Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: total thyroidectomi)
-
04-03-07, 03:33 #1
total thyroidectomi)
Hei
Er det noen som har erfaring fra denne type operasjon, og kan noen forklare meg hvorfor en fjerner en skjoldbrukskjertel som er "frisk" jeg hadde ett stort knute struma med flere knuter.
Alle mine blodprøver var komplett normale men knutene begynte å bli ett stort problem, jeg følte meg ikke frisk og gjør det ikke enda (bare 5 dager siden operasjon så kan ikke vente bedre)
Men hvorfor tar de hele kjertelen når den er "frisk" er det ikke bedre for kroppen å ta bort bare knutene og så la alt det andre være der?
de har lagt igjen en lite bit på størrelse med en finger negl som skulle gjøre at jeg slipper å ta calsium, alle prøver bra på sykehuset men jeg følermeg ikke bra nå, det prikker og jeg er nummen i noen fingrer til tider, og det kan prikke rundt nese vingene, har alldri hatt dette før...
jeg går på 100 mikrogram levax 4 dager i uken og skal og ta 200 mikrogram 3 dager i uken,,,,,noen som har erfaring fra dette og?
SOFUS
-
05-03-07, 13:15 #2
Hei Sofus!
Jeg tok min kjertel for et år siden pga mindre kul enn deg. Var såkalt euthyreot dvs normalt stoffskifte før det.
Det ble en ondartet forandring i min kjertel etterhvert som kun ble oppdaget på en rutine ultralyd(15mm)
Så det er kanskje lurt å fjerne hele syke organ hvis det er fare for ondartede utviklinger..Heldigvis er det få som dør av skjoldbruskkjertel kreft fordi den er enkel å behndle, men uoopdagede langtkommede former er skumle.
Jeg fikk for lavt kalsium etter operasjonen. Stiv ansiktsmimikk vibrerende følelse i lepper og omkring munn samt en følelse av å være forgiftet(zombiefølelse) slo meg ut i flere måneder etterpå. Det tok en tid før jeg ble megselv og kroppen likte levaxinen. Hjertebank og urofølelser og slappe utmattende zombieatakk har vært hverdagen i flere måneder. MEN plutselig og gradvis ble jeg megselv igjen....deilig... Trener nesten hver dag og er i jobb hver dag og har ikke lagt på meg et gram!
Lykke til. Mepiform plaster er elastisk derfor blir arret penere v bruk av dette. Er dyrt men verdt det. Mitt arr var hovent i 3mnd men er nesten ikke synlig i dag.
-
06-03-07, 13:52 #3
Hei
Takk for svar, ja jeg har og en zombifølelse i hodet, som jeg håper og vil gå bort om en stund. men forsvant denne følelsen fordi kroppen vendte seg til levaksin eller var det fordi du fikk tilført nok calsium?
Da er det sikkert lurt av meg å ta en tur til legen igjen og sjekke en blodprøve for å finne ut om jeg har for lite calsium.
mvh
Sofus
-
19-03-07, 23:47 #4
Heisann Sofus.
Sånn jeg har forstått det må de fjerne halve eller hele skjoldkjertlen når det er store knuter i den (selvom selve kjertelen ellers er frisk). Det er svært vanskelig å fjerne bare knuten(e), skjoldkjertelen er et blodfylt organ og ofte et konglomerat av små "kuler". Kan også være at hvis de klarer å operere ut en knute eller 2 så er faren at noe blir igjen, og da er man jo like langt hvis de knutene begynner å vokse på et senere tidspunkt, ny operasjon.
Selv var jeg hyper med kalde knuter. Hyper kunne jeg jo få bukt med ved hjelp av NeoMercazole, men det ble likevel valgt å fjerne hele skjoldkjertelen pga. størrelsen på knutene (presset på luftrør). Jeg er glad for det selvom perioden rett etter operasjonen var tøff (jeg hadde mine tvil da), for meg virker livet med Levaxin bedre enn med NeoMercazole. Nå 4 måneder etter operasjonen føler jeg meg veldig bra. Tolmodighet og atter tolmodighet...
Mvh. Zena :-)
-
16-10-07, 22:40 #5
så dere er blitt elt bra ,prikkinen er borte?,,hukeland ville ikke opperere meg på grunn av for store bivirkninger ,,calsium ..min kertel var 43 ml.for et år siden var den 39 ml.,.,.,hva var deres?
s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.
Svar med sitat
Bokmerker