-vitamin tar du? Vi skal ikke ha D2 Det må være D3 !!
    Kanhende går D3-nivået ditt opp helt av seg selv - dvs hvis du eksponerer kroppen din for mye sol (som Vigdis også sier det).
    Vitaminet som går hånd-i-hånd med D3 er K2 - så det kan du jo kanskje lese litt om, og se om du vil få målt det i blodprøve og/eller
    starte opp med litt K2.

Hvis det er stoffskiftet ditt som er ute å kjøre - så er det en fordel å ha ganske så høye B12-verdier.
    Enten det er B12, D3, K2 eller andre vitaminer / hormoner - mineraler eller aminosyrer:
    så er det skrevet masse (og ofte med linker videre) om slikt her inne hos Sonja.

Uansett - Lykke til med å finne fram i Jungelen av informasjon og desinformasjon:
    bl.a så er det mange leger som ikke kan nok om sykdommer i skjoldbruskkjertelen.

Hei og takk for svar, Kevlin

Skal lese meg opp på vitaminer som du nevner.

De to siste prøvene mine er tatt fastende på morgenen. De andre er jeg mer usikker på. Hvorvidt det foreligger andre prøver må jeg nok tilbake til mitt barndoms legekontor for å få undersøkt.

Jeg tar D3 fra Holistics. Er ganske sikker på at nivået har løftet seg, og jeg har også sittet ute i solen endel. Følte meg veldig mye bedre før forrige uke da det var sol og varmt ute. Etter de siste prøvene som ble tatt har jeg vært nede i en bølgedal, lite energi igjen og veldig stort søvnbehov. Men som tidligere skrevet har det skjedd noe med jern og metning, som tyder mot akutt hepatitt eller akutt leukemi, så løsningen ligger nok der et sted. Skal til legen neste uke, så da må det tas tak i dette.

Suger til meg det jeg kan av informasjon her :-)

Lignende tråder

1. En fantastisk nyhet! Legen hører på en!
    Av Linni i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 07-10-10, 18:10
  2. Svar: 38
    Siste melding: 01-08-07, 18:01
  3. Da har jeg vært hos legen
    Av i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 16-07-07, 13:47
  4. Vært hos legen i dag! Stoffskifte / binyrer
    Av tomat i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 10-02-07, 04:12
  5. Tar legen meg på alvor..?
    Av hestehov i forumet Hos legen
    Svar: 10
    Siste melding: 16-10-06, 21:50

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine