Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
09-05-11, 19:59 #1
Fritt T4 som drifter oppover(?) etter total thyroidectomy
Det er mer enn 4 år siden jeg startet på Levaxin etter total tyroidectomy. Det første året prøvde jeg meg litt frem, begynte for altfor lavt og økte gradvis til en dose på 125 microgram dagen som ser ut til å "passe meg". Har siden operasjonen hatt suppremert TSH (0,01) og følte meg etterhvert vel når T4 lå på ca 20.
Legen konstanterte at dette var litt over øverste ref.verdi for T4 men synes det var greitt da jeg følte meg vel der. De neste 2 årene lå T4 alltid rundt 20- 21.
Det siste året begynte T4 å stige litt, først til 22 i fjor, så til 23, og ved blodprøvesvar idag var T4 kommet til 25. Da fikk jeg litt *pekefinger* fra legen (vi har god dialog så ikke dårlig ment) med beskjed at T4 bør ned til ca. 20 igjen og prøve å rikke TSH litt oppover mot 1 (hjeeeelp..). Jeg kjenner meg overhodet ikke hyper, ikke annerledes enn da T4 lå på 20. Greit nok, skal prøve å redusere med ca 100 microgram per uke og måle igjen om 2 mdr.
Men spørsmålet mitt er om det er vanlig at T4 drifter oppover etter lang stabil periode, jeg har IKKE endret dosen, 125 microgram Levaxin hver dag de siste årene. Hva annet er det som kan få T4 til å øke da? Jeg har jo ikke snev av skjoldkjertel igjen så ikke kan det komme derfra..
Noen som har lignende erfaring?
(trodde det var vanlig at T4 kunne drifte nedover med alderen og man måtte øke Levaxin dosen, men motsatt...?)
-
09-05-11, 20:19 #2
Sv: Fritt T4 som drifter oppover(?) etter total thyroidectomy
Har du sluttet med p-piller i det siste? Dette kan får fT4 til å øke slik at du må redusere dosen noe.
-
09-05-11, 23:16 #3
Nei, ikke sluttet med P-piller, har spiral...
-
10-05-11, 07:43 #4
Tenkte på begynnende overgangsalder jeg, men jeg vet jo ikke hvor gammel du er? Da kan det endre seg.
Gekko
-
10-05-11, 12:25 #5
Heisann Zena
Jeg vil tro at den økte mengden med FT4 kan henge sammen med en synkende mengde bindeproteiner som kan være en feilkilde i målingen av FT4. Se denne linken under punktet "feilkilder". Dette vil særlig kunne oppstå dersom laboratoriet har endret analysemetode eller analysemaskin.
Et annet alternativ kan være at du har begynt å ta medisinene dine til annet tidspunkt, sammen med andre tilskudd (feks C vitamin). Eller du har begynt å ta dem utenfor måltid. Kanskje har du hatt noen form for kostholdsendring eller tatt andre medisiner (evt sluttet å ta medisin/tilskudd feks kalsium eller jern) som har påvirket måten du absorberer levaxinen din.
Lignende tråder
-
Billede før og efter total thyreoidectomi (Hashimoto's)
Av Anisa i forumet OperasjonssalenSvar: 0Siste melding: 15-09-10, 15:00 -
Endoscopic Transaxillary Thyroidectomy
Av Anisa i forumet OperasjonssalenSvar: 0Siste melding: 29-04-10, 15:53 -
Afi-B-Total
Av Damen i forumet B-vitaminerSvar: 0Siste melding: 17-12-09, 23:01 -
total thyroidectomi)
Av sofus i forumet OperasjonssalenSvar: 4Siste melding: 16-10-07, 22:40 -
TSH synker, men FT4 går nesten ikke oppover...
Av sivcath i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 03-07-07, 12:30
Svar med sitat

Bokmerker