Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Tråd: Kommer visst ingen vei.
Threaded View
-
09-05-11, 12:27 #9
Sv: Kommer visst ingen vei.
En mulighed kan være, at du har blokkerende TRAS. Normalt forekommer TRAS ved HYPERthyreose, men så er det den stimulerende type. Derimod blokkerende TRAS giver hypothyreose. Blokkerende TRAS holder TSH "kunstigt" lavt og derfor bliver T4 ikke højere, da skjoldbruskkirtlen opfatter så lavt et TSH som om der er T4 nok i kroppen.
Unilabs: serum - TRAS TSH-reseptor-antistoff , thyroid stimulating autoantibody, TRAb
Bakgrunn: Autoantistoffer mot TSH-reseptorene i glandula thyreoidea (TRAS) kan være av to typer, stimulerende og blokkerende. Stimulerende TRAS er vanligst og sees ved klassisk Graves’ tyreotoksikose. Blokkerende TSH-reseptor-antistoffer kan en sjelden gang finnes hos pasienter med atrofi av glandula thyreoidea og hypotyreose. Undersøkelsen påviser TSH-reseptor-antistoffer i serum, men sier ikke om antistoffene er stimulerende eller blokkerende. De kliniske symptomer vil her måtte tas i betraktning, eventuelt kan spesialundersøkelser gjøres. (Forhøyet TRAS hos hypotyreot pasient kan tyde på blokkerende antistoff./red.) Dette må i så fall avtales spesielt med det aktuelle spesiallaboratorium. TRAS kan passere placenta. Dersom den gravide har høye nivåer i løpet av graviditeten, kan fosteret påvirkes og dets tyreoideafunksjon forstyrres, både in utero og en til tre måneder etter fødselen, inntil TRAS forsvinner fra barnets kretsløp.
Har du nogensinde fået målt TRAS, Qa?
Fordi blokkerende TRAS anses for "svært sjeldent" betyder ikke at det er så "svært sjeldent", men at det ikke er en standardprøve og derfor bliver det "svært sjeldent" målt hos folk med hypothyreose...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Her kommer jeg
Av annisen i forumet PresentasjonerSvar: 10Siste melding: 07-03-09, 21:40 -
Hva kommer endokrinologen til å si?
Av anha i forumet Hos legenSvar: 20Siste melding: 23-11-07, 14:01 -
Jeg er visst ganske ny her ...
Av bambi i forumet PresentasjonerSvar: 11Siste melding: 10-01-07, 18:47 -
Hva kommer endokrinologen til å si?
Av anha i forumet Hos legenSvar: 11Siste melding: 15-06-06, 21:08

Svar med sitat

Bokmerker